Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 70,556   Posts: 1,545,050   Online: 909

Page 3 of 8 FirstFirst 12345678 LastLast
Results 21 to 30 of 77

Shooter
    Medium Format
    Images
    1
    Jed ,
    Als je zulke korte afdruk tijden gebruikt , tussen 4 en 8 sec , moet je toch goed belichte negatiefen zonder te grote gratatie hebben , anderskan je toch op die korte tijd niet alles op papier krijgen , op welk diafragma druk je dan af.
    Ludo.

Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by van eynde ludo View Post
    Jed ,
    Als je zulke korte afdruk tijden gebruikt , tussen 4 en 8 sec , moet je toch goed belichte negatiefen zonder te grote gratatie hebben , anderskan je toch op die korte tijd niet alles op papier krijgen , op welk diafragma druk je dan af.

Ludo.
    Ik gebruik een electronische timer, die in dat bereik ingesteld wordt op tienden van seconden. Dus bij 8 seconden een nauwkeurigheid van ca 1 %. Voldoende. De 8 seconden zijn bij f=8 en gebruik van een lamp van 250W. Als ik langere belichtingstijden wil hebben, bijv voor doordrukken, dan kun je naar een andere lamp of diafragmeren. Bij de Durst M 805 staat je ook nog een neutraal grijs filter ter beschikking. Er staan dus de nodige middelen ter beschikking om minder licht te krijgen, indien dat gewenst is.

Jed

Marc Leest's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    12
    Quote Originally Posted by Jed Freudenthal View Post
    Eerder heb ik al aangegeven mijn methode van contrastbeheersing met variabel contrast papieren niet te hebben gepubliceerrd. Hier wil ik in het kort de essentie ervan weergeven.
    Bij variabel contrast papieren heb je te doen met een harde en een zachte emulsiebestanddeel. Bij splitgrade bijvoorbeeld worden deze opgeteld tot een totaal. (een sommatie van twee delen).

In mijn geval ga ik uit van afname (filtering) van de totaliteit. Dit wordt de methode van subtractie genoemd. En het verschil in benadering zit hem in de sommatie of subtractie.
    Bij subtractie is een (1) belichting voldoende. Zo belicht ik met een Adox MCC 110 papier maar 8 seconden om een 40x50 druk te maken. En dat is voor extreme negatieven. Voor een normaal negatief is dat maar in de buurt van 4 seconden. Dat de belichting kort is, is mogelijk belangrijk, belangrijker is dat je eenvoudig de filtering kunt instellen naar je eigen smaak.

Jed
    Dag Jed,

Ik vrees dat ik het niet helemaal begrijp. Het échte voordeel van splitgradetechniek is dat je verschillende 'lokale' contrasten op één afdruk kan krijgen, iets wat met graded papieren niet mogelijk is. Maak je gebruik van contrast maskers ?

Marc
    We cannot change how the cards are dealt, just how to play the hand...
    Randy Pausch

Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by Marc Leest View Post
    Dag Jed,

Ik vrees dat ik het niet helemaal begrijp. Het échte voordeel van splitgradetechniek is dat je verschillende 'lokale' contrasten op één afdruk kan krijgen, iets wat met graded papieren niet mogelijk is. Maak je gebruik van contrast maskers ?

Marc
    Marc,
    Jouw vrees is begrijpelijk, omdat ik mijn methode niet heb gepubliceerd. En ik heb het niet gepubliceerd omdat ik het liever eerst demonstreer en omdat de achterliggende gedachtengang niet eenvoudig is over te brengen wegens een minimaal idee hoe een variabel contrast papier werkt.
    Kort gezegd: er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden en het doel van de doka-bijeenkomst is om de andere weg naar Rome uit te leggen aan de deelnemers van de doka bijeenkomst. De ervaringen die we daarbij opdoen zou kunnen leiden tot een publikatie zodat meerdere mensen er profijt van kunnen hebben.
    Marc, je woont niet echt direct in de buurt, maar als je in de buurt bent kan ik je drukken laten zien, die op gegradeerd papier zijn gedrukt en op variabel contrast, waarbij het contrast gecontroleerd is.
    Op dit moment ziet het er naar uit dat de doka bijeenkomst volgeboekt, ja zelfs overboekt is, afhankelijk hoe we de niet-definitieve deelnemers rekenen.

Jed

kraker's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    13
    Jaap, ik heb jou genoteerd. Omdat er twee andere potentiele deelnemers zijn, zit ik potentiel vol. Graag hoor ik van Jacco en Peter een definitief besluit.
    Jed, ik heb me per PM bij Robert aangemeld, in eerste instantie lijkt het me interessant om eens te zien hoe split-grade, wat ik zelf ook toepas, door anderen toegepast wordt. Ongetwijfeld is er van te leren.

Jouw methode van contrastbeheersing klinkt ook interessant, maar ik heb voor mezelf gemeend (wellicht ten onrechte) dat het nuttiger is om eerst meer te weten te komen over een techniek die ik al toepas dan om er weer een nieuwe bij te leren.

Ik heb nog geen bevestiging van Robert, maar... als jij al vol zit, dan is dat geen probleem. Dan hoop ik dat ik bij Robert terecht kan, en anders... wie weet, komt er nog een vervolgsessie. Of zet me op de reservelijst.

shuttr.net
    -- A sinister little midget with a bucket and a mop / Where the blood goes down the drain --

Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by Marc Leest View Post
    Dag Jed,

Marc
    Marc, wat versta jij onder een contrastmasker? Als ik jouw woord op de juiste manier interpreteer, werken de dichroitische filters als middelen om het lokale contrast te beinvloeden. En onder het begrip lokaal versta ik dan lokaal zowel op de print als langs de HD curve. Dat is niet specifiek voor de splitgrade techniek; maar de splitgrade techniek maakt er o.a. wel gebruik van. Ik zie de splitgrade techniek meer als een procedure, die van bepaalde intrinsieke eigenschappen van de emulsie gebruik maakt. Maar zo kun je allerlei procedures ontwikkelen, net zo goed als je binnen splitgrade ook varianten zult kunnen ontwikkelen.
    De benadering is bij gegradeerd papier hetzelfde maar omgekeerd; je neemt een gegradeerd papier met vaste eigenschappen maar je varieert het eindresultaat door te wisselen in ontwikkelaars met ieder hun eigen intrinsieke eigenschappen.

Welke benadering je ook volgt, je kunt alleen effectief werken als je de intrinsieke eigenschappen van het materiaal kent. Daarom wil ik eerst op deze eigenschappen van het variabel contrast papier ingaan. Deze kennis is nuttig bij welke methode je ook volgt. En ik denk dat dat in elke vorm van kunst geldt; je moet je materiaal leren kennen. Dan kun je je procedure er op af stemmen.

Jed
    Last edited by Jed Freudenthal; 11-29-2010 at 03:04 AM. Click to view previous post history.

Marc Leest's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    12
    Marc, wat versta jij onder een contrastmasker? Als ik jouw woord op de juiste manier interpreteer, werken de dichroitische filters als middelen om het lokale contrast te beinvloeden. En onder het begrip lokaal versta ik dan lokaal zowel op de print als langs de HD curve. Dat is niet specifiek voor de splitgrade techniek; maar de splitgrade techniek maakt er o.a. wel gebruik van. Ik zie de splitgrade techniek meer als een procedure, die van bepaalde intrinsieke eigenschappen van de emulsie gebruik maakt. Maar zo kun je allerlei procedures ontwikkelen, net zo goed als je binnen splitgrade ook varianten zult kunnen ontwikkelen.
    De benadering is bij gegradeerd papier hetzelfde maar omgekeerd; je neemt een gegradeerd papier met vaste eigenschappen maar je varieert het eindresultaat door te wisselen in ontwikkelaars met ieder hun eigen intrinsieke eigenschappen.

Welke benadering je ook volgt, je kunt alleen effectief werken als je de intrinsieke eigenschappen van het materiaal kent. Daarom wil ik eerst op deze eigenschappen van het variabel contrast papier ingaan. Deze kennis is nuttig bij welke methode je ook volgt. En ik denk dat dat in elke vorm van kunst geldt; je moet je materiaal leren kennen. Dan kun je je procedure er op af stemmen.

Jed
    Dag Jed,

Je kan met doordrukken of tegenhouden bepaalde zones in de druk een andere belichting geven. Het is ook mogelijk om in de druk bepaalde zones een andere contrastwaarde te geven . Dit zijn dan de lokale contrasten. Om dit te bereiken gebruik je contrast maskers: je maakt een 'contrast' masker (nu zelfs digitaal) dat dit doet - of je gebruikt de splitgradetechniek.
    Linkje van een voorvechter van de techniek
    http://www.maskingkits.com/maskingbasics.html

Marc
    We cannot change how the cards are dealt, just how to play the hand...
    Randy Pausch

henk@apug's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Bij variabel contrast papieren heb je te doen met een harde en een zachte emulsiebestanddeel. Bij splitgrade bijvoorbeeld worden deze opgeteld tot een totaal. (een sommatie van twee delen).

Jed
    De 2 emulsies hebben eenzelfde intrinsiek contrast. Er is altijd een sommatie van de
    2 delen, niet enkel bij splitgrade

Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by henk@apug View Post
    De 2 emulsies hebben eenzelfde intrinsiek contrast. Er is altijd een sommatie van de
    Dit is de juste formulering. Ik heb deze formulering niet gebruikt omdat deze benadering zeker niet algemeen bekend is. In de doka-bijeenkomst zial ik dat als een uitgangspunt gebruiken om de eigenschappen van een variabel contrastpapier te begrijpen. Het heeft te doen met het variabel contrastpapier en het heeft niets te doen met split-grade. Om split-grade te begrijpen is deze kennis echter onmisbaar, net zo als bij elke andere benadering met variabel contrast papier.

Jed
    Last edited by Jed Freudenthal; 11-29-2010 at 01:48 PM. Click to view previous post history.

Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by henk@apug View Post
    Nu zie ik waar de formulering bijgesteld moet worden. Het is steeds een sommatie van de 2 delen, maar de wijze waarop de sommatie plaats vind, kan verschillen van de ene tot de andere aanpak. Het is het algorithme van de sommatie. Het algorithme voor splitgrade is mij niet bekend. Ik heb er geen publikatie over gevonden. Daarom kan ik ook geen oordeel hebben over splitgrade omdat ik eenvoudigweg niet weet hoe het opgebouwd is.

Jed

Page 3 of 8 FirstFirst 12345678 LastLast

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin