Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 70,274   Posts: 1,534,656   Online: 1100

Page 3 of 4 FirstFirst 1234 LastLast
Results 21 to 30 of 32

Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by Jed Freudenthal
    Een goede foto of goed schilderij spreekt voor zichzelf. Het weerspiegelt de gevoelens van de maker. Een schilder heeft het zo min mogelijk over penselen en verfsoorten. Des te meer over de wijze ( techniek) om een resultaat te bereiken. Salvador Dali heeft er een heel boek aan gewijd: 50 secrets of magic craftmanship. Ik geloof niet dat het in de fotografie zo veel anders ligt. Als iemand over de inhoud van zijn fotos praat, praat hij in de regel over zich zelf.

Jed
    Daar valt mij nog een ander klassiek voorbeeld in: 'Methods and materials of painting of the great schools and masters' door C.L. Eastlake, een duizend paginas tellend overzicht.

Jed

Shooter
    Plastic Cameras
    Images
    5
    Quote Originally Posted by Annemarieke
    Er staan 4 lith prints in mijn personal gallery.
    Comments staan eronder ;-).

Shooter
    Plastic Cameras
    Images
    5
    Quote Originally Posted by Jed Freudenthal
    Daar valt mij nog een ander klassiek voorbeeld in: 'Methods and materials of painting of the great schools and masters' door C.L. Eastlake, een duizend paginas tellend overzicht.
    In 't NRC stond laatst ook een stukje waarin de schrijver betoogde dat de hedendaagse kunstenaars technisch gezien in vergelijking met vroeger erg onder de maat presteren omdat iedere kunstenaar weer opnieuw voor zichzelf het wiel uitvindt. In plaats van de "snellere" weg van het leren van een meester.
    Daar lijkt me zeker een kern van waarheid in zitten.

Wat ik hier probeerde aan te stippen is dat er wel veel kennis is op APUG. Maar dat ik het idee heb dat de meesten hun testjes wel opgeven bij 2 rolletjes in een bepaalde nieuwe ontwikkelaar... ik zie er weinig die bijvoorbeeld een jaar lang objectief een film-ontwikkelaar combinatie tweaken en dan wellicht pas verder gaan naar de volgende "stap". Althans ik zie weinig sublieme resultaten in de galleries die daarop wijzen (inmiddels ben ik door alle personal galleries heen gelopen).

Anyway, I am no saint. Ik ben blij dat ik de lith prints van Annemarieke gezien heb, want ik heb in ieder geval "geleerd" dat Ilford FB WT helemaal zo slecht nog niet is (wat je veel hoort) om te lithen.

Bedankt Annemarieke!

Shooter
    Medium Format
    Images
    9
    Graag gedaan, Jeroen. Helaas is mijn Kodalith nu écht bijna op en moet ik de andere lith ontwikkelaars gaan proberen in combinatie met Ilford FB/WT.

Ik heb nog meer voorbeelden van andere papiersoorten, o.a. Maco, Kentmere en Fotospeed. Ik heb alleen nu niet zoveel tijd om te scannen. Dat zijn ook meer 'schetsen'. Echt goede resultaten heb ik daarmee nog niet behaald, behalve met de Maco, waar ik een serie witte kerkjes op heb afgedrukt (zie voorbeeld in mijn gallery).

Overigens heb ik gisteren het alternatief voor Kentmere Art Classic besteld, namelijk Fomatone Chamois FB. Dit papier schijnt heel geschikt te zijn om te lithen. Heb ook nog een pak Fomatone liggen.

Dit alles moet even wachten tot na mijn examens!

Groetjes en fijn weekend allemaal.
    Anne Marieke

Shooter
    4x5 Format
    [QUOTE=SoulSurround]In 't NRC stond laatst ook een stukje waarin de schrijver betoogde dat de hedendaagse kunstenaars technisch gezien in vergelijking met vroeger erg onder de maat presteren omdat iedere kunstenaar weer opnieuw voor zichzelf het wiel uitvindt. In plaats van de "snellere" weg van het leren van een meester.
    Daar lijkt me zeker een kern van waarheid in zitten.

Dat lijkt mij de situatie. In de tweede helft van de 20 e eeuw is dat het geval. Kijk maar naar het fiasco van de schilderkunst en de problemen om bijv. het stedelijk museum ( en ook wel andere musea). Gelukkig bespeur ik nu een weg in de 'goede' richting. Maar de enige manier is om je werkelijk in een probleem te storten. En dat is iets anders dan na twee rolletjes het voor gezien te houden.

Jed

Shooter
    Plastic Cameras
    Images
    5
    Overigens heb ik gisteren het alternatief voor Kentmere Art Classic besteld, namelijk Fomatone Chamois FB. Dit papier schijnt heel geschikt te zijn om te lithen. Heb ook nog een pak Fomatone liggen.
    Die (Fomatone) heb ik ook liggen voor de lith test... en nog wat Forte polywarmtone, ik zal m'n resultaten zeker posten!

Shooter
    Medium Format
    Images
    9
    Graag Jeroen,

Dan kunnen we van elkaar leren! Welke ontwikkelaar wil jij gaan gebruiken?

Groeten,
    Anne Marieke

Shooter
    Plastic Cameras
    Images
    5
    Dan kunnen we van elkaar leren! Welke ontwikkelaar wil jij gaan gebruiken?
    Ik heb bij Robert een pakje Moersch (SE-5) afgenomen. Ik ben erg benieuwd, de radio is reeds naar de doka verplaatst ;-).

Shooter
    Medium Format
    Images
    9
    Die radio heb je wel nodig, ja. De ontwikkeltijden zijn behoorlijk lang!
    (vergeet niet eventuele lichtgevende knopjes van de radio af te plakken).

Ik ben benieuwd naar je resultaten.
    Groeten,
    Anne Marieke

naaldvoerder's Avatar
    Shooter
    35mm
    Images
    26
    Mooi Annemarieke!

Zeg, Jeroen. Een Lith-kroegmeetimg, is dat wat. Ik ben ook nog steeds aan het uitproberen. Ben al wat gekke dingen tegengekomen. Lith ontwikkelaar van Maco (Laborpartners) lijkt relatief snel te bederven, voor menging van A+B vergeleken met bv. Fotospeed. Hebben jullie dat ook al gemerkt? Verder vindt ik Poywarmtone erg mooi in Lith, maar erg moeilijk ivm het feit dat het goede "snatch moment"slecht te beoordelen is door een wittege laag over het papier, die pas in de fixeer verdwijnt. Hebben jullie dezelfde ervaringen?

Jaap Jan

Page 3 of 4 FirstFirst 1234 LastLast

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin