Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 70,557   Posts: 1,545,175   Online: 1062

Page 1 of 2 12 LastLast
Results 1 to 10 of 11

Shooter
    Med. Format RF

Scanner Epson Perfection V750 Pro

Hoi,

Ik heb een Epson Peerfection V750 Pro. Ik ben erg tevreden over het apparaat en over het kwaliteit.
    Ik heb nu wel op een probleem gestuit. Ik ben mijn zwart-wit kleinbeeld negatieven aan het inscannen. Sommige daarvan zien er raar uit wanneer ik ze met Windows Fotogalerie open. Zijn alle contouren vervaagd, het lijkt meer op een schilderij van van Gogh dan op een foto. Ik heb een foto bijgesloten als voorbeeld. Ik heb de volgende stappen tot nu toe ondergenomen om de kwaliteit te verbeteren:

• resolutie verhoogd (tot 2400 DPI)
    • extra verscherpt
    • apparaat ligt vlak
    • negatief ligt met de glanzende zijde onder

Maar er lijkt niks te helpen. Raar is dat als ik de voorbeeldscan heb gebruikt op die voorbeeldscan geen fout terug te zien is en de negatief is redelijk scherp. Of zijn de negatieven dan net niet scherp genoeg om zo'n vergroting van te maken?
    Ik sla de foto's op in JPEG.
    Ik gebruik de professionele modus.
    Documenttype: film met filmhouder
    Filmtype: monochroom negatief
    Beeldtype: 24 BIT kleuren
    Resolutie: 800 DPI
    Doelgrootte: Origineel
    Dan vink ik "verscherpen", "kleurherstel"en "Digital ICE Technologie".

Wat kan ik nog doen? Heeft iemand een idee?
    Alvast bedankt!

Groeten en een goed 2012 gewenst,
    Zoltán
    Attached Thumbnails Attached Thumbnails Image1 (4).jpg  

Shooter
    Medium Format
    Probeer het eens zonder Digital ICE. Dat werkt niet goed met zwart-wit film

Groeten,

Jan Alwin

Shooter
    Med. Format RF
    Hoi Jan,

Waouuuw! Het werkt inderdaad! Ik heb de Digital ICE uitgeschakeld en heeft ie nu perfect ingescand.
    Hartstikke bedankt! Top tip!

Gr,
    Zoltán

dirkv's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Je foto's kan je beter niet opslaan in JPG, zonde van de kwaliteit.

p.s. er loopt op DPZ ook net een draadje over scannen..

k.hendrik's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    96
    Ik wou dat ik zulke foto's kon maken zonder 'scannen' !
    Schrik op de "DPZ" niet van de uiterst lompe omgangsvormen aldaar :[

Shooter
    Large Format
    Het is inderdaad die digital ice technology. De eerste keer dat ik dat bij z/w gebruikte leverde hetzelfde restultaat op. Niet gebruiken bij z/w.

mvg, Frank
    www.frankbunnik.zenfolio.com

jelke's Avatar
    Quote Originally Posted by dirkv View Post
    Je foto's kan je beter niet opslaan in JPG, zonde van de kwaliteit
    hoe moet je de foto's dan opslaan? heb toevallig vandaag mijn epson V700 gekregen en ben vanmiddag voor het eerst bezig geweest..., en inderdaad digital ice werkt niet echt met zwart-wit, ik las toevallig op internet nog iets over het afstellen van de filmhouders http://www.rollaweek.com/2010/08/see...he-sweet-spot/

Shooter
    Medium Format
    Je kunt beelden opslaan als TIF. Dan heb je geen compressie die beeldverlies geeft.

Maar je kunt meestal ook de compressiekwaliteit van JPG op de hoogste stand zetten, dan heb je bijna geen verlies.

Verder kan je een zwartwit-afbeelding opslaan in 16-bits in plaats van de standaard 8-bits. Dan behoud je meer grijstinten (65536 grijstinten ipv 256)

Een mens kan niet meer dan 256 grijstinten onderscheiden, maar de extra grijstinten zijn fijn als je nog correcties gaat doen in Photoshop (helderheid, contrast, levels, doordrukken, tegenhouden).
    Als je dat met een 8-bit bestand doet krijg je snel minder dan 256 grijstinten en dat kan wel gaan opvallen.

Ik sla mijn scans met de Epson v750 meestal op als 16-bits TIF en bewerk ze dan nog wat na in Photoshop. Als ik de bestanden naar iemand moet sturen maak ik een JPG kopie van redelijk hoge kwaliteit (80%).

Je kunt ook 16-bits JPEGS maken vanuit het scanprogramma (tenminste uit Silverfast), maar dat kunnen de meeste programma's niet openen. Zelfs mijn Photoshop CS3 niet.

Voor kleur doe ik hetzelfde maar dan scan ik 48-bit (3 x 16 bit) in plaats van de standaard 24-bits (3 x 8 bit).

Ik zou me er allemaal niet te druk om maken. Met 8-bit jpegs zijn ook prima resultaten te behalen. Zeker als je de scan niet verder gaat bewerken.

Groeten,

Jan Alwin de Jong

PS. Zoek anders even op wikipedia naar jpeg als je meer wilt weten

fred's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    1
    Zou interessant zijn om hier een cursusje te geven (door een kenner) over het zwart-wit inscannen...

Bvb: scan je (de zwart-wit) negatieven in kleur in en doe je nadien een omschakeling naar zwart-wit?

Werk zelf hier met een Epson 4990 Photo. Wat doet de V750 méér dan de 4990 Photo?
    Wie werkt er met de 'natte' inscan modus op de V750? En hoe maak je je negatieven terug zuiver?

enz, enz
    mvrgr
    Fred

jelke's Avatar
    Quote Originally Posted by janalwin View Post
    Je kunt beelden opslaan als TIF. Dan heb je geen compressie die beeldverlies geeft.

Maar je kunt meestal ook de compressiekwaliteit van JPG op de hoogste stand zetten, dan heb je bijna geen verlies.

Verder kan je een zwartwit-afbeelding opslaan in 16-bits in plaats van de standaard 8-bits. Dan behoud je meer grijstinten (65536 grijstinten ipv 256)

Een mens kan niet meer dan 256 grijstinten onderscheiden, maar de extra grijstinten zijn fijn als je nog correcties gaat doen in Photoshop (helderheid, contrast, levels, doordrukken, tegenhouden).
    Als je dat met een 8-bit bestand doet krijg je snel minder dan 256 grijstinten en dat kan wel gaan opvallen.

Ik sla mijn scans met de Epson v750 meestal op als 16-bits TIF en bewerk ze dan nog wat na in Photoshop. Als ik de bestanden naar iemand moet sturen maak ik een JPG kopie van redelijk hoge kwaliteit (80%).

Je kunt ook 16-bits JPEGS maken vanuit het scanprogramma (tenminste uit Silverfast), maar dat kunnen de meeste programma's niet openen. Zelfs mijn Photoshop CS3 niet.

Voor kleur doe ik hetzelfde maar dan scan ik 48-bit (3 x 16 bit) in plaats van de standaard 24-bits (3 x 8 bit).

Ik zou me er allemaal niet te druk om maken. Met 8-bit jpegs zijn ook prima resultaten te behalen. Zeker als je de scan niet verder gaat bewerken.

Groeten,

Jan Alwin de Jong

PS. Zoek anders even op wikipedia naar jpeg als je meer wilt weten
    hoi jan, bedankt voor je uitvoerige antwoord ik ben op dit moment mijn negatieven aan het digitaliseren en een absolute beginneling wat scannen betreft..het lukt me aardig maar deze tips zijn meer dan welkom

Page 1 of 2 12 LastLast

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin