Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 70,218   Posts: 1,532,216   Online: 870

Page 2 of 2 FirstFirst 12
Results 11 to 20 of 20

Thread: Gaaaaaap!

Merlin's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Bij het digitaal fotograferen moet je net als analoog gewoon een gereedschap leren kennen. In de doka kan je leren van chemie, optica, contrast etc., in de digitale wereld moet je weten wat witbalans is, curven en histogrammen. Het beheersen van een zekere hoeveelheid techniek is onmisbaar, bij beide vormen van fotografie. Ik denk dat bij beide vormen een meester-leerling principe zou werken. Het grote verschil zit hem in de huidige digitale generatie, waar we wel vaker over hebben gediscussieerd. Het is manoeuvreren tussen kunst en kiek.
    Tegenwoordig is het zo 'makkelijk' om veel foto's te nemen, dat je maar raak schiet en ondertussen je doel mist en dus helemaal niet raak schiet. (Het is het verschil tussen met een gewone kogel en met hagel schieten.) Ik heb met genoeg fotografen gepraat die bedrijfsfotografen waren, maar moesten omscholen. Men (het bedrijf) had een digitaal toestel gekocht en dacht ineens te kunnen fotograferen. Dit is wellicht de reden dat er weinig kennisoverdracht is. Maar zoals ik al zei is het vak (inhoud en complexiteit) niet veranderd, maar het gereedschap is gewijzigd.
    Groeten uit Deventer,
    Jaap

"Ik ben de ideale man:
    Ik ben verlicht, net als mijn onderwerp,
    ik ben gevoelig, net als mijn platen,
    ik ben goed ontwikkeld, net als mijn papier,
    volgens mijn vrouw ben ik alleen iets te veel gefixeerd,
    ze vindt dat ik beter kan stoppen..."

Shooter
    4x5 Format
    [QUOTE=Merlin]Bij het digitaal fotograferen moet je net als analoog gewoon een gereedschap leren kennen. In de doka kan je leren van chemie, optica, contrast etc., in de digitale wereld moet je weten wat witbalans is, curven en histogrammen. Het beheersen van een zekere hoeveelheid techniek is onmisbaar, bij beide vormen van fotografie. Ik denk dat bij beide vormen een meester-leerling principe zou werken.

Digitaal en analoog zijn niet te vergelijken omdat de verwerking van digitale informatie ( soms wordt dit 'aanvoelen' genoemd) zo verschillend verloopt. Dit is algemeen en is niet specifiek voor fotografie.
    Voorbeeld: De instrumenten in de cockpit van een vliegtuig waren analoog, lang in het digitale tijdperk (mogelijk nu nog). De reden is dat een analoog meetinstrument tevens informatie veranderingen in de tijd weergeeft ( 1e en 2e afgeleide naar de tijd) Deze afgeleide informatie is uiterst belangrijk en kan niet met digitaal worden verkregen. Deze informatie wordt snel, ongemerkt en intiutief verwerkt. In de fotografie spelen deze zaken ook een rol. En hier spelen niet alleen de afgeleiden naar de tijd, maar ook naar de plaats een belangrijke rol. Denk maar aan het verloop van de densiteit van een grijstoon over het beeld op de perceptie van de mens.
    Een twee jaar geleden is in Photo Techniques het probleem aan de orde gesteld. Voor digitaal werd gesteld: je kunt wel photo-shoppen, maar dan moet je het de hele dag doen. Het hangt op routine en niet op intuitie en kennis. Dat is een andere manier om een verschil aan te geven.

Jed

Merlin's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by Jed Freudenthal
    ... dat een analoog meetinstrument tevens informatie veranderingen in de tijd weergeeft ( 1e en 2e afgeleide naar de tijd). Deze afgeleide informatie is uiterst belangrijk en kan niet met digitaal worden verkregen.
    Dat is een heel aardige observatie. Maar als ik een wijzer zie bewegen van de ene kant van de schaal naar de andere, is dat niet hetzelfde als dat ik een getal zie ophogen of verminderen?
    Vele digitalen zullen wijzen op het gebruik van de historie in Photoshop. Je kunt -anders dan in de doka- heel snel schakelen door binnen alle technische handelingen (een) stap(pen) terug doen en weer opnieuw uitvoeren. Je kunt zelfs je hele creatieproces opnieuw beleven door alle stapjes opnieuw uit te laten voeren. Het verloop van densiteit zou een digitalis al snel een histogram of een curve noemen. In de digitale wererld zijn er zelfs meer meetmethodes bij gekomen, hoewel ik wel denk dat er minder controle is over het beeld.

.Het hangt op routine en niet op intuitie en kennis. Dat is een andere manier om een verschil aan te geven.
    Ik ben zelf iemand die Photoshop al sinds het begin (1991) zeer intensief (professioneel) gebruikt. Ik merk dat ik zeer veel vertouw op mijn intuïtie en kennis. Dat komt met name, omdat er een grote hoeveelheid manieren zijn, om tot vrijwel hetzelfde resultaat te komen. Ik zeg vaak als mentor tegen een leerling dat ik denk dat ik dit gereedschap zou gebruiken, mijn gevoel zegt dat dit het beste zou kunnen werken, maar ik weet welke alternatieven er zijn.
    Ik heb juist het idee dat je in de doka zo veel mogelijk tot een gestandaardiseerd proces komt, waarbij routine een belangrijke pijler is. Je zet je intuïtie op slot, zodat je proces zoveel mogelijk reproduceerbaar is. Niet?
    Groeten uit Deventer,
    Jaap

"Ik ben de ideale man:

Shooter
    4x5 Format
    [QUOTE=Merlin]Dat is een heel aardige observatie. Maar als ik een wijzer zie bewegen van de ene kant van de schaal naar de andere, is dat niet hetzelfde als dat ik een getal zie ophogen of verminderen?

Dat is niet hetzelfde. Het gaat ook om de snelheid waarmee de wijzer beweegt. Ik had een oude Citroen traction avant. Daar zat een amperemeter voor de laadstroom in. Uit het hele gedrag van die wijzer, die je uit je ooghoek kon waarnemen, kon je de toestand van de accu etc vaststellen. Dat zal digitaal nooit lukken.
    Tegenwoordig zijn er vele processen met een digitale tussenstap. Ergonomen worden ingeschakeld voor de laatste digitaal-analoog overgang. Hier komt heel wat psychologisch inzicht bij kijken! Wij mensen zijn uiteindelijk analoog functionnerende wezens.
    Volgens amerikaanse informatie wordt zoiets als photoshoppen min of meer intuitief van aard als je het maar professioneel ( de hele dag en lang) doet. Maar ik bekijk het photoshoppen ook wel op een afstand en dan krijg ik de indruk dat het toepassen van bepaalde procedures een 'sleur' wordt, zoals je dat bij zovele activiteiten kunt waarnemen. Zo stond ik eens bij een photoshopper, die zijn beeld vol trots veranderd had, en het mij liet zien. Ik zei: 'het is wel een gek beeld'. Er klopt niets meer van de licht-schaduw werking. Waarop geantwoord werd, dat je daar toch niet ook nog rekening mee kan houden. Nou ja, dan leven we met een landschap met 5 zonnen van verschillende intensiteit.

Jed

Merlin's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Maar ik bekijk het photoshoppen ook wel op een afstand en dan krijg ik de indruk dat het toepassen van bepaalde procedures een 'sleur' wordt...
    Zo kijkt menigeen aan tegen de dokawerker. Waarom zou men zo langzaam en zoveel werk steken in maar een enkel beeld? Ik weet het antwoord wel, maar ik kan me best voorstellen dat het zes minuten schudden aan een bakje ontwikkelaarof elf minuten ontwikkelen van film door de meeste digitalen als sleur wordt beoordeeld.

Mijn punt is dat bij beide vormen fotografie een heleboel kennis van pas komt, die je als meester op gezel kan overdragen. Maar ik merk dat het gros van de mensen slechts oppervlakkig geïnteresseerd is in techniek. Op mijn fotoclub is het zelfs een verboden woord. Het gaat alleen om je expressie. Als ik kijk bij de doka/fotografietechniek boeken bij de Slegte of de echte boekhandel, dan zie ik een kast vol oppervlakkig geleuter zonder diepgang. Als ik digitalen hoor praten over de techniek van de digitale fotografie, dan is het eerder dat ze de klepel in Keulen hebben horen hangen. Ik denk dus ook dat er weinig belangstelling is voor kennisoverdracht. (Ik heb die wel.)
    Zo stond ik eens bij een photoshopper... Er klopt niets meer van de licht-schaduw werking... een landschap met 5 zonnen van verschillende intensiteit.
    Dat zie ik ook altijd direct. Ik denk dat alle fotografen er goed aan zouden doen om op een schildercursus te gaan. Dan ben je nog langzamer en intensiever met je beeld bezig. Als je ergens leert kijken naar het licht is het wel de schilderkunst. Het grote probleem -maar ook de kracht- van Photoshop is dat je juist zo gemakkelijk veel beelden kan samenvoegen. Het is afhankelijk van de maker of hij/zij voldoende professioneel is om zijn eigen blinde vlek te verkleinen...
    Groeten uit Deventer,
    Jaap

"Ik ben de ideale man:

Shooter
    4x5 Format
    Nou Jaap,
    De invalshoek mag wat verschillen, maar ik geloof dat we aardig op dezelfde lijn zitten.

Jed

Shooter
    Multi Format
    Heb met belangstelling de discussie gevolgd. De oude Citroen TA van Jed kent als moderne opvolger de Citroen C5 die dezelfde uitlezing van vitale gegevens via analoge meters heeft. Ik heb me wel laten vertellen dat deze analoge meters via een dac met digitale info aangestuurd worden omdat het auto-ontwerp een typisch voorbeeld van "drive by wire" is, hetgeen krachtig gedemonstreerd werd toen bij plotselinge kortsluiting in de bedrading van de trekhaak bij 100 km/h het remsysteem geactiveerd werd. Maar dit terzijde. De oorspronkelijke vraag was of er nog wat gebeurde?
    Zie bijvoorbeeld www.schwarzweiss-magazin.de met de link www.vfdkv.de en de titel: "Vereinigung für Digitalkamera-Verweigerer (VFDKV) gegründet".

Ook las ik op www.schwarzweiss-magazin.de het volgende mission statement van Fuji:

***January 19, 2006

Since our foundation in 1934, we have been developing our business in photosensitive materials on a global scale, thanks to the support and patronage of general consumers, retailers, photograph wholesalers, and various others. The unexpectedly rapid shift toward digitalization has greatly reduced demand for films and photographic products. The entire photography industry, including our company, has been put in a difficult market situation. In order to respond these difficult market changes, we are currently proceeding with comprehensive structural reforms.

Despite the current challenges, we believe that photography is indispensable to humankind because of its ability to express such precious things as joy, sadness, love and the full spectrum of emotions. Our mission is to preserve and nurture the culture of photography to meet the needs of our longtime customers. Silver halide photography, which is fundamental to photography, has advantages over digital in such areas as power of expression, long term storage capability, reasonable prices, easy handling and a highly established and convenient photo development and print infrastructure.

We intend to continue our silver halide photography business and to further cultivate the culture of photography, and in so doing, continue to support our customers and retailers and all those who enjoy photography. ***

Er is nog hoop!

Fred44

Shooter
    4x5 Format
    Er zijn vele voorbeelden te noemen, waarbij de mens anoloog gepresenteerde informatie analoog toegediend krijgt. Er zijn echter digitale tussenstappen; daar merk je niets van. Een van die voorbeelden is de remote sensing, waarbij bijv. beelden van de aarde analoog bekeken worden, maar het transport van de informatie is digitaal. Het gebruik van digitaal-analoog converters en analoog-digitaal converters is heel gewoon. Trouwens de hele wereld om ons heen is gekwantificeerd ( in de zin van quantum theorie). Wij ervaren dat niet zo, want dat is onze schaal niet.

Jed

Merlin's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by fred44
    Despite the current challenges, we believe that photography is indispensable to humankind because of its ability to express such precious things as joy, sadness, love and the full spectrum of emotions.
    Wat kan de marketingafdeling het toch altijd weer mooi zeggen!

Een van die voorbeelden is de remote sensing, waarbij bijv. beelden van de aarde analoog bekeken worden, maar het transport van de informatie is digitaal.
    Dichter bij huis, wat denk je van dit medium? Het internet is absoluut digitaal, maar dat bekijken we ook analoog. Duidelijker is nog muziek van cd. De cd bevat putjes en we horen analoge geluidsgolven.
    Groeten uit Deventer,
    Jaap

"Ik ben de ideale man:

Daan72's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    9
    Gaaaaap,

Het lijkt wel rustiger dan ooit op het forum.
    Komt dit door de lente misschien en dartelt iedereen met zijn camera door de wei.
    Als dat zo is, dan word het in de herfst pas weer wat drukker hier.

Daniel.

Page 2 of 2 FirstFirst 12

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin