Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 69,719   Posts: 1,514,863   Online: 904

Results 1 to 8 of 8

Shooter
    4x5 Format

BESPREKING BEELDKWALITEIT

BESPREKING BEELDKWALITEIT

Jos Segers heeft dit jaar een thread gestart met als onderwerp ' Overstappen van 35 mm naar middenformaat niet zonder probleem'. Klaarblijkelijk had Jos meer beeldkwaliteit van zijn middenformaat-opnamen verwacht.

Een bespreking over beeldkwaliteit is slecht te doen als je de beelden niet in werkelijkheid ziet. Dat heeft enige tijd geleden ertoe geleid dat Jos, Theo en ik bijeen zouden komen om de fotos te bespreken met als doel een begrip te krijgen, waarom de beeldkwaliteit niet aan verwachtingen voldoet. Dat begrip is nodig om je fotografisch proces in de richting van jouw verwachtingen te sturen.
    De noodzaak van dat begrip om het 'beeld te sturen' is al door Leonardo da Vinci aangegeven, en in de afgelopen eeuw in het bijzonder voor de fotografie uitgebreid. Hierbij moet je bedenken, dat de fotografie bij het waarnemen begint. En ook daar is dat begrip met betrekking tot het zien nodig. Een jaar geleden is aan de Utrechtse Universiteit een voordracht met als titel: ' Geloof je ogen niet' gegeven. De titel spreekt voor zichzelf. Op onze bespreking zullen de begripsvorming baseren op de gegeven ideeen.

Zoals gezegd, zullen Jos, Theo en ik eerdaags bij Jos of bij mij bijeenkomen voor deze bespreking, maar mogelijk zijn er meer belangstellenden. Deze belangstellende zouden ook werk voor de bespreking mee kunnen nemen. En denk dan niet alleen aan werk dat naar je idee voor verbetering vatbaar is. Bij goed werk kun je aangeven waarom het goed is. Maar zo zijn er tal van onderwerpen. Zo ben ik onlangs nog de stelling tegengekomen dat je een digitale print succesvol zou kunnen inzetten. De vraag is alleen, wanneer dat kan en wanneer niet en vooral wat de redenen erachter zijn.

We stellen een aantal data voor waarop we zouden kunnen samenkomen. Deze data zijn:

26, 27 november en
    7, 8 januari, 14, 15 januari, 21, 22 januari en 28, 29 januari

De bijeenkomst is of bij Jos in Nuenen, of bij mij in Bilthoven.
    Als het aantal deelnemers te groot voor een huisbijeenkomst is, dan gaan we naar een cafe.

Willen belangstellenden aangeven voor welke data de voorkeur is.

Jed

Shooter
    Multi Format
    Beste Jed,

Zondermeer interesse. Een goed initiatief om uit te voeren.
    Voor mij het liefste in Nuenen.

De overstap van een goede KB camera met objectieven naar klein middenformaat is in kwaliteit beperkt. Je kunt dan het beste meteen naar 6x6cm of 6x7cm rolfilm gaan. Maar dat is mijn ervaring.
    Daarnaast moet je natuurlijk altijd weer optimaliseren in de (film-) ontwikkeltechniek.

Om te starten: Beide data in November zijn geen probleem.

Groetjes,

Роберт

Net terug uit Odessa (Одеса) en Parijs (Paris).
    My favorite store: http://www.fotohuisrovo.nl

Shooter
    Large Format
    Ik zou op zich wel interesse hebben. November of vanaf medio januari.

Shooter
    4x5 Format
    De bespreking zal plaats heben naar aanleiding van een probleem bij de overgtang van kleinbeeld naar middenformaat. Op het moment is er aan de engelstalige kant van APUG een vergelijkbaar probleem tussen middenformaat en grootformaat :http://www.apug.org/forums/forum55/9...ml#post1253746.
    Het is een bekend probleem: als het formaat groter wordt, kan in principe de beeldkwaliteit toenemen. Helaas zien we nog al eens het omgekeerde. Of je ook werkelijk de beeldkwaliteit gebruikt, die mogelijk is, hangt van de gebruikte fotografische procedures ( met inbegrip van de waarneming) af. Dat is het onderwerp van de bespreking. [ In de muziek zie je hetzelfde: met perfecte gerluidsapparatuur, vallen onregelmatigheden eerder op; dus zorg maar voor een goede opname].

Als je een te bespreken foto meeneemt naar de bespreking, neem dan ook het negatief en verdere technische details (cameralens, film, ontwikkelaar etc) mee.

Jed

Shooter
    4x5 Format
    Van Theo begreep ik dat de aard van de bespreking duidelijker uit moet komen:

Hallo Theo,
    Zoals ik het mij voorstel, komen we eenmaal op een zaterdag of zondagmiddag bij elkaar. We bespreken de fotos van Jos. Mochten er andere fotos zijn, en is er nog tijd over, dan kunnen we die ook bespreken.
    Als dat bevalt, kunnen we een follow-up organiseren. Maar die follow-up kan net zo goed een trip in het veld zijn, een excercitie in het waarnemen. En als je een matglascamera meeneemt, kun je de vertaling van 3 dimensies naar het platte vlak in de bespreking meenemen. En als je dan nog een opname maakt, kun je zien of het resultaat aan je verwachtingen voldoet.

Groet Jed

Willie Jan's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Images
    49
    Dat zijn nogal wat variabelen die voorbij gaan komen. het begint al met je kamera (afwijking sluiter), waar meet je licht mee (afwijking lichtmeter). Meet je uberhaupt wel goed (afwijking persoon) en ga zo maar door....

Afstemmen van de variabelen is afhankelijk van de persoon en apparatuur. Zou een opname/doka sessie niet beter werken? Tis maar een idee voor Jos.
    Ik heb met dit soort problemen liever een praktische invulling dan het theoretisch bespreken ervan is mijn ervaring.

Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by Willie Jan View Post
    Dat zijn nogal wat variabelen die voorbij gaan komen. het begint al met je kamera (afwijking sluiter), waar meet je licht mee (afwijking lichtmeter). Meet je uberhaupt wel goed (afwijking persoon) en ga zo maar door....

Afstemmen van de variabelen is afhankelijk van de persoon en apparatuur. Zou een opname/doka sessie niet beter werken? Tis maar een idee voor Jos.
    Ik heb met dit soort problemen liever een praktische invulling dan het theoretisch bespreken ervan is mijn ervaring.
    Het uitgangspunt is dat Jos een probleem heeft met zijn middenformaat drukken in vergelijking met kleinbeelddrukken. Er zijn dus drukken en negatieven en een beoordeling van Jos aanwezig (afgezien van de suggesties die al in de thread gemaakt zijn). Dat lijkt mij een goed startpunt voor de bespreking. Ga uit van dat beeldmateriaal dat aanwezig is. Op grond hiervan kun je een koers bepalen. En het zou kunnen zijn dat dat op een opname/doka sessie neerkomt. Maar dan weet je in ieder geval wat het program voor de opname/doka sessie is. Noem het maar strategie.
    De andere kant van de medaille is dat Jos beelden laat zien, die hem wel en beelden die hem niet bevallen. Dan praatten we over beeldkwaliteit en hoe ga je daar in 'technische zin' mee om. Of te wel: hoe kun je je beeldkwaliteit sturen. En om dat te doen, is begrip nodig van dat wat je ziet.

Jed

Shooter
    4x5 Format
    Inmiddels is de datum en plaats van de bespreking vastgelegd en sluiten hiermee de verdere deelname aan de bespreking. Op de fotograficabeurs in Houten ( 13 november) is gevraagd om een samenvatting van de bespreking te geven. We zullen zien of dat zinvol is, want een essentiel onderdeel is dat je de bespreking houdt aan de hand van 'echte fotos'. Ik ben wel benieuwd hoe de bespreking aanslaat. Het is in wezen een herleven van wat vroeger de ' beredeneerde beschouwing bij een samenkomst' werd genoemd.

Jed

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin