Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 70,228   Posts: 1,532,699   Online: 764

Page 2 of 2 FirstFirst 12
Results 11 to 18 of 18

Thread: DoKater

Shooter
    Medium Format
    Van H2S is aantoonbaar dat het hoofdpijn veroorzaakt. Seleentoners en Sepia idem ditto.

Bij gebruik van X89 is de afgifte van H2S minimaal. Ik ken verder geen enkel ander fixeer wat zowel in capaciteit als afgifte van H2S beter is. Maar als je een zeer goed geventileerde doka hebt valt dat niet op. Mijn doka is plm. 2 mtr. bij 3,2 mtr. dus ook klein en wordt ververst met een buisventilatiesysteem boven de bakken, cq. sleufprocesser c.q. ACP252 doorloopmachine. Door je oppervlak te minimaliseren heb je minder verdampingsoppervlak, minder vocht, minder dampen en dus minder snel problemen. Hoe kleiner je doka is des te sneller je er "last" van krijgt.

Robert

vaesjhsw's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Alle stoffen in de doka zijn in principe in meer of mindere mate giftig. Het is daarom noodzakelijk je doka zo goed mogelijk te ventileren. Dit kan op verschillende manieren, natuurlijk, mechanisch en eventueel aangevuld met een luchtzuiveringsmachine.
    De verschijnselen die zich voordoen bij onvoldoende ventilatie verschillen van persoon tot persoon en hangen samen met de soorten chemie die je gebruikt. Hoofdpijn is denk ik de meest onschuldige bijwerking. Het is lastig maar gaat ook weer over. Er is weinig bekend over specifieke bijverschijnselen voor bepaalde soorten chemie. Ik denk dat als je steeds na een avond dokawerk hoofdpijn hebt je ernstig snel aan ventialtie moet gaan werken. Zorg ook altijd dat je latex handschoenen draagt en geen direct huidcontact maakt met de chemie, zeker als je ook nog eens aan kinderen wilt beginnen.
    Zelf heb ik mijn doka aangesloten op de mechainsche ventilatie van mijn woning en dat functioneerd goed. Ook de temperatuur in je doka blijft op die manier een beetje beter op peil. Ik heb geen hoofdpijn na een avond in de doka, de gebruikte chemie is allemaal van Amaloco.
    groet, Ronald

Merlin's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by Fotohuis
    Van H2S is aantoonbaar dat het hoofdpijn veroorzaakt.
    Van H2S (rotte eieren lucht) is aangetoond dat het erg giftig is, lijkt zelfs qua chemische structuur op de zenuwgassen...
    Groeten uit Deventer,
    Jaap

"Ik ben de ideale man:
    Ik ben verlicht, net als mijn onderwerp,
    ik ben gevoelig, net als mijn platen,
    ik ben goed ontwikkeld, net als mijn papier,
    volgens mijn vrouw ben ik alleen iets te veel gefixeerd,
    ze vindt dat ik beter kan stoppen..."

argentic's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by vaesjhsw
    Alle stoffen in de doka zijn in principe in meer of mindere mate giftig. Het is daarom noodzakelijk je doka zo goed mogelijk te ventileren. (...) Zorg ook altijd dat je latex handschoenen draagt en geen direct huidcontact maakt met de chemie, zeker als je ook nog eens aan kinderen wilt beginnen.
    We moeten ook niet overdrijven. ZW dokachemie is een stuk minder gevaarlijk dan menig huishoudmiddel. En gewone benzine of andere dagelijkse petrochemische stoffen zijn heel wat kankerverwekkender en slechter voor je nageslacht.

Maar chemie inademen is altijd een slecht idee. En als je met simpele middelen contact kunt voorkomen, moet je dat vooral niet laten.
    Wilbert
    http://www.photovergne.com
    Cours photo en Auvergne

vaesjhsw's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Het klopt dat je het niet erger moet maken dan het is. Ik sta alleen niet met m'n snufert boven een schaal bezine of chloor. Waarschijnlijk zou ik er dan direct mee stoppen en alles digitaal gaan doen. Probleem blijft dat erg lastig is aan te tonen wat precies schadelijk is en wat niet. Vaak komen eventuele ziekteverschijnselen pas na jaren en is het directe verband moeilijk aan te tonen. Daarom gewoon op safe spelen en niet sollen met relatief 'ongevaarlijke' dokachemie.
    groet, Ronald

argentic's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by vaesjhsw
    Probleem blijft dat erg lastig is aan te tonen wat precies schadelijk is en wat niet. Vaak komen eventuele ziekteverschijnselen pas na jaren en is het directe verband moeilijk aan te tonen. Daarom gewoon op safe spelen en niet sollen met relatief 'ongevaarlijke' dokachemie.
    Theoretisch is dat zo. Maar in de praktijk wordt de soep niet zo heet gegeten. Behalve misschien een overgevoeligheid voor Metol, heeft naar mijn weten geen enkele beroeps doka-werker er ooit iets aan over gehouden.

Edward Weston heeft op het einde van zijn leven Parkinson gekregen. Maar er is nooit een verbinding aangetoond met zijn dokachemie. Zelfs niet met Amidol wat hij zijn leven lang met blote handen gebruikt heeft (zijn vingers zagen altijd zwart van de Amidol, wat een smerig goedje is). Ansel Adams schijnt na zijn dood in de 80er jaren, op eigen verzoek onderzocht te zijn op resten van chemicalien in zijn weefsels. Men heeft niks gevonden.

Sindsdien is dokachemie bovendien een heel stuk minder gevaarlijk geworden. Nu kunnen we werken met vitamine C ontwikkelaars, citroenzuur, en basische fixeer, en er zit geen cadmium meer in het papier. M.a.w. je kunt natuurlijk nooit te voorzichtig zijn, maar we moeten ook geen spoken gaan zien. Gewoon je gezonde verstand gebruiken (ventileren dus).
    Wilbert
    http://www.photovergne.com
    Cours photo en Auvergne

Shooter
    Medium Format
    En voor de niet romantische dokawerker (iemand die het geen reet interseert hoe dat beeld in het bakkie opkomt) kun je altijd nog voor een drum of doorloopmachine gaan. Kosten tegenwoordig ook niks meer en je blijft met je vingers uit de chemie.

Shooter
    Medium Format
    Van H2S (rotte eieren lucht) is aangetoond dat het erg giftig is, lijkt zelfs qua chemische structuur op de zenuwgassen...
    Ik zal de atropinespuit dan maar klaarleggen...........

Page 2 of 2 FirstFirst 12

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin