Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 69,894   Posts: 1,520,884   Online: 1058

Page 1 of 2 12 LastLast
Results 1 to 10 of 18
    argentic's Avatar
    Shooter
    4x5 Format

Florerend bedrijf ?

Quote Originally Posted by fred
    tip: Open een bariet huis "Het barietje"
    met een biblio, een professionele doka te huur, een opplakken en in passe-partout consultancy, een "galerie", met "workshops" "Back to basics" and ""Back to the future", met workshops over gom, zout en cynanotypie enz, enz.

Wedden dat je er een florerend bedrijf van maakt?!
    Of het een florerend bedrijf wordt valt nog te bezien. Maar mijn vrouw en ik zijn serieus bezig met plannen om zoiets in Frankrijk op te zetten. Een cursuscentrum waar zeven maanden per jaar fotovakanties aangeboden worden, middenin een natuurreservaat.

Natuurlijk komen we dan niet om digitaal heen. Maar de bedoeling is om ook analoog in ere te houden, met volledig uitgerustte fotostudio, computerruimte, bibliotheek, verkoop van instructie DVD's, en... complete groepsdoka voor alle analoge technieken.

De prijs voor cursussen van een week zou incl. BTW uitkomen rond € 750 gemiddeld. (Afhankelijk van salaris voor docenten en materiaalkosten.) Voor sommigen zal dit teveel gevraagd zijn. Maar om zoiets uberhaupt mogelijk te maken zullen mijn kinderen moeten kunnen eten. Overigens ligt zo'n prijs op het niveau van een weekje Egypte, een schildercursus-vakantie, of een weekje Club Med in dezelfde regio. En als je een fotostudio een week moet huren (zonder docent) ben je minstens het dubbele kwijt.

Het is de bedoeling om cursussen aan te bieden voor alle niveaus digitaal en analoog (incl. grootformaat en oude procédé's), en in de voertalen Engels, Duits, Nederlands en Frans.

Graag reacties op deze plannen.
    Last edited by argentic; 10-18-2005 at 03:50 AM. Click to view previous post history.
    Wilbert
    http://www.photovergne.com
    Cours photo en Auvergne

Shooter
    Plastic Cameras
    Images
    5
    Quote Originally Posted by argentic
    ... als je tegen die tijd nog docenten zoekt :-) ... Als fotofiel vind ik dit natuurlijk geweldig, maar veel fotofielen (die het geld er waarschijnlijk wel voor over hebben) hebben ook een partner & kids die wellicht iets minder 'gefixeerd' zijn, en een beetje over de streep moeten worden getrokken.

Brainstorm suggesties:
    1) Zorg voor een locatie met goede uitvalsmogelijkheden naar andere 'vakantie-activiteiten', ik denk aan een mooie grote stad in de buurt voor o.a. winkel-doeleinden... een strand of meer voor 'watersporters' of bergen voor de wandelaars, etc. Op die manier boor je wellicht ook de markt aan voor stellen met uiteenlopende interessen.
    2) Ook die partners vinden het wellicht wel leuk als hun foto-partner eens een keer een mooi portret maakt van het gezin... i.p.v. weer een stouffler kaart of die eenzame boom in het bosje om de hoek. Mijn ervaring is dat - zeker de wat zelfbewuste jongere mensen - het best leuk en spannend vinden om een keer in een echte studio een foto te laten maken. En al helemaal op "een rainy day" lijkt me!

Jaaa, ik denk dat het over de streep trekken van fotografen niet zo'n punt is... zeker gezien je serieuze plannen,... maar je zult ook hun aanhang over de brug moeten trekken... maar het hang natuurlijk helemaal af van de 'markt' die je wil aantrekken. Dus ik laat het hier maar even bij.
    Jeroen

fred's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    1
    Quote Originally Posted by argentic
    ...

Natuurlijk komen we dan niet om digitaal heen...

...

Waarom zou je daar niet omheen kunnen? Natuurlijk kan je er omheen. Pol Vande pitte organiseerde met succes zijn analoge fotografie cursus. Je project zal "pas dan" slagen als het geen vis noch vlees wordt.

Trouwens zie hier om je heen? Al de IT-ers willen in hun vrije tijd niets meer met een "pc" te maken hebben.

en
    Juist omdat analoog een exclusief product wordt zal je, door je alleen daarop te focussen, je meer kans op slagen hebben (imho).

Bovendien ben je verplicht met analoog te "previsualiseren", het beeld eerst in je hoofd te maken: en dat is de grootste behoefte voor elke aankomende fotograaf.

Toch zijn er gevaren:

1) "Het gras is altijd groener aan de overkant van de straat". Gevaar is dat je Frankrijk/Italië/Spanje sublimeert . Het is er even moeilijk om je boterham te verdienen als hier in je buurt. Het is er even moeilijk om iets op te starten. Neem eens contact met Pol Matthijsse. Een landgenoot van jou die al een tijdje in Frankrijk woont. Of met de zovele uitwijkelingen.

2) Je verliest een prachtige hobbie, als je er je boterham moet mee verdienen.

mvrgr
    Fred

argentic's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by fred
    (digitaal) Waarom zou je daar niet omheen kunnen? Natuurlijk kan je er omheen. Pol Vande pitte organiseerde met succes zijn analoge fotografie cursus. Je project zal "pas dan" slagen als het geen vis noch vlees wordt.

Trouwens zie hier om je heen? Al de IT-ers willen in hun vrije tijd niets meer met een "pc" te maken hebben.

en
    Juist omdat analoog een exclusief product wordt zal je, door je alleen daarop te focussen, je meer kans op slagen hebben (imho).
    Pol is al enige tijd dood, en sindsdien is er veel veranderd in fotoland. Om te kunnen overleven met zo'n cursuscentrum moet je een minimum bezetting halen. En het aanbod digitale cursisten is nou eenmaal vele malen groter. Volgens mij is het veel belangrijker dat je per cursus een goede leskwaliteit en een leuke cursussfeer kunt bieden. Ongeacht de doelgroep. Als analoog massa's cursisten trekt, ben ik de eerste om een gat in de lucht te springen en meer aanbod te creëren. Maar ik vrees dat dit wishfull thinking is.
    Wilbert
    Cours photo en Auvergne

argentic's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by SoulSurround
    ... als je tegen die tijd nog docenten zoekt :-) ... Als fotofiel vind ik dit natuurlijk geweldig, maar veel fotofielen (die het geld er waarschijnlijk wel voor over hebben) hebben ook een partner & kids die wellicht iets minder 'gefixeerd' zijn, en een beetje over de streep moeten worden getrokken.
    Het is de bedoeling om ook onderdak te bieden voor partners. De franse wetgeving over het aantal gasten wat je huisvest zal de beperkende factor worden.

Kinderen is een heel andere vraag. Wij zijn gek op kinderen (we hebben er zelf drie). Maar ik vraag me af hoe kleine kinderen te combineren zijn met een serieuze fotocursus. Ze vragen niet alleen allerlei extra voorzieningen. Het is ook niet de bedoeling dat ze het cursusprogramma verstoren.

1) Zorg voor een locatie met goede uitvalsmogelijkheden naar andere 'vakantie-activiteiten', ik denk aan een mooie grote stad in de buurt voor o.a. winkel-doeleinden... een strand of meer voor 'watersporters' of bergen voor de wandelaars, etc. Op die manier boor je wellicht ook de markt aan voor stellen met uiteenlopende interessen.
    Dat is precies de bedoeling

2) Ook die partners vinden het wellicht wel leuk als hun foto-partner eens een keer een mooi portret maakt van het gezin... i.p.v. weer een stouffler kaart of die eenzame boom in het bosje om de hoek. Mijn ervaring is dat - zeker de wat zelfbewuste jongere mensen - het best leuk en spannend vinden om een keer in een echte studio een foto te laten maken. En al helemaal op "een rainy day" lijkt me!
    Voor portretcursussen heb je modellen nodig. En de bedoeling is dat elke cursusdag een dagdeel voor vrij werk of ontspanning bevat. Dan staat de studio natuurlijk ter beschikking.
    Wilbert
    Cours photo en Auvergne

fred's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    1
    Voor portret kunnen de medestudenten het lijdend voorwerp zijn..

Maar wie gaat er in de zomer in een "vakantieland" het in zijn hoofd halen om in de doka, achter de pc of in de studio te vertoeven vraag ik me dan af.

De periodes maart-mei en september-november komen dan wel weer in aanmerking.

Toch denk ik dat je de lokale "sterke punten" moet uitbuiten: het landschap, het klimaat, de nabije stad, de streekgerechten (kookcursussen?).

En welke (Belgische) fotofreak wil een cursus komen volgen als je hier een gans jaar academie kan volgen voor maximum 166 euro.

Dus de kwaliteit van de cursus en bijhorend resultaat zal ook doorslaggevend zijn.
    En dan je terug bij het analoge verhaal... :-)

Fred

Shooter
    Multi Format
    Gilbert,

Mooi idee.

Afgelopen weekend was ik met mijn vriendin in Frankrijk in een Chambre d'Hotes, en zal te sukkelen om een donkere ruimte te maken om mijn filmhouders te wisselen...

Waarom hou je je project zo eng?
    Koop een Gite, zet er een super DOKA in maar verhuur ook kamers aan de niet-fotograferende medemens. Je zal aan een betere bezetting komen.

Organiseer op vooraf bepaalde tijdstippen verschillende fotografie/DOKA workshops en laat dan geen andere gasten toe.
    Kinderen kunnen geen probleem vormen als je ook partners toelaat. Ze zorgen zo voor hun eigen kinder-opvang als ze niet aan de cursussen deelnemen. In het andere geval, kunnen je eigen kinderen (als die oud genoeg zijn) ze opvangen of moet je iemand inhuren.

Afhankelijk of de cursussen succes hebben, kan je dan op termijn uitgroeien naar een exclusieve foto-Gite.

G

argentic's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Hoi Argus,

Dat is inderdaad een mogelijkheid. Maar het kopen van een draaiende Gite die groot genoeg is om van te leven ligt ver buiten ons budget. Des te meer als je er ook nog doka/studioruimte in moet plaatsen. Je praat dan over €300.000 - € 500.000. Bovendien vrees ik dat je dan aan fotocursussen helemaal niet meer toekomt.

Het is overigens wel onze bedoeling om de kamers tijdens het cursusseizoen naar mate van beschikbaarheid, en buiten het cursusseizoen volledig, als chambre d'hôte (Bed & Breakfast) te gebruiken.
    Wilbert
    Cours photo en Auvergne

Marc Leest's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    12
    Ik zou oppassen met teveel aan opleidingen voor te stellen: Je heb dan te veel leraren nodig voor te weining leerlingen. Ik zou eerder groepsreizen/evenementen aanbieden vanuit Benelux waarop men kan intekenen.
    Vakantieweek1: digitaal, Vakantieweek2 Bariet Vakantieweek 3 Portretten enz.
    Op die manier kan je ook de accommodatie uitbesteden aan bestaande infrastructuur.

M.
    We cannot change how the cards are dealt, just how to play the hand...
    Randy Pausch

hka
    hka is offline
    hka's Avatar
    Shooter
    Multi Format

Andere visie en ervaring

Even een ander geluid. Hoe wisthfull thinking dit idee ook is de schaduwzijde heb ik afgelopen week meegemaakt tijdens een fotoseminar in het Bayerische Wald. Een topomgeving als je natuur- en landschapfotografie wilt bedrijven. Onder leiding van een zeer bekende duitse natuurfotograaf tevens docent en verder ondersteunt door een Förster en biologe had dit seminar alles in zich om een prettige week te fotograferen. Dat is ook in volle tevredenheid gelukt. Het gevoelige celluloid hangt al te drogen. Maar nu de domper zoals ik vernam van de organisatoren zit in Duitsland volledig de klad in de fotocursussen, workshop en seminars. Hadden zij tot en met vorig jaar geen enkel probleem om de geplande aktiviteiten vol te krijgen afgelopen jaar is dat helemaal anders. Met pijn en moeite 6 betalende kursisten bijelkaar gekregen. Voor deze deelnemers natuurlijk heerlijk omdat alle aandacht over slechts 6 ipv 10 personen verdeeld hoeft te worden. Inmiddels ook begrepen dat een van de grote kursuscentra in midden-duitsland (waarschijnlijk Wetzlar) ook gesloten is vanwege gebrek aan belangstelling. Je zult in mijn ogen een uiterst goed opgezet en vooral aantrekkelijk programma moeten bieden waar de meerwaarde vanaf druipt anders haken geïnteresseerden af. Kinderen geen bezwaar - kijk ik toch iets anders tegenaan. Wil je je concentreren op de fotografie dan moet er niet te afleiding rondom lopen. Zaken gaan dan te makkelijk in elkaar over en voor je het weet zit je weer in dat camping gevoel. Met betrekking tot de kosten nog even de vergelijking met de kosten van de afgelopen week. Daarvoor betaalde ik inclusief hotel, begeleiding en HP € 514,= incl. éénpersoonskamer toeslag. Wel daarbij de aanteking dat er geen materiaal o.i.d. bij in zit. Kies voor aparte bijeenkomsten t.a.v. analoog en digitaal. Mijn ervaring is dat wanneer je dat door elkaar gooit, zoals afgelopen week het geval was, je verschrikkelijk veel ruis (hoe toepasselijk) krijgt tussen de verschillende gebruikers. Kortom ik denk dat het concept en de kwaliteit de doorslag geeft. Als laatste probeer niet meteen het onderste uit de kan te halen want als je eenmaal de naam hebt duur te zijn achtervolgt je dat heel lang. Beter in het begin genoegen nemen met iets minder en zie dat dan ook als aanloopkosten. Misschien dat de Franse fiscus daar ook mooie regelingen voor heeft...
    Als het aanbod biedt wat ik zoek ben ik van de partij.
    Succes Gilbert het is een mooie uitdaging...
    harry

Release, the best you can do...

Page 1 of 2 12 LastLast

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin