Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 70,566   Posts: 1,545,351   Online: 1040

Page 1 of 3 123 LastLast
Results 1 to 10 of 26
    PieterB's Avatar
    Shooter
    35mm
    Images
    9

Wat is er aan de hand op fotoapparatuur.nl?

Fred,

Normaal ga ik zelden naar fotoapparatuur.nl (enkel voor als ik ooit een leuke mf-camera zou tegenkomen) maar nu lees ik allerlei discussies ivm apug?
    Ook jij, gilbert (argentic) wordt ervan beschuldigd te spammen + op nl.foto.
    Wat is er aan de hand eigenlijk? Ik moet zeggen dat ik me hier heel vertrouwd voel (ik kan vooral veel bijleren van jullie) en vind het jammer dat er elders nonsens wordt verkondigd dat alles hier 'stijf' verloopt etcetera.

Ik zou zeggen: niet teveel reclame proberen maken. Sommige forum's barsten van mensen die kinderachtig reageren (zijn ) Van nl.foto ben ik ook afgestapt, maar de mensen die echt van de doka houden op fotoapparatuur.be/nl komen misschien wel automatisch naar hier (...op lange termijn).
    "The camera can be the most deadly weapon since the assassin's bullet. Or it can be the lotion of the heart - Norman Parkinson".

fred's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    1
    Quote Originally Posted by PieterB
    Fred,

Normaal ga ik zelden naar fotoapparatuur.nl (enkel voor als ik ooit een leuke mf-camera zou tegenkomen) maar nu lees ik allerlei discussies ivm apug?
    Ook jij, gilbert (argentic) wordt ervan beschuldigd te spammen + op nl.foto.
    Wat is er aan de hand eigenlijk? Ik moet zeggen dat ik me hier heel vertrouwd voel (ik kan vooral veel bijleren van jullie) en vind het jammer dat er elders nonsens wordt verkondigd dat alles hier 'stijf' verloopt etcetera.

Ik zou zeggen: niet teveel reclame proberen maken. Sommige forum's barsten van mensen die kinderachtig reageren (zijn ) Van nl.foto ben ik ook afgestapt, maar de mensen die echt van de doka houden op fotoapparatuur.be/nl komen misschien wel automatisch naar hier (...op lange termijn).
    Beste Pieter,

Niet erg.
    Gilbert poste het apug.nl adres en werd direct de mond gesnoerd. En tread gesloten.
    Vond ik tamelijk gortig.
    Het waait wel voorbij... :-).

Nu zaak is op dit forum zo kwalitatief (en intensief) mogelijk bezig te zijn.

mvrgr
    Fred

Merlin's Avatar
    Shooter
    4x5 Format

Hou jezelf een spiegel voor.

Ik begrijp wel een beetje waar ze tegen ageren. Een belangrijk punt is verwoord in de volgende kritiek:
    "Het forum staat voor een belangrijk deel vol met beklag over hoe jammer het wel niet is dat de rest van de wereld niets begrijpt van de superioriteit van analoge fotografie."
    (peterh, http://forum.fotoapparatuur.net/viewtopic.php?t=4496)

Er is een bepaalde vorm van vooringenomenheid. In dit forum is bijvoorbeeld geageerd tegen de digitale vooringenomenheid van nl.foto, dus wat let men om over APUG dezelfde kritiek te hebben. In het kader van de vrijheid van meningsuiting mag men de cultuur van APUG verketteren. En ook op een ander forum discussies over de concurrent APUG afsluiten als men dat wil.

Het is voor ieder van ons de vraag wat we met kritiek doen. Ik zelf denk dat APUG naast een waardevolle bron voor kennis ook een leerschool is en een vraagbaak. Heel nuttig. Maar we moeten inderdaad niet met het vingertje omhoog en ons beklag doen over de digibielen die als kip zonder kop achter een trend aanlopen. Laat iedereen genieten van wat hij/zij doet, zonder elkaar te gaan veroordelen. Laten we onszelf als ouderwetse analoog serieus gaan nemen, we hoeven ons niet af te zetten tegen alle digitale geweld. Dat winnen we toch niet.

Ik wil een vergelijking maken van de trotste analoge afdrukker met iemand die trots is op het feit dat hij met een ganzeveer een brief schrijft. Hij vertelt dat aan jou, terwijl je in dezelfde tijd wel 100 e-mails verstuurd. Ga je hem uitlachen of denk je dat hij niet goed snik is?
    Last edited by Merlin; 11-11-2004 at 03:05 PM. Click to view previous post history.
    Groeten uit Deventer,
    Jaap

"Ik ben de ideale man:
    Ik ben verlicht, net als mijn onderwerp,
    ik ben gevoelig, net als mijn platen,
    ik ben goed ontwikkeld, net als mijn papier,
    volgens mijn vrouw ben ik alleen iets te veel gefixeerd,
    ze vindt dat ik beter kan stoppen..."

Shooter
    Medium Format
    Het is onverstandig en niet gepast op een dergelijke manier te gaan verwijzen naar het APUG forum. FAP heeft een andere insteek en wordt betaald door mensen met andere belangen. Het heeft ook een ander sfeertje, zonder verder in te gaan of je dat prettig vindt of niet en is veel breder opgezet.
    Uit het verleden is gebleken dat als de moderatoren wat laat gaan ingrijpen er al mogelijk grote problemen kunnen ontstaan. Met die ervaring is men wat strikt met het sluiten van draadjes.

Neem rustig deel aan de topics die je interesseren, b.v. ontwikkelen en afdrukken, doka enz. , maar het heeft geen zin diversen forums tegen elkaar verder te laten polariseren.

Wat mij betreft verder geen enkele probleem.

Groetjes,

Robert

PieterB's Avatar
    Shooter
    35mm
    Images
    9
    Quote Originally Posted by Fotohuis
    Wat mij betreft verder geen enkele probleem.
    Wat mij betreft ook niet hoor, ik was enkel nogal geschrokken van de wederzijdse reacties terwijk ik dacht dat we als 'analogen' beter met elkaar zouden werken ipv tegen elkaar....

Hoop dat ik er niets verkeerd mee zeg maar (mss op het eerste gezicht) steek ik hier meer op als ik de onderwerpen afschuim dan op FAP....

(ik hoop dat jullie het ook niet erg vinden dat ik deze topic gestart heb)

Groeten Pieter
    "The camera can be the most deadly weapon since the assassin's bullet. Or it can be the lotion of the heart - Norman Parkinson".

Shooter
    Medium Format
    Twee jaar geleden toen ik voor de eerste keer iets schreef op FAP was de wereld daar te klein. Ik heb toen een bericht gestuurd naar de moderatoren en de eigenaar van het forum. Uiteindelijk was het een en ander toch zo opgelost. Diegene die toen het hardste ageerde was uiteindelijk toch snel vertrokken.

Veel tips en tricks staan ook op het Phototec forum. Phototec is de Duitse verdeler van Amaloco Photochemicals uit Nederland. Ik schrijf daar ook wel regelmatig iets, maar ja wel in het Duits. Ik heb daar van 4 jaar geleden nog een leuke Slowaakse fotovriend in de Mala Fatra aan overgehouden. Ook daar met de familie op vakantie geweest, heel erg leuk en gastvrij. Bruine Beren gefotografeerd, prachtige natuur en zeer vriendelijke mensen.

We hebben vrij veel contacten in CZ en SK, ook natuurlijk i.v.m. onze import van de Foma films en fotopapieren.

Het is jammer dat er niet wat vaker uitwisseling is met de diversen fabrikanten. Dit gebeurt wel eens op het Phototec forum met Schneege van Ilford Duitsland en Holz van Agfa, Wolfgang Moersch en namens Amaloco geef ik, of Peter Löffler (van Phototec) daar ook wel eens specifieke Amaloco productinformatie. Best wel grappig en leerzaam.

Nou, ik zal nu wel in de ban gaan i.v.m. het verwijzen naar andere bronnen. Misschien dat Thomas Wollstein die vaak publicatie's in het Schwarz/Weiss Magazin schrijft ook wel eens iets wil toevoegen aan APUG.nl . Hij is ook wel in staat iets in het Nederlands te schrijven.
    www.schwarzweiss-magazin.de

Oei, nu is het natuurlijk helemaal mis. En vergeet ook www.photocrack.com niet.

Groetjes,

Fotohuis RoVo

Robert

www.FotohuisRoVo.nl

fred's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    1
    Quote Originally Posted by Fotohuis

...
    www.schwarzweiss-magazin.de

Oei, nu is het natuurlijk helemaal mis. En vergeet ook www.photocrack.com niet.

Groetjes,

Fotohuis RoVo

Robert

www.FotohuisRoVo.nl
    Wel dat is het nou.... :-)
    Enerzijds...
    Hoe méér informatie hoe beter.

Anderzijds...
    Er is een overaanbod aan forums en kwalitatieve info en helaas ook pseudo-info op de www.
    Uiteindelijk hou je deze over die het meest past bij je behoeftes.
    En niemand is ongevoelig voor kwalitatieve info en service.

mvrgr
    Fred

peterh's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    1
    Het is één ding om met een beperkt clubje van gelijkgezinden samen te kruipen in een doka om de voordelen van de natte fotografie boven digitaal te bespreken, en het is een ander ding om die discussie te voeren in een gemeenschap waar je ook de meest enthousiaste (en over het algemeen redelijk ter zake kundige) voorvechters van The Dark Side aantreft

Op FAP (zoals we fotoapparatuur.nl noemen) is niet zo gek veel meer aan de hand dan er normaal "aan de hand" is. De sfeer is geanimeerd en divers, en je vindt er een aanzienlijk groter diversiteit aan technische interessen dan hier.
    En de FAPPERS zijn er niet vies van om mekaar zo af en toe eens flink in de haren te vliegen. Daarbij weten de meesten wel dat het op FAP op prijs wordt gesteld als je zegt wat je denkt, niet op de man speelt, en je kritiek of je reclame niet verpakt in geveinsde zoetgevooisdheid. Oftewel, als iemand steken onder water gaat zitten uitdelen over autoritair of betuttelend gedrag, dan vindt men dat niet direct erg, maar men vindt het ook niet erg om er wat van te zeggen. Als 'ie het blijft doen wordt het wat anders - als het elkaar in de haren vliegen een doel op zich lijkt te gaan worden, wordt er over het algemeen wel ingegrepen.

In het verleden is het weleens gebeurd dat mensen zich zo onmogelijk maakten dat er geen andere keuze was dan ze te toegang tot het forum te ontzeggen, en dat is dan ook gebeurd. Maar ondanks het feit dat ik het met enige regelmaat met de Powers That Be oneens ben, en dat één der moderatoren zeker een maand lang erg veel trek had in mijn bloed, ben ik er nog niet afgedonderd.

Wat betreft het standpunt ten opzichte van het propageren van andere forums en advertentie-sites heeft Karl wel maatje achtenveertig, denk ik. Dat Gilbert's draad werd gesloten, had denk ik meer te maken met wat er in andere draadjes plaatsvond (voornamelijk van Fred), en niet zozeer met het feit dat je op FAP geen APUG mag roepen... anders had Hillie de draad denk ik wel in z'n geheel verwijderd. Het sluiten van de draad zorgt er wel voor dat de informatie er blijft staan, en dat er niet ook in die draad nog eens een controverse ontstaat.

Fred zegt hier:
    de mensen die echt van de doka houden op fotoapparatuur.be/nl komen misschien wel automatisch naar hier (...op lange termijn).
    Dat lijkt me geen automatisme.
    Toen ik door Ivo op dit forum gewezen werd, dacht ik, als bezitter van handenvol analoog spul en geen digitaal meer, en als rechtgeaard zwart/wit-liefhebber: "hee, wat leuk, een analoog forum, dat is wat voor mij!"

Het heeft mij ook verbaasd dat dat toch anders uitpakte dan ik dacht... ik vond uiteindelijk de diversiteit op FAP leuker dan (sorry, maar zo ervaar ik het) de soms wat akelige, sectarische gelijkgestemdheid hier - de zin "ik dacht dat we als 'analogen' beter met elkaar zouden werken ipv tegen elkaar...." geeft toch blijk van de opvatting alsof er zou zijn van een conflict, en dat is het nou juist niet.

En het aardige is: als het over mooie foto's gaat, maakt het, ook op FAP, allemaal geen donder meer uit. En het is best leuk als je daar een (analoog) fotootje plaatst en één van de grootste voorvechters van digitaal, met een hoeveelheid digitale ruggen voor zijn Rollei's waarmee hij foto's maakt waar je de rillingen van over de rug lopen zo mooi, heel eerlijk zegt "wat een mooie contrastoverbrugging van het mooie licht. Zou dat digitaal ook gaan???? Nu heb ik zelfs twijfels."

peter
    [SIZE=1]"Film is not dead; it just smells funny"
    (met excuses aan wijlen Frank Zappa)[/SIZE]

Shooter
    Medium Format
    Zou dat digitaal ook gaan???? Nu heb ik zelfs twijfels

Het is overduidelijk dat het ook digitaal kan, de vraag is tegen welke prijs.
    Verder zie ik de klassieke fotografie steeds meer de kant van fine-art heengaan.

Er zijn gewoon een heleboel liefhebbers die naast hun werk graag iets creatiefs produceren zonder weer gebruik te moeten maken van een P.C. waar ze de hele dag al mee te maken hebben.
    Verder is het basis materiaal waarmee je werkt (film,chemie) in de analoge fotografie relatief erg goedkoop.

Groetjes,

Robert

www.FotohuisRoVo.nl

peterh's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    1
    Robert, je staat weer es te preken voor het koor
    't Is wel een goed antwoord hoor, maar op een andere vraag.
    [SIZE=1]"Film is not dead; it just smells funny"
    (met excuses aan wijlen Frank Zappa)[/SIZE]

Page 1 of 3 123 LastLast

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin