Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 68,702   Posts: 1,482,661   Online: 662

Page 1 of 2 12 LastLast
Results 1 to 10 of 20

Thread: Gaaaaaap!

Merlin's Avatar
    Shooter
    4x5 Format

Gaaaaaap!

Het is stil op Apug. Nog wat beeldige beelden gemaakt? Heb je je nog ontwikkeld?
    Groeten uit Deventer,
    Jaap

"Ik ben de ideale man:
    Ik ben verlicht, net als mijn onderwerp,
    ik ben gevoelig, net als mijn platen,
    ik ben goed ontwikkeld, net als mijn papier,
    volgens mijn vrouw ben ik alleen iets te veel gefixeerd,
    ze vindt dat ik beter kan stoppen..."

hka
    hka is offline
    hka's Avatar
    Shooter
    Multi Format

Vooruit in het verleden...

Quote Originally Posted by Merlin
    Het is stil op Apug. Nog wat beeldige beelden gemaakt? Heb je je nog ontwikkeld?
    Jaap,
    Je denkt dat het saai is maar onze wereld staat bol van de ouderwetse nieuwigheden. Vooral op het gebied van onze ontwikkelingen heeft zich, in mijn wereldje, iets bijzonders afgespeeld enwel;
    mijn eerste negatieven ontwikkeld in de High Definition Ontwikkelaar welke is ontworpen door Jed. Aan de hand van de meester heb ik een zeer leerzame middag gehad om allereerst de, met alle respect, "sapjes" te brouwen en vervolgens de opnamen hierin te verwerken. Fascinerend wat een detail rijkdom. Je kunt begrijpen dat ik 's avonds thuis gekomen het negatief nog wel even in een positief wilde omzetten. En zo geschiedde. Ik ga die techniek verder aanwenden voor mijn landschappen. Met dank aan Jed. Inmiddels ben ik bezig de chemie en een weegschaaltje te kopen en dan snel aan de slag ermee. Tijdens de komende Kroegmeeting zal ik de opname meenemen alsmede de negatieven. Komt dat zien zou ik zeggen. Hier gaat een nieuwe wereld voor je open.
    harry

Release, the best you can do...

Merlin's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Het is werkelijk ongelofelijk, hij heeft wel meer dan vijftig jaar ervaring. Of was dat 150 jaar? Ik ben ook wel thuis in de sapjes, ik vind het gewoon leuk om te doen. Ik denk zeker dat ik ook het sapje van Jed ga testen tegen mijn eigen formuleringen. Er is nog zo ontzettend veel te leren, zeker als je je eigen elixers maakt... Wanneer en waar is de volgende kroegmeeting?
    Groeten uit Deventer,
    Jaap

"Ik ben de ideale man:
    Ik ben verlicht, net als mijn onderwerp,
    ik ben gevoelig, net als mijn platen,
    ik ben goed ontwikkeld, net als mijn papier,
    volgens mijn vrouw ben ik alleen iets te veel gefixeerd,
    ze vindt dat ik beter kan stoppen..."

hka
    hka is offline
    hka's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Quote Originally Posted by Merlin
    Wanneer en waar is de volgende kroegmeeting?
    Zie draadje www.apug.org/forums/showthread.php?t=24413...
    harry

Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by hka
    Jaap,
    Je denkt dat het saai is maar onze wereld staat bol van de ouderwetse nieuwigheden. Vooral op het gebied van onze ontwikkelingen heeft zich, in mijn wereldje, iets bijzonders afgespeeld enwel;
    mijn eerste negatieven ontwikkeld in de High Definition Ontwikkelaar welke is ontworpen door Jed. Aan de hand van de meester heb ik een zeer leerzame middag gehad om allereerst de, met alle respect, "sapjes" te brouwen en vervolgens de opnamen hierin te verwerken. Fascinerend wat een detail rijkdom. Je kunt begrijpen dat ik 's avonds thuis gekomen het negatief nog wel even in een positief wilde omzetten. En zo geschiedde. Ik ga die techniek verder aanwenden voor mijn landschappen. Met dank aan Jed. Inmiddels ben ik bezig de chemie en een weegschaaltje te kopen en dan snel aan de slag ermee. Tijdens de komende Kroegmeeting zal ik de opname meenemen alsmede de negatieven. Komt dat zien zou ik zeggen. Hier gaat een nieuwe wereld voor je open.

Na de bijeenkomst in Houten is Gilbert bij mij geweest. Hij zei: hoe dragen we al die oude en nieuwe kennis over? In ieder geval is Harry bij mij in de donkere kamer geweest en is enthousiast. Ofschoon ik geen kleine donkere kamer heb, passen er toch niet veel mensen tegelijk in. Een mooi onderwerp voor de volgende kroegmeeting is: hoe draag je de kennis over. Je kunt veel op schrift overdragen, maar zeker niet alles. In Amerika, zo weet ik, komen de APUGGERS elkaar ook vaak in levende lijve tegen.

Jed

argentic's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by Jed Freudenthal
    Je kunt veel op schrift overdragen, maar zeker niet alles.
    Helemaal mee eens. Ik heb meerdere boeke over platinumdruk in mijn kast. Sommigen heb ik zelfs al meermaals gelezen. Maar de workshop van Witho Worms vorig weekend was veel instructiever. Ineens vielen de onderwerpen uit de boeken op hun plek. De praktische handigheidjes, tips en truuks vind je niet in de boeken. En geen enkel boek kan je de ervaring verschaffen die je krijgt wanneer je een grootformaat Pt/Pd afdruk van Witho met eigen ogen kunt bestuderen.
    Wilbert
    http://www.photovergne.com
    Cours photo en Auvergne

Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by argentic
    Helemaal mee eens. Ik heb meerdere boeke over platinumdruk in mijn kast. Sommigen heb ik zelfs al meermaals gelezen. Maar de workshop van Witho Worms vorig weekend was veel instructiever. Ineens vielen de onderwerpen uit de boeken op hun plek. De praktische handigheidjes, tips en truuks vind je niet in de boeken. En geen enkel boek kan je de ervaring verschaffen die je krijgt wanneer je een grootformaat Pt/Pd afdruk van Witho met eigen ogen kunt bestuderen.
    Volgend jaar, 2007, ben ik 60 jaar in de fotografie bezig ( waarvan ook een deel professioneel). In die tijd ben ik nogal eens 'oude' fotografen tegengekomen. Op die manier verzamel je een hoop ervaringen van anderen en van jezelf. Ervaringen over een lange periode fotografie. Als ik iets wil overdragen stuit ik nogal eens op het feit dat ik over 'onbekende' zaken praat. Op papier merk je dat niet, in de werkelijkheid kan het zijn dat je het merkt en de overdracht bijstelt. Professioneel gebeurde het vroeger in het 'meester-gezel' systeem. Tegenwoordig is de workshop meer gebruikelijk.

Jed

argentic's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Het meester-gezel systeem is in de huidige maatschappij onbetaalbaar geworden....
    Wilbert
    http://www.photovergne.com
    Cours photo en Auvergne

hka
    hka is offline
    hka's Avatar
    Shooter
    Multi Format

(Vak)lieden

Het meester-gezel systeem is in de huidige maatschappij onbetaalbaar geworden....
    Daardoor zijn in het huidige systeem bijna geen vakmenen meer te vinden. Vind je ze nog dan zijn ze onbetaalbaar! Daarom is het goed dat er nog (vak)lieden zijn die de moeite willen nemen om hun kennis beschikbaar te stellen en over te dragen. Moeten we gebruik van maken. Daarom lijkt het me wel een goed idee als bijvoorbeeld Jed zijn kennis op dit gebied met ons wil delen. Zoals je elders gelezen hebt ben ik enthousiast over zijn HD ontwikkeling en wil graag meer weten over de hoed en de rand. Wat mij betreft ruimen we daar bij de volgende Kroegmeeting enige tijd voor in. Ik kan je dan al verzekeren dat dat een zeer interessante dag gaat worden.
    harry

Shooter
    4x5 Format
    Mijn dochter is een professioneel fotograaf. Enkele jaren terug, noem het maar het analoge tijdperk, waren er altijd stagiares van fotoacademies ( meestal de Rietveld). Dit is toch eigenlijk het meester-gezel systeem.
    Nu in het digitale tijdperk is dat niet meer. Digitaal is moeilijk over te brengen. Het heeft niets met betaalbaarheid te doen. Het is het systeem.

Jed

Page 1 of 2 12 LastLast

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin