Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 70,203   Posts: 1,531,624   Online: 1117

Page 1 of 8 1234567 ... LastLast
Results 1 to 10 of 77
    RobertV's Avatar
    Shooter
    Multi Format

Doka en bespreekbijeenkomst II

Doka en bespreekbijeenkomst
    Begin november heb ik een voorlopig voorstel voor een z-w doka bijeenkomst gedaan. Jaap heeft om een nadere uitwerking gevraagd en die is hier nu.

Fotografie bestaat uit visie en techniek. Zoals in vele takken van kunst, is de techniek is een noodzaak om je visie vorm te geven. Deze bijeenkomst heeft betrekking op de techniek.
    Deze fotografische techniek kun je tegenwoordig op zovele manieren uitvoeren als gevolg van het enorme aanbod van goede fotografische materialen.Ik kijk even op de website van Adorama en zie: 87 kleurnegatief-films, 52 diafilms, 82 z-w films,2 IR films, 10 specialties. En dat is nog maar het rtesultaat van een fotozaak. De totaliteit is een stuk hoger.
    Voor papier is de sitatie uiteraard niet zo als voor films, maar ook daar is er keus te over, vooral ook door variabel contrast-papieren en vast contrast papieren. In vergelijking met vroeger zijn er nu zeker meer papieren van goede kwaliteit.
    De mogelijkheden in de chemie zijn eindeloos; speciaal als gevolg dat de chemicalien van betere kwaliteit zijn dan vroeger en via internet goed verkrijgbaar.
    De mogelijkheden in de optiek zijn zeer verscheiden: je hebt de oude optiek, maar er komt ook nieuwe optiek bij.
    Kortom, de keuzes zijn eindeloos. En dus de manier om vorm te geven aan je visie is eindeloos. Vorig jaar ben ik op zoek geweest naar een nieuwe 4x5” film. Ik heb een test met 7 kandidaten uitgevoerd. Het heeft veel tijd gekost. En je kunt niet al je tijd aan vergelijken en testen besteden.

De bespreek/ doka bijeenkomst zie ik als een manier om dit keuze-proces te structuren en efficienter te maken. Hierbij wil ik mij beperken tot het zilverdruk-procede.
    Mijn doka is niet echt klein, maar met de twee vergroters en 4 personen ( twee duos) heb je het wel gehad. Dat limiteert het aantal deelnemers.

Negatief-formaat van kleinbeeld tot en met 4x5”.
    Vergroters: Durst 805 met kleurenkop en condensor (kb tot 6x9) en De Vere 504 met kleurenkop. (kb tot 4x5”)

Iedere deelnemer neemt negatieven met bijbehorende (thuis)druk mee. Deze drukken in combinatie met de negatieven worden besproken en zullen vervolgens in de doka opnieuw onder de loupe worden genomen.

Iedere deelnemer neemt ook wat van zijn eigen papierontwikkelaar en papier mee, opdat er in de doka vergelijkende tests met ontwikkelaars en papieren uitgevoerd kunnen worden.

Het programma van de eerste bijeenkomst zal voornamelijk op een vergelijking van materialen (papieren en ontwikkelaars) neerkomen.

Ik stel mij voor dat aan iedere vergroter twee personen werken. Zo kun je discussieren waarom je doet wat je doet.
    Als we de doka uitkomen kunnen we de resultaten van de twee groepen bekijken en discussieren. Zo mogelijk kunnen we het resultaat op deze Apug site publiceren.
    De eerste bijeenkomst lijkt mij iets voor januari of februari 2011 (deze wintermaanden zijn echte doka-maanden).

Jed
    Voor de mensen in het zuiden des lands organiseer ik een parallele bijeenkomst.
    Omdat ik echter beschik over een kleine doka en één (6x7cm) vergroter (Dunco II 67 120 pro) is het aantal deelnemers beperkt tot 2.
    Verder gelijk aan Jed's voorstel maar vanaf kleinbeeld tot max. 6x7cm rolfilm negatieven.

Een klein verschil zal zijn dat ik met Split Grade ga werken. Maar dat maakt uiteindelijk niets uit voor het eindresultaat.
    Ook ik beperk het e.e.a. tot het zilverprocedé en als het kan met PE/RC papier. Hiermee kan relatief snel en eenvoudig goede resultaten worden gehaald.

Ook voor de maanden januari en/of februari 2011.

Wie het eerst komt wie het eerst maalt.

Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by RobertV View Post
    Voor de mensen in het zuiden des lands organiseer ik een parallele bijeenkomst.
    Omdat ik echter beschik over een kleine doka en één (6x7cm) vergroter (Dunco II 67 120 pro) is het aantal deelnemers beperkt tot 2.
    Verder gelijk aan Jed's voorstel maar vanaf kleinbeeld tot max. 6x7cm rolfilm negatieven.

Een klein verschil zal zijn dat ik met Split Grade ga werken. Maar dat maakt uiteindelijk niets uit voor het eindresultaat.
    Ook ik beperk het e.e.a. tot het zilverprocedé en als het kan met PE/RC papier. Hiermee kan relatief snel en eenvoudig goede resultaten worden gehaald.

Ook voor de maanden januari en/of februari 2011.

Wie het eerst komt wie het eerst maalt.
    Fantastisch dat het idee zo aanslaat! Als we beiden zoiets doen kunnen we mogelijk ook nog een gezamelijke bijeenkomst hebben om ervaringen uit te wisselen. Ik doe bijv. geen spligrade, maar ik denk aan tweebads procedes. Dus jij deelt de zaak in tweeen terwijl ik het verdubbel.

Jed

RobertV's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    En ontzettend leuk om te doen.
    Hopelijk volgen er nog meer ervaren doka printers.....

Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by RobertV View Post
    En ontzettend leuk om te doen.
    Hopelijk volgen er nog meer ervaren doka printers.....
    Voor het overzicht is het, denk ik beter, om deze activiteit in een thread te houden. Nu moet je steeds wisselen. En wie weet komen er meer doka printers. Dan verlies je het overzicht.

Jed

Merlin's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    De belangstelling valt me een beetje tegen. Kan je verklaren waarom dit zo is? Ik zou een poll kunnen maken, maar dat is zeker alleen voor subscribers... ;-)
    Groeten uit Deventer,
    Jaap

"Ik ben de ideale man:
    Ik ben verlicht, net als mijn onderwerp,
    ik ben gevoelig, net als mijn platen,
    ik ben goed ontwikkeld, net als mijn papier,
    volgens mijn vrouw ben ik alleen iets te veel gefixeerd,
    ze vindt dat ik beter kan stoppen..."

Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by Merlin View Post
    De belangstelling valt me een beetje tegen. Kan je verklaren waarom dit zo is? Ik zou een poll kunnen maken, maar dat is zeker alleen voor subscribers... ;-)
    Ik heb er geen verklaring voor, anders dan dat de menselijk geest ondoorgrondelijk is. Ik denk dat een poll ons niet veel wijzer maakt.
    De APUG site staat vol met problemen met apparatuur, vragen over ontwikkelaars, papieren etc. . Wat is er dan voor effectiever methode om (ook niet herkende) problemem op te sporen en op te lossen. Bovendien gaat het gepaard met besprekingen, zodat je begrijpt wat je doet en waarom.

Afijn, als er geen belangstelling is, dan gaan Robert en ik bij elkaar op bezoek.

Jed

kraker's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    13
    Wat betreft interesse...

Ik vind het een erg goed en leuk idee, ik ben er op zich zeker wel voor te vinden, maar ik zit er ook een beetje tegenaan te hikken... ik heb dit jaar erg, erg weinig doka-werk gedaan, kan er jammer genoeg niet vaak de tijd voor vinden. Ik wil bij Jed of Robert in de doka wel goed beslagen ten ijs komen, met andere woorden: ik wil eerst voor mezelf weer eens wat afdrukken maken.

Als dat in de komende donkere maanden lukt, en als me dat genoeg stof tot nadenken geeft, dan wil ik zeker aanschuiven bij een van jullie.

Als in de tussentijd de plaatsen al vol zitten, dan is dat jammer voor mij, maar in ieder geval is er dan genoeg interesse vanuit anderen.

shuttr.net
    -- A sinister little midget with a bucket and a mop / Where the blood goes down the drain --

RobertV's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Ik heb inmiddels twee PM's gehad dus het loopt niet storm maar er is wel belangstelling.

Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by kraker View Post
    Wat betreft interesse...

Ik vind het een erg goed en leuk idee, ik ben er op zich zeker wel voor te vinden, maar ik zit er ook een beetje tegenaan te hikken... ik heb dit jaar erg, erg weinig doka-werk gedaan, kan er jammer genoeg niet vaak de tijd voor vinden. Ik wil bij Jed of Robert in de doka wel goed beslagen ten ijs komen, met andere woorden: ik wil eerst voor mezelf weer eens wat afdrukken maken.

Als dat in de komende donkere maanden lukt, en als me dat genoeg stof tot nadenken geeft, dan wil ik zeker aanschuiven bij een van jullie.

Als in de tussentijd de plaatsen al vol zitten, dan is dat jammer voor mij, maar in ieder geval is er dan genoeg interesse vanuit anderen.
    Het is helemaal niet de bedoeling dat je eerst uitvoerig in de doka gaat zitten. Zoek gewoon een bestaande druk uit en het bijbehorende negatief en klaar ben je. Maak er vooral geen hoogdravende voorbereiding van. Behalve dat het je de nodige informatie kan geven, moet het vooral gezellig blijven. Ik zie dit ook als een goede gelegenheid voor beginners. We haken gewoon in op het relevante niveau. En hoe we daar op inhaken zien we vanzelf wel. Geen elitair gedoe en ieder wedstrijdgedoe moet uit de buurt blijven.
    En ik vind het mooi dat Robert met de splitgrade aan de gang wil, dat doe ik weer niet. Zo doe ik de contrastbeheersing via ontwikkelprocedes.

Jed

Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by Merlin View Post
    Zeg Jaap, hoe is het met jouw belangstelling?

Jed

Page 1 of 8 1234567 ... LastLast

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin