Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 70,224   Posts: 1,532,605   Online: 883

Page 1 of 6 123456 LastLast
Results 1 to 10 of 51
    PieterB's Avatar
    Shooter
    35mm
    Images
    9

Klungelen of lomp zijn in de doka

Gisteren was ik een beetje lomp bij de negatiefontwikkeling.

Ik gebruik zo een lage aquarium als 20°C-bak en had hierin mijn stop gezet, net zoals alle andere chemie. Aangezien er momenteel nogal veel 'water' in die aquarium zet, viel mijn beker vers aangemaakte S10 natuurlijk omver.... opnieuw beginnen maar.

één van mijn filmspoelletjes was nog wat vochtig en ik had wat problemen bij het inspoelen. Daardoor was ik wat zenuwachtiger geworden... bij het inspoelen van het volgende filmpje. Toen de lichten opnieuw aangingen, merkte ik op dat ik blijkbaar agfa 100 en een foma t200 in dezelfde ontwikkeltank had gestoken!... iets te ver gegrepen (mijn foma's lagen verder op de tafel om als volgende ontwikkeld te worden)
    Licht terug uit, de foma in de schoendoos - en het juiste filmpje opgespoeld

Jullie hebben wellicht veel straffere verhalen... overwin je schaamtegevoel en post ze hier (lol)
    "The camera can be the most deadly weapon since the assassin's bullet. Or it can be the lotion of the heart - Norman Parkinson".

Shooter
    Medium Format
    Images
    8
    Bij het ontwikkelen van 4x5 vlakfilm had ik m'n film al in de week gezet (stap 1 van pyro-ontwikkeling). Toen ik na een minuutje of wat de film in de ontwikkelaar wilde gooien, bleek dat ik vergeten was de aangemaakte ontwikkelaar in de ontwikkelschaal te doen! Aangezien ik een verduisterde badkamer zat en de film al open en bloot in een bakje water lag, moest ik op de tast op zoek naar m'n maatbeker om deze vervolgens in de juiste schaal te gieten. Uiteindelijk is alles gelukt, maar je krijgt op dat soort momenten veel respect voor de blinde medemens.

Shooter
    Multi Format
    Lomp zijn?

De (KB)camera instellen dat die niet automatisch terugspoelt op het einde van de film en dan de achterwand openen...

Tot mijn verrassing waren maar 5 foto's naar de vaantjes! Gelukkig was dat in de tijd dat ik 37* keer hetzelfde onderwerp fotografeerde om toch maar één goede foto te hebben :-D

G

*37 is mijn equivalent voor het bijbelse 40.

argentic's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by argus
    *37 is mijn equivalent voor het bijbelse 40.
    De volledige doorleefde beproeving ?
    Wilbert
    http://www.photovergne.com
    Cours photo en Auvergne

Shooter
    Multi Format
    ZIPPO

Komt een collega bij mij in de doka om te zien hoe een foto afgedrukt kan worden. Draait een peuk en steekt hen ook nog aan zonder te vragen... Zippo denkt: laat ik eens veel licht in deze duisternis brengen en geeft een lichtende steekvlam.

Uiteraard werd ik nogal boos op deze collega: hij vertrok direct uit de doka.

Met direct bedoel ik dus: papierdoos stond nog open, en de deur dus ook. De eerste velletjes hadden een sluier, daarna was het weer goed.

Wat hebben we hiervan geleerd: neem nooit een rokende collega mee de doka in!
    Oost West, Emulsie het best

Shooter
    Multi Format
    Nog eentje om het af te leren:

Toen ik ongeveer 12 was, mijn eerste Instamatic gekregen (film in zo'n plastic cassette). De hele dag met mijn zwager leuke dingen bedacht om te fotograferen. Laat in de middag zou hij het wel even ontwikkelen in de doka van m'n vader. Nadat hij de cassette had opengebroken spoelde mijn zwager de film in de spiraal. Om te controleren of het goed zat, liep hij doodleuk met deze spiraal de overloop op, waarbij het dakraam voor de resterende belichting zorgde........
    Oost West, Emulsie het best

Marc Leest's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    12
    Ik had alles gepland: 4x5 camera klaar, route uitgestippeld, lichtmeter, 4 filmhouders, statief, balhoofd gemonteerd, filters, gizmos allemaal klaar gezet. Uurtje rijden - zeer geconcentreerd en weloverlegd gefotografeerd. Thuis badjes klaar gezet, filmhouders klaar. Om te ontdekken dat ik geen film in de houders had gestoken... :rolleyes:
    We cannot change how the cards are dealt, just how to play the hand...
    Randy Pausch

Breunes's Avatar
    Shooter
    Medium Format
    Images
    14
    Strenge winter in 78/79. ik woon in Drente en langs de vaart ligt een berg sneeuw van 4 meter. De Oostenwind waait een streepje stuif over de top. Ik stop de auto en pak m'n Mamiya C330. Ik wacht tot het oude vrouwtje gebogen loopt ter hoogte van de berg sneeuw. Op de weg auto's stapvoets rijdend met hun licht aan. Ik maak de foto van de eeuw.
    Thuis gekomen vangt de avond aan. De volgende dag rolt mijn zoon in mijn afwezigheid de rolfilm open. Ik had een wereldfoto gemaakt, maar misschien was die wel mislukt of zo. Nu zie ik de foto nog voor me.

Shooter
    Medium Format
    Ik werk in de doka met een doorloopmachine. Ik heb een keer tot 3 keer toe de ontwikkelaar (4 liter) opnieuw aangemaakt, omdat de machine een heel zacht resultaat gaf. Toen ik verder ging kijken bleek er een lampje in mijn vergroter stuk...

Shooter
    Plastic Cameras
    Images
    5

dat gebeurt mij niet...

En ik maar denken, zoiets gebeurt mij niet...

Afgelopen maandag van Eindhoven naar Groningen afgereisd voor een fotoshoot met twee (tweeling) zusjes. Na een middag hard werken en 36 belichtingen later waren we klaar.

Nee, ik had nog nooit een rolletje verprutst... "Dat komt wel goed", hoor ik me nog zeggen.

Ik twee uur geleden de doka in... alles klaar gezet, rolletje ingespoeld, bovenkant op de JoBo tank en daarna de chemicaliën aangemaakt. So far so good... dacht ik...

Bij het ingieten van de ontwikkelaar viel het me meteen op dat de JoBo tank er niet normaal uitzag. Er stond een tuitje omhoog waar je normaal een gat ziet (waar je de ontwikkelaar in giet)... KL*TE... blijkbaar is een JoBo tank niet fool-proof (althans niet Jeroen-proof)... je kan dat ding schijnbaar verkeerdom monteren!!!

Eerst wist ik niet dat je uberhaupt dat deel kon verwijderen, maar 'Mudar' had me daarop gewezen tijdens een DoKa sessie. Ik natuurlijk meteen thuis gedaan om de tank beter schoon te maken... en dus weer verkeerd in elkaar gezet :-(.

De schade was gedaan... ik heb de rol nog wel helemaal gestopt, gefixed en gespoeld... hoewel niet totaal zwart is er niets meer mee te beginnen.
    Ja... dat mag ik nou gaan uitleggen aan die aardige zusjes... ik wil onder een steen kruipen en er niet meer onder vandaan...

Tot overmaat van ramp wilde ik deze negatieven ook gebruiken voor de aanstaande bariet-uitwisseling... 2 woorden: Murphy's Law. Of wellicht beter, 1 woord: SHIT!

Page 1 of 6 123456 LastLast

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin