Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 69,894   Posts: 1,520,886   Online: 1039

Results 1 to 4 of 4

Thread: Films invriezen

Shooter
    35mm

Films invriezen

Hallo allemaal ,

Heeft iemand van jullie ervaring met het invriezen van film? Ik wou graag een lading 6x6 films kopen en deze invriezen.heeft iemand tips of weet waar ik op moet letten?

Met vriendelijke groet,

Jacques

RobertV's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Ondanks dat je 2x een zelfde posting maakt:

Laag en midden-gevoelige films kun je gemakkelijk 10 jaar bewaren bij -10C of lager. -10C is een optimum tussen energie verbruik en het verouderings proces dat bij -10C bijna gaat stoppen. Straling welke overal aanwezig is heeft voor deze films weinig invloed. Hooggevoelige films kun je daarom NIET lang bewaren, ook niet in de vriezer.

Het gemakkelijkste is de films in een plastic zip zak luchtdicht in te vriezen. 120/220/127 rolfilm is minder goed lang houdbaar dan 35mm in een cassette omdat het backing papier gaat inwerken op de emulsie. Maar tot een jaar of 10 geeft het geen problemen. 35mm zoals APX25 en dergelijke kun je wel 20 jaar zo bewaren zonder noemenswaardig kwaliteits verlies.

Op deze manier worden vaak hele master rollen bij de (film-) fabriek ingevroren om een paar jaar later versneden te worden en opnieuw op de markt te brengen.

Succes met je film keuze en het invriezen,

Robert

elbuveli2ETHPY's Avatar
    Shooter
    Medium Format
    Hallo,

Het is al lange tijd geleden,maar wij waren als club uitgenodigt bij de Haagse politie,afd.Fotografie.
    Zij zetelden op de bovenste verdieping van dat enorme pand.
    En zij lieten ons zien waar zij mee bezig zijn,en uiteindelijk lieten ze ook de voorraden films en chemicalieen zien.
    Allemachtig,dit was ENORM,Er stonden in een kamer diversen diepvrieskisten opgesteld,en dan niet van die lullige dingetjes,maar van het allergrootste formaat.
    De film was allemaal in bulkverpakking,wat was het stil onder de clubleden.
    Zij lieten b.v. ook zien een Canon 800mm,om ongemerkt foto,s te maken van dingen die niet door de beugel konden,grote hilariteit,want ongemerkt fotograferen met een 800mm gaat nu eenmaal niet,dus dat was al gauw overbodig,en werd een 300mm +converter aangeschaft,wat meer dan de helft korter is.
    Het was een leerzame avond.

argentic's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Ik vries al jaren mijn films in. Nooit een probleem gehad. Wel in een plastic zak verpakken (ik heb zo'n machine waar je groenten mee vacuum kunt zuigen en sealen) zodat condens bij het ontdooien niet op de films komt.
    Wilbert
    http://www.photovergne.com
    Cours photo en Auvergne

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin