Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 70,299   Posts: 1,535,771   Online: 824

Page 7 of 8 FirstFirst 12345678 LastLast
Results 61 to 70 of 77

Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by RobertV View Post
    Glas - A.N. glas is de juiste combinatie. .
    Dat is de juiste volgorde, van de lens af gerekend en aangenomen dat het negatief met de emulsie naar beneden ligt.

Jed

Marco B's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    169
    De lichtbron van mijn Dunco II is overigens "slechts" 100W (Osram) en is gekoeld en buiten de mengbox geplaatst. Er is dus nauwelijks sprake van echte warmte ontwikkeling zoals je o.a. hebt bij Meopta.
    Misschien dat jouw extra mengbox op een of andere manier nog een deel van de IR straling wegvangt, maar met mijn Durst condensor kop op de M670, met alleen een spiegel en condensor in het lichtpad, warmt het negatief met een 100W opaal lamp toch snel genoeg op om te "poppen". Ik denk dat dat vooral het gevolg is van de IR warmte straling, en niet zozeer van circulerende warme lucht in de kop. Hoewel met 100W, er natuurlijk wel nog 95 Watt aan warmte weg moet uit de kop met de ineffeciency van een gloeilamp Echter, de negatiefhouder zit dik onder de kop, met daar de condensorbox nog tussen, dus ik kan mij niet voorstellen dat het de warme lucht in de kop is, die immers ook nog via ventilatieopeningen aan de bovenkant wordt afgevoerd.
    My website

"The nineteenth century began by believing that what was reasonable was true, and it wound up by believing that what it saw a photograph of, was true." - William M. Ivins Jr.

"I don't know, maybe we should disinvent color, and we could just shoot Black & White." - David Burnett in 1978

"Analog is chemistry + physics, digital is physics + math, which ones did you like most?"

RobertV's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Er zit nog een IR warmte filter tussen maar de 100W Osram halogeenlamp is horizontaal geplaatst met een grote dikke aluminium koeling. T.o.v. andere vergroters heeft de Dunco een enorme efficency met minimale warmte ontwikkeling. Voor RA-4 afdrukken plaats ik een ND 0,6 filter om op tijden rond 10S te komen met f=8 - f=11 op 20x25cm/8x10" afdrukken.

RobertV's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Om iets meer in detail te kunnen gaan:
    http://www.fotohuisrovo.nl/documenta...ers_manual.pdf

Overigens kun je ook een Osram 75W lamp plaatsen.

Marco B's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    169
    Quote Originally Posted by Jed Freudenthal View Post
    Het gaat om een 35 mm KB negatief. Dat was vergroot op een 1200 met Newtonglas. Bij mij is het vergroot op een M 805 Durst, glasloos.
    De druk (18x24) op de 1200 had een soort onscherpte die wat 'rommelig' aandoet. Om die reden verdenk ik het Newtonglas van de 1200 in eerste instantie. Maar ja, zou Durst zulke slechte Newtonglazen maken?
    Maar waar ik nu aan denk: zouden de Newtonglazen wel juist geplaatst zijn? En wat voor diafragma van de vergrootlens is gebruikt in combinatie met de Newtonglazen?

Jed
    Goede vraag, misschien zit het Newtonglas wel onderop?

Anyway, ik krijg haarscherpe prints op mijn L1200...

Grappig genoeg, werk ik al tijden zonder een Newtonglas, maar slechts met gewoon glas voor boven en onder. Dat klinkt onvoorstelbaar, maar ik heb gemerkt dat met de meeste 4x5 negatieven en filmsoorten, en de bijbehorende coating en oppervlakteeigenschappen, Newtonring problemen nagenoeg niet voorkomen... Ja, soms zie ik even tijdens het laden van de film in de houder wat ringen, maar die verdwijnen snel zodra de druk zich gelijkelijk verdeeld over het filmoppervlak.

De enige keer dat ik duidelijke ringen op een stuk fotopapier heb gezien, was toen ik geheel geen negatief tussen de 2 glazan had, en een "middengrijs" printje wilde maken op fotopapier ter controle van de lichtverdeling. Maar dat was dus direct glas-op-glas contact...

Misschien dat er zo nu en dan een zeer lichte Newtonring in mijn prints zou moeten zijn, maar echt, ik heb ze in de werkelijkheid nog nooit in mijn van 4x5 negatieven gemaakte prints kunnen ontdekken , zelfs niet op grote vergrotingen op 50x60 cm papier.

Misschien is het omdat ik bijna nooit stralende blauwe luchtjes fotografeer.
    Last edited by Marco B; 02-01-2011 at 12:07 PM. Click to view previous post history.
    My website

"The nineteenth century began by believing that what was reasonable was true, and it wound up by believing that what it saw a photograph of, was true." - William M. Ivins Jr.

"I don't know, maybe we should disinvent color, and we could just shoot Black & White." - David Burnett in 1978

"Analog is chemistry + physics, digital is physics + math, which ones did you like most?"

Marco B's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    169
    Er zit nog een IR warmte filter tussen maar de 100W Osram halogeenlamp is horizontaal geplaatst met een grote dikke aluminium koeling. T.o.v. andere vergroters heeft de Dunco een enorme efficency met minimale warmte ontwikkeling. Voor RA-4 afdrukken plaats ik een ND 0,6 filter om op tijden rond 10S te komen met f=8 - f=11 op 20x25cm/8x10" afdrukken.
    Tijden klinken mij redelijk normaal voor 8x10, maar ik zie ook in die handleiding dat er een halogeenlamp ipv opaal/gloeilamp ingaat, en die zijn ook weer een 30-40% efficienter, als ik die nieuwe op halogeenlampen gebaseerde "gloeilampen" die je nu overal in winkels ziet liggen, mag geloven. Dus je hebt meer licht output...

Zie nu ook dat het om een passieve koeling met koelribben gaat, leek mij al onwaarschijnlijk dat dit bij een opaallamp zou worden toegepast, maar voor een compacte halogeen, heeft het waarschijnlijk wel enige zin.
    My website

Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by Marco B View Post
    Goede vraag, misschien zit het Newtonglas wel onderop?

Anyway, ik krijg haarscherpe prints op mijn L1200...

Grappig genoeg, werk ik al tijden zonder een Newtonglas, maar slechts met gewoon glas voor boven en onder. Dat klinkt onvoorstelbaar, maar ik heb gemerkt dat met de meeste 4x5 negatieven en filmsoorten, en de bijbehorende coating en oppervlakteeigenschappen, Newtonring problemen nagenoeg niet voorkomen... Ja, soms zie ik even tijdens het laden van de film in de houder wat ringen, maar die verdwijnen snel zodra de druk zich gelijkelijk verdeeld over het filmoppervlak.

De enige keer dat ik duidelijke ringen op een stuk fotopapier heb gezien, was toen ik geheel geen negatief tussen de 2 glazan had, en een "middengrijs" printje wilde maken op fotopapier ter controle van de lichtverdeling. Maar dat was dus direct glas-op-glas contact...

Misschien dat er zo nu en dan een zeer lichte Newtonring in mijn prints zou moeten zijn, maar echt, ik heb ze in de werkelijkheid nog nooit in mijn van 4x5 negatieven gemaakte prints kunnen ontdekken , zelfs niet op grote vergrotingen op 50x60 cm papier.

Misschien is het omdat ik bijna nooit stralende blauwe luchtjes fotografeer.
    Als je met twee stukken gewoon glas werkt, kunnen Newtonringen optreden. Maar het hangt van de situatie af, of het ook werkelijk gebeurt. Het antinewtonglas geeft je meer zekerheid dat Newtonringen niet optrden. Maar je moet het antinewtontonglas met de antinewtonkant plaatsen tegen de gladde kant van de film. Meestal zul je de gladde kant van de film boven plaatsen. Tenzij je in spiegelbeeld wilt drukken. Het belangrijke is dat je scherp stelt op de emulsie, zodat de granulering van het Newtonglas onscherp is. Dat betekent dat je niet te ver moet diafragmeren want anders wordt de granulering ook scherp. Dus pas op het diafragma als je een Newtonglas gebruikt.

Jed

Marco B's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    169
    Als je met twee stukken gewoon glas werkt, kunnen Newtonringen optreden. Maar het hangt van de situatie af, of het ook werkelijk gebeurt.
    Ik heb het gevoel dat Newton ringen met de polyester basis van 4x5 vlakfilm, veel minder een probleem is dan met het triacetaat van 35 mm of MF film. Er staat mij vagelijk bij dat ik ooit eens een 35 mm negatiefje heb geprobeerd op mijn L1200 tussen 2 glasplaten (ik gebruik eigenlijk altijd mijn M670 BW met glasloze negatiefhouder daarvoor), en dat ik toen wel last van Newton ringen had.

Volgens mij is de oppervlaktestructuur van het polyester gewoon wat minder ontvankelijk voor de vorming van Newton ringen.

Een andere belangrijke factor die hierbij zou kunnen meespelen, is dat het polyester als echte kunststof domweg geen water (of in ieder geval nagenoeg niet) kan bevatten, terwijl triacetaat wel heel gevoelig is voor de luchtvochtigheid en water opneemt. Dat maakt bij de mogelijke vorming van Newton ringen waarschijnlijk ook flink uit.

Dat betekent dat je niet te ver moet diafragmeren want anders wordt de granulering ook scherp. Dus pas op het diafragma als je een Newtonglas gebruikt.

Jed
    Goede tip, bij dat mogelijke probleem had ik eigenlijk nog nooit zo stilgestaan.
    Last edited by Marco B; 02-01-2011 at 02:21 PM. Click to view previous post history.
    My website

Shooter
    4x5 Format
    Newton ringen ontstaan doordat er een kleine luchtruimte is tussen film en glas. Meestal speelt de bouw van de negatiefhouder, de dikte van de film en de druk op de negatiefhouder een rol. Of ze al of niet ontstaan kun je ook zo met je blote oog zien.

Jed

WITZ's Avatar
    Shooter
    Medium Format
    Quote Originally Posted by Marco B View Post
    Een andere belangrijke factor die hierbij zou kunnen meespelen, is dat het polyester als echte kunststof domweg geen water (of in ieder geval nagenoeg niet) kan bevatten, terwijl triacetaat wel heel gevoelig is voor de luchtvochtigheid en water opneemt. Dat maakt bij de mogelijke vorming van Newton ringen waarschijnlijk ook flink uit.
    Inderdaad,
    als je negatief vochtig is is de kans op newtonringen groter; dat komt omdat het negatief dan min of meer verkleeft aan het glas. Ook als de druk tussen de glasplaten hoog is is er meer kans op newtonringen, je kleeft dan als het ware het negatief tegen het glas aan.
    Conclusie: zorg voor goed droge negatieven, als het mogelijk is de druk tussen de glasplaten verminderen (in mijn Durst M601 kan ik daarvoor aan twee schroefjes draaien)
    Groet,
    Johan

Page 7 of 8 FirstFirst 12345678 LastLast

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin