Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 69,761   Posts: 1,516,091   Online: 899

Results 1 to 10 of 10

Images
    22

De jaren vliegen voorbij

De jaren vliegen voorbij, dat blijkt nu wel weer want nog een dikke week en het is 2006. Is kijken wat dat nieuwe jaar ons weer zal brengen, ik hoop voor een ieder veel voorspoed en geluk en voor de fotografen onder ons natuurlijk mooi licht;-) "Het is een tijd van wat mijmeren en terugdenken, althans voor mij wel want ik heb zo van die perioden. Gisteravond was er een bijeenkomst van "Delta F het fotocollectief waar ik deel van uit maak, veel lol zo de laatste bijeenkomst van dit jaar maar ook mooi fotowerk gezien van Marco Bastmeijer gemaakt in Amerika. Onder de drank en de versnaperingen door rolde natuurlijk de nodige pixels en digitale camera’s de kamer rond, de een had dit voordeel en de ander dat enz. Zo onder weg naar huis dacht ik nog even terug aan al die verhalen over die peperdure digitale body’s waar zo’n beetje alles mee mogelijk is, fijn als je het hebt en er zo mee om kan gaan dat wat het je bied ook allemaal zijn nut oplevert. Dat komt er ook wel uit want de kwaliteit van de foto’s die John Seegers ons liet zien gemaakt met zijn “Canon MarkII” loog er niet om. Eenmaal voor mijn doen laat thuis gekomen meteen maar het bed in gedoken, dan blijf je toch nog even bezig voor de slaap je pakt en denk je terug aan de beelden die ik zelf maakte vroeger met mijn eerste middenformaat de Mamiya C330 + 55mm lens, als je dat vergelijkt met het al dat digitale wat nu de klok slaat was dat toch behelpen ;-) Maar zoveel jaar later fotografeer ik nog steeds met film zei het met een later op de markt verschenen Mamiya 6 MF (6x6) met zijn “goddelijke 50mm” en een nog immer goed werkende 30 jaar oude Mamiya M645 met wat lenzen. Wat fotografie betreft ben ik een laatbloeier die volop geniet van die fotografie en vooral het beeld dat het oplevert in zwart-wit want dat heeft echt mijn hart gestolen. Afijn zeg nooit ……je weet wel want zo heel af en toe kijk ik ook wel eens met een schuin oog naar zo’n digitale maar iedere keer denk ik dan van wacht nog maar even je hebt zulks mooi spul, die film is zo fijn, en je werk liegt er niet om. Oké dit aankomende jaar ga ik daar eens verder over mijmeren in mijzelf en in goede gezondheid laat ik u de uitkomst daarvan t.z.t weten ;-) Voor de puristen onder ons, de bovenstaande foto is een van de allereerste foto’s die ik heb gemaakt met de Mamiya C 330+55mm, dat is dus al een groot aantal jaren terug ;-) film : Ilford FP4 ontwikkeld in de ID11. Wat je nu ziet is een negatiefscan de originele foto is gedrukt op bariet. Deze foto staat ook in mijn boek "Beautiful People".

Ik wens jullie allen een fijn Kerstfeest toe en een gelukkig maar vooral gezond 2006.

Willem.

Aangezien ik hier geen foto"s mag plaatsen is deze plaat te zien op:

http://www.fotowillem.com/weblog
    Last edited by Fotowillem; 12-23-2005 at 10:13 AM. Click to view previous post history.

Shooter
    Medium Format
    Ook ik mijmer wel eens en kijk ik wat er met de nieuwe technieken mogelijk is.
    Laatst nog mooie foto's gezien van wat er met een d2x mogelijk is. Echt mooi, het leek wel een foto gemaakt met een hassy op kleurnegatief en omgezet in z/w. Je weet wel, geen korrel, mooie scherpteindruk, een beetje te zacht maar perfect verkoopbaar.
    Mijmerend of ik dit dan toch ook niet moest aanschaffen, want de prijs is tegenwoordig betaalbaar enz.. heb ik een besluit gemaakt.

Nee, ik werk niet zoals andere fotogafen die telkens hun werk aan de laagste prijs moeten aanbieden en die telkens met elkaar vergeleken worden omdat ze allemaal hetzefde werk maken.
    Dus ik verkoop mijn linhofs etc en koop een Leica M7; punt uit. Gewoon terug op kleinbeeld en met Tri-X afgedrukt op bariet zal ik eruit springen; Want het eindproduct telt, niet het toestel.

Dat is mijn voornemen voor het volgende jaar, gewoon terug foto's maken pur sang.

voor iedereen die van fotografie houdt het allerbeste gewenst

JanKé

Merlin's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by janké
    Dus ik verkoop mijn linhofs etc en koop een Leica M7; punt uit. Gewoon terug op kleinbeeld en met Tri-X afgedrukt op bariet zal ik eruit springen; Want het eindproduct telt, niet het toestel.
    De gemiddelde APUGer kan je zeker 1 op de paar postings betrappen op een hardware-fetisjisme. En mijn formaat is groter dan de jouwe. Ik denk dat dit vergelijkbaar is met het megapixel-gelul van de gemiddelde digitale fotograaf. De mijne is groter dan de jouwe is onderhand één van de fundamenten van onze economie.

Waar het uiteindelijk om draait is het maken van een beeld. Daar is natuurlijk wel techniek voor nodig, als randvoorwaarde zelfs. Zonder creativiteit maak je echter levenloze platen. Als jij kleinbeeld voldoende kwaliteit vindt hebben voor jouw beelden, ben je lichter, goedkoper en makkelijker uit. Ik wens je daarmee alle plezier en succes toe!

Mijn wens voor komend jaar/jaren is dat we voldoende bariet en chemie overhouden om fatsoenlijk door te kunnen gaan. Persoonlijk wil ik graag op de lomografie tour, met alternatieve afdrukprocessen en lith-printing. Dit wil ik als tegenhanger van werken met de technische camera, meer met het hart (en toeval) dan met het hoofd (en berekenend). (Ik voel me steeds meer gespleten persoonlijkheid.)
    Groeten uit Deventer,
    Jaap

"Ik ben de ideale man:
    Ik ben verlicht, net als mijn onderwerp,
    ik ben gevoelig, net als mijn platen,
    ik ben goed ontwikkeld, net als mijn papier,
    volgens mijn vrouw ben ik alleen iets te veel gefixeerd,
    ze vindt dat ik beter kan stoppen..."

argentic's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by janké
    Ik probeer het af en toe ook. Gewoon mijn TC en Rolleiflex laten liggen, en pur sang foto's maken op kleinbeeld met de Hexar of de F4. En als ik dan de eindproducten zie.... ben ik telkens weer teleurgesteld. De grove korrel, het gebrek aan toonschaal, de verkeerde perspectieven, kortom het gebrek aan kwaliteit. Toch maar weer de TC en de Rolleiflex...
    Wilbert
    http://www.photovergne.com
    Cours photo en Auvergne

Images
    22
    Quote Originally Posted by argentic
    Ik probeer het af en toe ook. Gewoon mijn TC en Rolleiflex laten liggen, en pur sang foto's maken op kleinbeeld met de Hexar of de F4. En als ik dan de eindproducten zie.... ben ik telkens weer teleurgesteld. De grove korrel, het gebrek aan toonschaal, de verkeerde perspectieven, kortom het gebrek aan kwaliteit. Toch maar weer de TC en de Rolleiflex...
    Kleinbeeld is geen beeld:-) Oeps wat flapt er nu uit mijn mond;-) Flauwekul
    natuurlijk kan aan de ontwikkeling van je films liggen, ik ontwikkel mijn middenformaat films ook beter dan het kleinbeeld vroeger. Weet niet waar dat in zit maar het is gewoon zo. En daarom kom ik er ook niet meer aan dat kleinbeeld dan;-)

Willem

fred's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    1
    Quote Originally Posted by Fotowillem
    Kleinbeeld is geen beeld:-) Oeps wat flapt er nu uit mijn mond;-) Flauwekul
    natuurlijk kan aan de ontwikkeling van je films liggen, ik ontwikkel mijn middenformaat films ook beter dan het kleinbeeld vroeger. Weet niet waar dat in zit maar het is gewoon zo. En daarom kom ik er ook niet meer aan dat kleinbeeld dan;-)

Willem
    Deze week (en vorige zaterdag) druk ik vanaf kleinbeeld naar 60/90...
    Toch wel impressionant hoor Willem.

Elk formaat heeft zijn charme en zijn beperkingen.
    Als je ziet wat die rolleiflexen 2.8 van beelden opgeleverd heeft in de voorbije 50 jaren. En allemaal 50 megapixelbeelden....
    Kunnen ze nu maar van dromen.
    En met een zwarting afgedrukt... een R2400 loopt er met schaamrood op de wangen bij...

Shooter
    35mm
    Kleinbeeld? De keuze van Janke begrijp ik wel.

Ik fotografeer al een aantal jaren met Leica m ttl in combinatie met Tri x. Rodinal, Hc 110 en bariet. Voor mijn doel (ik hou van een korreltje en dramatiek) haal ik het maximale uit scherpte, sfeer en toonschaal en ben daar zeer tevreden over. In de toekomst zal ik ook wel eens gaan fotograferen met bv Rolleiflex tweeoog, (de wide angle lijkt me wel wat maar is helaas onbetaalbaar). Maar kleinbeeld blijft voor mij idiaal voor onverwachte situaties en beelden.
    Het komend jaar wil ik iets kreatiefs gaan doen met een holga, en dat heeft ook wel wat. De tegenhanger van Leica lenzen; de plastic lens met lensfouten, dramatiek ten top!! Ik verheug me er nu al op.

zie http://jennifershaw.net/index.html

Aan alle (fotograferende) mensen: de beste wensen in 2006!

Sip

fred's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    1
    Quote Originally Posted by helder
    Kleinbeeld? De keuze van Janke begrijp ik wel.

...

zie http://jennifershaw.net/index.html

Aan alle (fotograferende) mensen: de beste wensen in 2006!

Sip
    Prachtige site, uitstekende tip.
    En dat op je bord, zo 's morgens vroeg.
    Dank!

Hier ook een...
    Zalige kerst, voorspoedig nieuwjaar.
    Gewenst.

Shooter
    35mm
    Nu kan ik jullie enkel nog een vruchtbaar en mooi fotojaar + gezondheid wensen.

fred's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    1
    Quote Originally Posted by Hanfo
    Nu kan ik jullie enkel nog een vruchtbaar en mooi fotojaar + gezondheid wensen.
    ondertussen goed bezig zag ik met de portretjes van je dochter...

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin