Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 70,300   Posts: 1,535,961   Online: 1055

Page 1 of 2 12 LastLast
Results 1 to 10 of 18

Thread: DoKater

Shooter
    Plastic Cameras
    Images
    5

DoKater

L.S.,

Hoewel nog niet bewezen heb ik het idee dat ik vaak hoofdpijn heb (de dag) nadat ik lang (2-8 uur) in mijn DoKa gewerkt heb. Mijn DoKa is op zolder en heeft weinig afzuiging (alleen als ik de deur open doen wanneer ik de prints na de fix naar de badkamer breng om te spoelen)... hebben andere mensen ook wel eens een "DoKater"?

Jeroen

fred's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    1
    Bij een heel lange dag in de doka en bepaalde papier ontwikkelaar... die van Moersch of die van Spur, dat weet ik niet meer. Met neutol heb ik het niet...

Shooter
    Plastic Cameras
    Images
    5
    Quote Originally Posted by fred
    Bij een heel lange dag in de doka en bepaalde papier ontwikkelaar... die van Moersch of die van Spur, dat weet ik niet meer. Met neutol heb ik het niet...
    Ik gebruik vooralsnog alleen Neutol... dus dan kunnen we dat uitsluiten ;-). Of heeft u wel goede ventilatie in de doka?

Shooter
    Medium Format
    In elke doka dien je voldoende te ventileren. Een buisventilator kan in jouw geval een oplossing brengen.

Groetjes,

Robert

Shooter
    35mm
    Ik heb wel eens hoofdpijn in de doka gehad. Nu ben ik een grote vaste doka aan het maken met krachtig lucht afzuigsysteem. Schone doka lucht verhoogt mijn dokaplezier en gezondheid.

gr Sip

argentic's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by SoulSurround
    L.S.,

Hoewel nog niet bewezen heb ik het idee dat ik vaak hoofdpijn heb (de dag) nadat ik lang (2-8 uur) in mijn DoKa gewerkt heb. Mijn DoKa is op zolder en heeft weinig afzuiging (alleen als ik de deur open doen wanneer ik de prints na de fix naar de badkamer breng om te spoelen)... hebben andere mensen ook wel eens een "DoKater"?

Jeroen
    Een doka zonder ventilatie is altijd een slecht idee. Ook al is zwartwit dokachemie relatief onschuldig.

Gedeeltelijk gebruikte zure fixeer kan H2S gas produceren. En dat is niet echt gezond. Seleniumtoner produceert ammoniak. En over zwaveltoners e.d. zullen we het maar niet hebben.
    Wilbert
    http://www.photovergne.com
    Cours photo en Auvergne

Shooter
    Plastic Cameras
    Images
    5
    Quote Originally Posted by argentic
    ...gedeeltelijk gebruikte zure fixeer kan H2S gas produceren. En dat is niet echt gezond. Seleniumtoner produceert ammoniak. En over zwaveltoners e.d. zullen we het maar niet hebben.
    Zelf dacht ik ook dat het de fixeer was die het meest schadelijk was. Voor alle duidelijkheid, tonen doe ik in de badkamer met het raam wijd open... dus meer dan ontwikkel-, stop- en fixeerdampen hangen er niet in de DoKa op zolder. Misschien dat ik voor mijn 24x30 prints weer terug ga naar schalen waar ze net inpassen (ik gebruik nu redelijk grote bakken 40x50cm ofzo)... zodat het oppervlak iets kleiner is en de vloeistoffen minder snel 'verdampen'. Of is dat niet verstandig; kleine schalen gebruiken voor barietafdrukken?

hka
    hka is offline
    hka's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Op het moment dat ik geen papier inde ontwikkelbaden cq seleen en/of andere tonerbaden heb liggen dek ik ze af met een transparante hardplastic plaatmateriaal. Voorkomt verdamping en dus verspreiding van allerlei ongezonde dampen en gassen. Daarnaast een goede ventilatie en je DoKater komt ergens anders weg.
    harry

Release, the best you can do...

Breunes's Avatar
    Shooter
    Medium Format
    Images
    14
    Ik heb nog nooit last gehad van iets dergelijks en ik heb in allerlei doka's gewerkt met en zonder luchtverversing. Alleen sepiatonen met viradon doe ik in de openlucht;-)

Ben

Shooter
    Plastic Cameras
    Images
    5
    Quote Originally Posted by hka
    ...allerlei ongezonde dampen en gassen...
    Weet iemand of er wel eens (wetenschappelijk) is aangetoond hoe slecht bepaalde stoffen/dampen zijn in een z/w DoKa? of is het meer dat ze net als op de verpakking van een willekeurig medicijn gewoon een waslijst van mogelijke kwalijke bijwerkingen zetten?

Page 1 of 2 12 LastLast

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin