Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 71,058   Posts: 1,561,532   Online: 809

Page 2 of 2 FirstFirst 12
Results 11 to 18 of 18

Shooter
    Multi Format
    Quote Originally Posted by argentic
    Hoi Argus,

Dat is inderdaad een mogelijkheid. Maar het kopen van een draaiende Gite die groot genoeg is om van te leven ligt ver buiten ons budget. Des te meer als je er ook nog doka/studioruimte in moet plaatsen. Je praat dan over €300.000 - € 500.000. Bovendien vrees ik dat je dan aan fotocursussen helemaal niet meer toekomt.

Het is overigens wel onze bedoeling om de kamers tijdens het cursusseizoen naar mate van beschikbaarheid, en buiten het cursusseizoen volledig, als chambre d'hôte (Bed & Breakfast) te gebruiken.
    Hmmm... dan zie ik eigenlijk niet in hoe het project kan lukken:
    Je wil 7 maanden per jaar cursussen aanbieden in een ruimte/verblijf die niet van jou is en waarvan je verwacht dat het niet in je levensonderhoud zal kunnen voorzien?
    Huren is geld weggooien, om het ongenuanceerd uit te drukken. En om in een no-win situatie terecht te komen, zou ik het niet doen. Ik ben gestopt met vrijwilligerswerk.

Je moet er volledig voor gaan, of anders niet of je beperkt houden tot het organiseren van een paar cursusweken per jaar, anders hou je het zelf niet vol (lees: gebrek aan tijd voor jezelf, vakantie).
    Het lijkt me logischer om dan have en goed in je thuisland te verkopen en de sprong te wagen. Op je bek gaan, is een risico dat aan ondernemerschap vasthangt.

G

argentic's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by argus
    Hmmm... dan zie ik eigenlijk niet in hoe het project kan lukken:
    Je wil 7 maanden per jaar cursussen aanbieden in een ruimte/verblijf die niet van jou is en waarvan je verwacht dat het niet in je levensonderhoud zal kunnen voorzien?
    Huren is geld weggooien, om het ongenuanceerd uit te drukken. En om in een no-win situatie terecht te komen, zou ik het niet doen. Ik ben gestopt met vrijwilligerswerk.
    Het is helemaal niet de bedoeling om iets te huren. En van drie cursusjes per jaar kun je niet leven. De bedoeling is om iets permanents op te zetten en een image van kwaliteit op te bouwen.

Het lijkt me logischer om dan have en goed in je thuisland te verkopen en de sprong te wagen. Op je bek gaan, is een risico dat aan ondernemerschap vasthangt.
    G
    Dat is inderdaad de bedoeling. Eventueel gefaseerd, maar wel volledig de overstap maken. (Mijn vrouw is francaise, en ik heb 5 jaar tussen fransen geleefd.)
    Wilbert
    http://www.photovergne.com
    Cours photo en Auvergne

argentic's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by hka
    Even een ander geluid. Hoe wisthfull thinking dit idee ook is de schaduwzijde heb ik afgelopen week meegemaakt tijdens een fotoseminar in het Bayerische Wald. (...) Maar nu de domper zoals ik vernam van de organisatoren zit in Duitsland volledig de klad in de fotocursussen, workshop en seminars. Hadden zij tot en met vorig jaar geen enkel probleem om de geplande aktiviteiten vol te krijgen afgelopen jaar is dat helemaal anders. Met pijn en moeite 6 betalende kursisten bijelkaar gekregen. Inmiddels ook begrepen dat een van de grote kursuscentra in midden-duitsland (waarschijnlijk Wetzlar) ook gesloten is vanwege gebrek aan belangstelling.
    Dankjewel Harry. Dit soort reacties zijn heel welkom. Je leert nooit zoveel als van fouten. En beter ten halve gekeerd dat ten hele gedwaald. Ging het in Bayern om een cursuscentrum, of om een individuele cursus? Heb je er meer informatie over? "Geen belangstelling" zegt mij niet veel. Heb je enig idee wat de redenen waren? Hebben ze websites?

Je zult in mijn ogen een uiterst goed opgezet en vooral aantrekkelijk programma moeten bieden waar de meerwaarde vanaf druipt anders haken geïnteresseerden af.
    Ja, dat denk ik ook. De kwaliteit van het cursusaanbod moet het gros van de aantrekkingskracht gaan vormen.

Met betrekking tot de kosten nog even de vergelijking met de kosten van de afgelopen week. Daarvoor betaalde ik inclusief hotel, begeleiding en HP € 514,= incl. éénpersoonskamer toeslag. Wel daarbij de aanteking dat er geen materiaal o.i.d. bij in zit.
    Dat is echt niet duur. Nogmaals, betrof het hier een cursus of een cursuscentrum? De prijzen waar wij nu aan denken zijn gedeeltelijk gebaseerd op onze kostenberekeningen, en gedeeltelijk op de prijzen van vergelijkbare centra voor fotografiecursussen en creatieve vakanties. Er bestaan niet veel goedkopere mogelijkheden. Er bestaan wel véél duurdere.

Kies voor aparte bijeenkomsten t.a.v. analoog en digitaal. Mijn ervaring is dat wanneer je dat door elkaar gooit, zoals afgelopen week het geval was, je verschrikkelijk veel ruis (hoe toepasselijk) krijgt tussen de verschillende gebruikers.
    Dat is ook de bedoeling. In principe zullen analoog en digitaal gescheiden worden. En er zal per cursus een voertaal komen. Ik kan me alleen bij cursussen die om opname draaien (landschapsfotografie of portret) voorstellen dat digitaal en analoog door elkaar lopen. In de praktijk moet blijken wat er dan wel en wat niet goed werkt.

Kortom ik denk dat het concept en de kwaliteit de doorslag geeft. Als laatste probeer niet meteen het onderste uit de kan te halen want als je eenmaal de naam hebt duur te zijn achtervolgt je dat heel lang. Beter in het begin genoegen nemen met iets minder en zie dat dan ook als aanloopkosten. Misschien dat de Franse fiscus daar ook mooie regelingen voor heeft...
    Het is niet de bedoeling om mensen zoveel mogelijk geld uit de zak te kloppen. Zo steken noch ik, noch mijn vrouw in elkaar. Maar zonder kostwinning is het een doodgeboren kindje. We hebben niet de illusie dat we er millionair mee zullen worden. Integendeel. Ik heb nu een goed betaalde vaste baan bij Justitie, en dat zouden we allemaal opgeven. Financieel wordt het een grote aderlating. Dat hebben we er beiden voor over. Maar de kinderen moeten wel te eten hebben, als je snapt wat ik bedoel. Daar hangt een minimum prijskaartje aan.
    Wilbert
    Cours photo en Auvergne

hka
    hka is offline
    hka's Avatar
    Shooter
    Multi Format

Individueel

Gilbert,
    de cursus word/werd op 2 manieren gepromoot. Allereerst via de website van lumiere-shop.de en vervolgens door het toeristenburo van het Bayerische Wald. De reden van het afnemende bezoek was o.a. eraan gelegen dat men het idee had dat digitale fotografen niet meer echt serieuz bezig zijn met fotografie en alleen maar bezig zijn om plaatjes te schieten. De lieden die destijds allemaal met analoog liepen en een foto al konden previsualiseren gebruiken nu digitaaltjes met daarop een curven tooltje om te zien waar de spitslichten onstaan en derhalve denken dat ze het niet meer nodig hebben. Zeker is ook de teruglopende economie die eveneens in Duitsland duidelijk merk- en voelbaar is zal hieraan debet zijn. De 5 à 7 voorgaande jaren waren uitstekend (over)bezet en het heeft een goede naam aldaar opgebouwd. Nu waren er deelnemers uit Duitsland, Nederland en Zwitserland.
    Het was geen cursuscentrum maar individueel. We zaten in een uitstekend, midden in het Wald redelijk van de buitenwereld afgesloten, hotel met nog één nacht in de hut bovenop de Lousen voor prachtige ondergaande zonnen en dergelijke en niet te vergeten de voettocht erheen.. De entourage en verzorging was excellent in een woord.
    V.w.b. de prijs; je hoeft zeker niet de goedkoopste te zijn maar value for money is een belangrijk gegeven.
    Nogmaals het is niet bedoeld om je af te schrikken maar als je risico's kunt voorkomen d.m.v. een onderzoekje of inventarisatie is dat niet verkeerd.
    Weet niet of er instanties zijn die je op dit gebeid meer info kunnen verschaffen, misschien de KvK??? of de brachevereniging "cursussen"
    harry

Release, the best you can do...

argentic's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by hka
    Gilbert,
    Nogmaals het is niet bedoeld om je af te schrikken maar als je risico's kunt voorkomen d.m.v. een onderzoekje of inventarisatie is dat niet verkeerd.
    Weet niet of er instanties zijn die je op dit gebeid meer info kunnen verschaffen, misschien de KvK??? of de brachevereniging "cursussen"
    Harry,

Je schrikt me niet af hoor. Ik hoor liever eerder dan later over moeilijkheden. Problemen zijn er om op te lossen, en om de situatie reëel in te schatten.

We zijn al een aantal maanden in contact met de directie van het natuurreservaat, de KvK in Frankrijk en Nederland, en allerlei toeristische en lokale instanties. We hebben zelfs al enkele panden op het oog. Desondanks zal het minstens nog een jaar of meer duren voordat de eerste cursussen gegeven worden. En als het simpelweg niet haalbaar blijkt, annuleren we de zaak, of veranderen we de doelstelling. Zolang er geen handtekeningen gezet zijn kunnen we nog terug. Maar ik moet wel zeggen dat de opzet van zo'n onderneming aardig wat adrenaline en enthousiasme vrijmaakt.

Alleen de doka lijdt er momenteel wel onder. Hoewel, mijn afdrukken voor de Bariet Uitwisseling zijn al klaar.
    Last edited by argentic; 10-18-2005 at 01:15 PM. Click to view previous post history.
    Wilbert
    Cours photo en Auvergne

Shooter
    Medium Format
    Een prachtig project, maar best wel gevaarlijk omdat inderdaad dit soort seminairs vrij gevoelig zijn voor technologische ontwikkelingen en de economische vooruitzichten.

Je moet voor jezelf ergens een lijn trekken tot hoever je wilt gaan en voor hoeveel je je hiervoor in de schuld wilt steken. Verder is het heel erg belangrijk de locale situatie te kennen.

In ieder geval hoe dan ook: Veel succes ermee en we sturen met plezier onze spullen naar Frankrijk!

Groetjes,

Robert

Shooter
    Medium Format
    Images
    9
    Gilbert,
    Van zulke centra zijn er een aantal in Engeland en Schotland. Misschien kan je eens op hun sites kijken of je goede ideëen kunt 'lenen' (denk bijvoorbeeld aan Light & Land).

In de laatste Black & White Photography die van de week binnenkwam stond ook een advertentie voor workshops in de Provence.

www.photographie.net/andrew/

Misschien doe je nog inspiratie op.

Het is een behoorlijk gewaagd plan, maar wel ontzettend gaaf om de hele dag met fotografie bezig te zijn.

Anne Marieke

Breunes's Avatar
    Shooter
    Medium Format
    Images
    14
    Gilbert

Je moet goed bedenken wat je doelgroep is. Stel dat ik zo'n cursus zou willen doen, dan wil ik:
    Doka ruimte om op z'n minst contactafdrukken te maken.
    Lekker eten en gezelligheid
    Iemand die de omgeving goed kent om foto's te maken van dingen die ik leuk vind.
    Inspiratie om een stapje verder te gaan.
    Een weekje alleen met fotografie bezig zijn, daar heb ik best wat geld voor over.

Ben

Page 2 of 2 FirstFirst 12

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin