Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 71,901   Posts: 1,584,419   Online: 793

Page 5 of 8 FirstFirst 12345678 LastLast
Results 41 to 50 of 77
    RobertV's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    OK, tijd voor e.e.a. te gaan plannen, i.o.m. de deelnemers ........

Shooter
    4x5 Format
    De doka sessie bij mij is vastgesteld op 29 januari . Ik heb de deelnemers een mail gestuurd. Ik neem aan dat die in goede orde is aangekomen. Zo niet, laat het weten. Bij de doka sessie is het analoge beeld van groot belang. We moeten afwachten of publikatie op de APUG site zonder die analoge beelden zin heeft.

Jed

RobertV's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Voorstel: Za 5 februari of Za 19 februari.

Feedback graag via de PM terug.

RobertV's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Zondag 6 Februari rond 11:00u gaan we starten.

Groetjes,

Robert

Shooter
    Multi Format
    Images
    5
    Afgelopen zaterdag heeft de dokasessie bij Jed plaatsgevonden. Het was erg leuk en gezellig. Ik heb een hoop opgestoken. Zeker voor herhalen vatbaar. Ik wil via deze weg Jed en zijn vrouw nogmaals bedanken voor hun gastvrijheid.

Peter
    Reality is whatever stays when you stop believing in it.
    allthingsanalogue.weebly.com
    darkroomninja.blogspot.com

Marco B's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    169
    Quote Originally Posted by Jed Freudenthal View Post
    Een eenvoudige manier om het vergrootproces op eventuele problemen te controleren, is een vergelijking van de zelfde vergroting op een andere vergroter. Als het resultaat identiek uitpakt, kun je gevoeglijk zeggen dat de zaak in orde is, en je kunt aan slag ( noem het proces maar kwaliteitscontrole voor het drukken). Nu ben ik in het bezit van twee vergroters en kan deze controle uitvoeren. Maar dat is niet bij iedereen zo. Ik stel mij voor de deelnemers een proefstrook van een normaal negatief maken op hun eigen vergroter en de gevens noteren ( filtering, f-waarde en brandpunt van vergrootobjectief, belichtingstijd). Vervolgens nemen zij de proefstrook, 400 ml eigen ontwikkelaar en eigen papier mee naar de doka sessie. En op de doka sessie wordt een identieke proefstrook gemaakt. Zijn de twee resultaten niet gelijk, dan moeten we de oorzaak opsporen. Deze discussie moet leiden tot een oplossing, maar leidt ook tot een inzicht wat er technisch alzo aan de hand is.
    Jed,

Een kleine extra tip indien je ook een "vergroter controle" wilt laten uitvoeren: Laat je deelnemers ook een middengrijs afdruk maken op een wat groter formaat fotopapier (b.v. A4) door geen negatief in de vergroter te stoppen en zo lang te belichten dat ongeveer "middengrijs" / "grijskaart-grijs" onstaat.

Een dergelijk "middengrijs" plaatje geeft zeer veel inzicht in zaken als lichtafval van de lens naar de randen van de foto toe, maar ook of de lamp in een condensorvergroter een beetje fatsoenlijk gecentreerd is, en of er eventuele andere problemen met de gelijkmatigheid van het licht zijn.

Lijkt mij nuttig als aanvulling op jouw voorstel.

Verder zou ik niet voor een "proefstroek" kiezen, maar voor een gehele afdruk van een - liefst wat grofkorrelig - negatief. Je kunt dan tevens zien (even daargelaten de problemen met opbolling van de film door de lampwarmte in glasloze negatiefhouders) of er mogelijke problemen met de uitlijning van de vergroter zijn door de scherpte van de afgedrukte korrel met een loupe te beoordelen over het gehele beeldvlak van de afdruk.
    My website

"The nineteenth century began by believing that what was reasonable was true, and it wound up by believing that what it saw a photograph of, was true." - William M. Ivins Jr.

"I don't know, maybe we should disinvent color, and we could just shoot Black & White." - David Burnett in 1978

"Analog is chemistry + physics, digital is physics + math, which ones did you like most?"

Marco B's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    169
    Oh, zie nu dat de sessie bij Jed al is geweest. Nu ja, misschien nog nuttig voor Robert's sessie...
    My website

"The nineteenth century began by believing that what was reasonable was true, and it wound up by believing that what it saw a photograph of, was true." - William M. Ivins Jr.

"I don't know, maybe we should disinvent color, and we could just shoot Black & White." - David Burnett in 1978

"Analog is chemistry + physics, digital is physics + math, which ones did you like most?"

RobertV's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Nu ja, misschien nog nuttig voor Robert's sessie...
    Ik heb een laserpen voor de alignment en een Peak loupe welke ook uit het midden gebruikt kan worden voor de scherpstel controle. Maar toch bedankt voor je tip.

Marco B's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    169
    Quote Originally Posted by RobertV View Post
    Ik heb een laserpen voor de alignment en een Peak loupe welke ook uit het midden gebruikt kan worden voor de scherpstel controle. Maar toch bedankt voor je tip.
    Robert,

Ik had het niet over de controle van de vergroter in je eigen doka, waarvan ik direct geloof dat je die wel op orde zult hebben , maar over die van de, wellicht minder ervaren, deelnemers aan jouw dokasessie.

Door ze zo'n middengrijs afdruk te laten maken op hun eigen vergroters bij hen thuis voordat ze naar de sessie bij jou komen, kun je "op afstand" tijdens de sessie nog iets zeggen over mogelijke problemen die ze wellicht nog moeten oplossen (zoals de slechte lichtverdeling door een niet goed gecentreerde lamp in de condensorkop) in hun doka thuis.
    My website

RobertV's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Maar toch bedankt voor je tip.
    Bedoeld voor de deelnemers die geen aparte alignment controle met een laserpen kunnen doen.

Page 5 of 8 FirstFirst 12345678 LastLast

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin