Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 70,693   Posts: 1,548,966   Online: 786

Page 2 of 3 FirstFirst 123 LastLast
Results 11 to 20 of 26
    fred's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    1
    Quote Originally Posted by peterh

...

Wat betreft het standpunt ten opzichte van het propageren van andere forums en advertentie-sites heeft Karl wel maatje achtenveertig, denk ik. Dat Gilbert's draad werd gesloten, had denk ik meer te maken met wat er in andere draadjes plaatsvond (voornamelijk van Fred), en niet zozeer met het feit dat je op FAP geen APUG mag roepen... anders had Hillie de draad denk ik wel in z'n geheel verwijderd. Het sluiten van de draad zorgt er wel voor dat de informatie er blijft staan, en dat er niet ook in die draad nog eens een controverse ontstaat.

...
    peter
    Beste Peter,

ter info... de draad van Gilbert was reeds gesloten voor ik een nieuwe (en juist daarom) opstartte.

Meer woorden moeten we daar niet aan verprutsen.
    Ieder forum heeft zijn bestaanrecht.
    Zolang er gebruikers zijn: en die ontbreken niet op de FAP.

Hier heb je de keuze uit een heel uitgebreide info Engelstalige en Nederlandstalige analoge onderwerpen en dat is leuk.

mvrgr
    Fred

Huib's Avatar
    Shooter
    Plastic Cameras
    Images
    2

"Open Brief"

Allen,

FAP is een algemeen forum, veelal is apparatuur het gespreksonderwerp, trekt vogels aan van divers pluimage aan en is daardoor "levendiger" dan APUG(-nl). NL.foto is mogelijk in dat opzicht en FAP-Plus-Plus.

Zover ik kan nagaan is het publiek voor APUG wat specifieker, ze zitten meer in elkaars straatje, delen naast fotografie ook dezelfde passie voor analoog, zijn iets meer op het proces en eindprodukt gericht, zijn iets minder met de 'hardwaretools' bezig. Geen wonder dat het hier rustiger is en dat er behoorlijk aan 'doodknuffelen' gedaan wordt door de bezoekers, wat zou je ook anders verwachten bij gelijkgestemden. (Denk effe b.v. eens aan een Linux-install-fest...daar knuffelen ze zich ook dood)

Geen van beide is beter tenopzichte van de andere, het is maar wat je zoekt, wat je belangrijk vindt en waar je het vind.

Kruistochten houden op andere fora, nieuwsgroepen e.d. om de superioriteit van het andere forum, haar bezoekers, proces, produkt en doelstelling te promoten acht ik een kinderachtige en zinlose daad. Het wekt doorgaans alleen ergernis, leidt tot een verharding van de standpunten en drijft de groepen alleen maar verder uit elkaar: Ik hoop nog steeds (en bedenk dat dames en heren fotografen): er is meer dat ons verbind dan ons verdeeld!!!!!

Dat wil niet zeggen dat er niet gediscussieerd mag worden, everything still goes. Maar bedenk dat jouw waarheid niet altijd andersman waarheid hoeft te zijn.

Huib

PieterB's Avatar
    Shooter
    35mm
    Images
    9
    Quote Originally Posted by Huib
    Allen,
    Dat wil niet zeggen dat er niet gediscussieerd mag worden, everything still goes. Maar bedenk dat jouw waarheid niet altijd andersman waarheid hoeft te zijn.

Huib
    IMHO één van de belangrijkste zaken voor multireligieuze dialoog.
    (zouden ze beter eens wat meer doen ipv zoveel problemen te maken over kleinigheden)
    Zo denk ik ook: FAP en APUG: het heeft allebei zijn voordelen en kan elkaar aanvullen, ook al spreekt het (soms) een verschillend publiek aan....
    "The camera can be the most deadly weapon since the assassin's bullet. Or it can be the lotion of the heart - Norman Parkinson".

jelke's Avatar
    elke verwijzing c.q. bericht over een ander forum in dit geval www.fotoapparatuur is een te veel (dit bericht dus ook) en heeft op zich niets met fotografie te maken (worden onze foto's er beter door........??), ik hou het maar hierbij (moet noch wat foto's afdrukken)

Shooter
    Plastic Cameras
    Het heeft mij ook verbaasd dat dat toch anders uitpakte dan ik dacht... ik vond uiteindelijk de diversiteit op FAP leuker dan (sorry, maar zo ervaar ik het) de soms wat akelige, sectarische gelijkgestemdheid hier - de zin "ik dacht dat we als 'analogen' beter met elkaar zouden werken ipv tegen elkaar...." geeft toch blijk van de opvatting alsof er zou zijn van een conflict, en dat is het nou juist niet.
    Peter, ik deel je mening in deze. Over digitaal/analoog heb ik alleen maar een soort innerlijk conflict. Het vormen van kampen in loopgraven en het Bestrijden der Tegenstander vind ik werkelijk zonde van mijn tijd. De strijd voer je uiteindelijk tegen Madame Fotografie -- en tegen haar alleen. Nou, is dit niet mooi gezegd? :-)

En het aardige is: als het over mooie foto's gaat, maakt het, ook op FAP, allemaal geen donder meer uit. En het is best leuk als je daar een (analoog) fotootje plaatst en één van de grootste voorvechters van digitaal, met een hoeveelheid digitale ruggen voor zijn Rollei's waarmee hij foto's maakt waar je de rillingen van over de rug lopen zo mooi, heel eerlijk zegt "wat een mooie contrastoverbrugging van het mooie licht. Zou dat digitaal ook gaan???? Nu heb ik zelfs twijfels."
    Mooi gezegd. Ik denk dat de les simpelweg is, dat "we van elkaar kunnen leren". Dat digitalen zich kunnen vergapen aan een analoge print en andersom, dat analogen soms moeten toegeven dat er via de digitale weg - cq. Photoshop - toch ook erg fraaie resultaten geboekt kunnen worden. Het is niet anders & beide heb z'n voor- en z'n nadelen, als het ware. Maar kampen -- nee, dank u.

Groet, Paul.

argentic's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Wat betreft het standpunt ten opzichte van het propageren van andere forums en advertentie-sites heeft Karl wel maatje achtenveertig, denk ik. Dat Gilbert's draad werd gesloten, had denk ik meer te maken met wat er in andere draadjes plaatsvond (voornamelijk van Fred), en niet zozeer met het feit dat je op FAP geen APUG mag roepen... anders had Hillie de draad denk ik wel in z'n geheel verwijderd. Het sluiten van de draad zorgt er wel voor dat de informatie er blijft staan, en dat er niet ook in die draad nog eens een controverse ontstaat.
    Sjonge jonge. Ik sta toch wel een beetje te kijken van deze discussies, zowel op FAP als op APUG. Alles wat ik gedaan heb ik het adres van APUG-NL bekend maken. Blijkbaar wordt dat meteen als concurrentie ervaren. Volgens mij is APUG van niemand een concurrent. Maar blijkbaar mag je op FAP niet wijzen op andere plekken waar liefhebbers van film eveneens ervaringen met elkaar uitwisselen. Ik had op FAP toch een wat andere mentaliteit verwacht. Het feit dat Hillie mijn eigen bericht heeft laten staan bewijst voor mij niet veel.

Ik ben blij dat er ook elders dan op APUG gesproken wordt over analoog. Ik lees regelmatig de analoge discussies op FAP, geef er soms advies, en koop er spullen. En ik hoop dat er hier in APUG zoveel mogelijk links "geplugged" worden over analoog. Hoe meer uitwisseling hoe meer vreugd.

Intussen ben ik blij dat er hier iets beschaafder met elkaar omgesprongen wordt dan op FAP of nl.foto. Maar blijkbaar ben je aan het doodknuffelen wanneer je elkaar niet schoffeert. In nederland is "vrije meningsuiting" blijkbaar synoniem geworden met "elkaar beledigen". Ik zal wel een ouwe zak zijn als ik vrije meningsuiting zie als "respect hebben voor andermans afwijkende opvattingen". Maar misschien moet ik emigreren naar België waar mensen het woord "fatsoen" nog niet beschouwen als ouwbollig.
    Last edited by argentic; 11-12-2004 at 08:19 PM. Click to view previous post history.
    Wilbert
    http://www.photovergne.com
    Cours photo en Auvergne

peterh's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    1
    Quote Originally Posted by argentic
    Sjonge jonge. Ik sta toch wel een beetje te kijken van deze discussies, zowel op FAP als op APUG. Alles wat ik gedaan heb ik het adres van APUG-NL bekend maken. Blijkbaar wordt dat meteen als concurrentie ervaren. Volgens mij is APUG van niemand een concurrent. Maar blijkbaar mag je op FAP niet wijzen op andere plekken waar liefhebbers van film eveneens ervaringen met elkaar uitwisselen. Ik had op FAP toch een wat andere mentaliteit verwacht. Het feit dat Hillie mijn eigen bericht heeft laten staan bewijst voor mij niet veel.
    Ik merkte al op dat FAP wat dat betreft soms lange tenen heeft, dus dat ben ik met je eens.

Maar wat het in elk geval bewijst is dat ze de link niet verwijderd hebben.

Intussen ben ik blij dat er hier iets beschaafder met elkaar omgesprongen wordt dan op FAP of nl.foto. Maar blijkbaar ben je aan het doodknuffelen wanneer je elkaar niet schoffeert. In nederland is "vrije meningsuiting" blijkbaar synoniem geworden met "elkaar beledigen". Ik zal wel een ouwe zak zijn als ik vrije meningsuiting zie als "respect hebben voor andermans afwijkende opvattingen". Maar misschien moet ik emigreren naar België waar mensen het woord "fatsoen" nog niet beschouwen als ouwbollig.
    Ik zal de laatste zijn om te beweren dat je een ouwe zak bent, want ik ben er ook eentje.
    Maar er zit een enorme toonschaal tussen het "cocoonen" hier, en "elkaar schofferen". Ik weet niet hoe het op nl.foto zit, maar op FAP wordt iemand die "op de man speelt", of alleen en uitsluitend op het veroorzaken van controverse is, doorgaans op adequate wijze van repliek gediend - en niet alleen door de moderators, maar ook door een grote groep gewone gebruikers. Het hartgrondig met elkaar oneens zijn mag, zolang er maar niet op de man gespeeld wordt.

Of dat in België anders is weet ik overigens nog zo net niet... als ik zo eens zie op welke wijze de AEL en het Vlaams Belang hun standpunten uitwisselen heb ik daar nog weleens mijn twijfels over
    En ik lig op FAP ook nog weleens met twee of drie Vlamingen overhoop die naar mijn smaak nog weleens uit de bocht willen vliegen als het gaat om de manier waarop ze dingen menen te moeten kunnen zeggen.

Op die toonschaal opereert FAP op een andere plaats dan APUG, en gek genoeg voel ik mij, als fanatiek beoefenaar van de natte fotografie, maar ook als propagant van de stelling dat bij vrijheid van meningsuiting ook verantwoordelijkheid voor meningsuiting hoort, me bij FAP beter op mijn plaats.
    Let wel: ik zeg niet dat FAP beter is... ik merk alleen op dat ik me bij FAP beter thuisvoel.

peter
    [SIZE=1]"Film is not dead; it just smells funny"
    (met excuses aan wijlen Frank Zappa)[/SIZE]

argentic's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Maar er zit een enorme toonschaal tussen het "cocoonen" hier, en "elkaar schofferen".
    Apug-nl is niet in het leven geroepen om te "cocoonen", maar omdat er op nl.foto geen zinnige discussie meer te voeren was over natte fotografie. Enkele jaren geleden was belangeloos advies, en van mening verschillen zonder op de man te spelen, ook de regel in nederlandse nieuwsgroepen en forums. Binnen minder dan een jaar is dat volledig veranderd. "Op de man spelen" is blijkbaar de stijl geworden. En digitaal werd de norm. Je werd als natte fotograaf weggehoond. Op elke doodnormale analoge vraag kreeg je in het beste geval een digitaal antwoord. En in het slechtste geval werd je uitgescholden. Niet met argumenten, maar met flauwe of kwetsende opmerkingen. Je kreeg in elk geval geen normale antwoorden meer op normale vragen. Dus heb ik apug-nl in het leven geroepen.

"Cocoonen" is geen doelstelling van apug-nl. De engelstalige apug forums tellen meer dan 3000 deelnemers. En daar worden hevige discussies uitgevochten. (Wel met het minimum aan respect wat wij in Nederland blijkbaar verleerd zijn.) Intussen is het aantal nederlandstalige apug deelnemers beperkt. Dus je krijgt gemakkelijker dat mensen het met elkaar eens zijn. Maar niemand verbiedt jou om andere meningen te ventileren. Zolang je maar discussieert met argumenten.
    Wilbert
    http://www.photovergne.com
    Cours photo en Auvergne

Huib's Avatar
    Shooter
    Plastic Cameras
    Images
    2

De geschiedenis herhaald zich...

Allen,

Ik kan mij de begindagen van FAP forum nog levendig herinneren, weinig deelnemers, rustig, beschaafd, belangeloos antwoord geven....

huib

Quote Originally Posted by argentic
    Apug-nl is niet in het leven geroepen om te "cocoonen", maar omdat er op nl.foto geen zinnige discussie meer te voeren was over natte fotografie. Enkele jaren geleden was belangeloos advies, en van mening verschillen zonder op de man te spelen, ook de regel in nederlandse nieuwsgroepen en forums. Binnen minder dan een jaar is dat volledig veranderd. "Op de man spelen" is blijkbaar de stijl geworden. En digitaal werd de norm. Je werd als natte fotograaf weggehoond. Op elke doodnormale analoge vraag kreeg je in het beste geval een digitaal antwoord. En in het slechtste geval werd je uitgescholden. Niet met argumenten, maar met flauwe of kwetsende opmerkingen. Je kreeg in elk geval geen normale antwoorden meer op normale vragen. Dus heb ik apug-nl in het leven geroepen.

"Cocoonen" is geen doelstelling van apug-nl. De engelstalige apug forums tellen meer dan 3000 deelnemers. En daar worden hevige discussies uitgevochten. (Wel met het minimum aan respect wat wij in Nederland blijkbaar verleerd zijn.) Intussen is het aantal nederlandstalige apug deelnemers beperkt. Dus je krijgt gemakkelijker dat mensen het met elkaar eens zijn. Maar niemand verbiedt jou om andere meningen te ventileren. Zolang je maar discussieert met argumenten.

peterh's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    1
    Quote Originally Posted by Huib
    Allen,

Ik kan mij de begindagen van FAP forum nog levendig herinneren, weinig deelnemers, rustig, beschaafd,
    Poeh... praten we over hetzelfde FAP? Met de oprichtingsperikelen van de HFC, Daguerre, zijn alter ego Daquerre, RAF, en al die andere voetzoekers?
    Ik denk dat FAP dezer dagen beschaafder is dan toen. Grinnik.

Niet rustiger, integendeel, duidelijk levendiger, maar wel beschaafder. Zal denk ik voor een deel met de moderatie te maken hebben, maar ook met het zelfreinigend vermogen van elk forum met een zeer actieve kern.

Maar even serieus en back on topic - ik denk niet dat dit forum hetzelfde risico loopt. FAP sluit digitale fotografie niet uit, en oefent daardoor een grotere aantrekkingskracht uit op mensen die zich niet traditioneel al met fotografie bezig houden, maar er door de hedendaagse digitale hype ingezogen zijn - net als nl.foto overigens.
    Als er van de vijftig eentje serieus gegrepen wordt door de fotografie, en zich er daadwerkelijk in verdiept, vind ik dat trouwens winst, maar dat terzijde.

APUG heeft die zuiging niet, en kan zich daardoor eenvoudiger teweer stellen tegen de verloedering die elke hype vergezelt, en die nl.foto al onherstelbaar beschadigd heeft.

peter
    [SIZE=1]"Film is not dead; it just smells funny"
    (met excuses aan wijlen Frank Zappa)[/SIZE]

Page 2 of 3 FirstFirst 123 LastLast

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin