Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 70,938   Posts: 1,557,304   Online: 1063

Results 1 to 7 of 7

Shooter
    Medium Format

Hoya neemt Pentax over

Het tevens Japanse bedrijf Hoya (inderdaad van de filters) heeft het noodlijdende Pentax gekocht. Het laatste bedrijf sukkelt al enkele jaren achteraan in de rij en was ook erg laat met de introductie van hun eerste DSLR waar Minolta zich ook aan heeft verslikt.
    Precieze gegevens zijn nog niet bekend maar de vraag rijst hoelang Pentax nog met cameras in de lucht blijft en hoe het samenwerkingsverband met Samsung kan/zal worden voortgezet.

Merlin's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Inderdaad, nou al bijna oud nieuws. Het nieuwe bedrijf gaat HOYA PENTAX HD heten. Ze schuiven de hele handel in elkaar en blijven camera's maken, hoewel ze dat niet uitdrukkelijk zeggen.
    "Optics area: (Major products include: optical glass and lenses, digital camera modules, micro-lenses, etc.) HOYA and PENTAX will vertically integrate the design, materials, lenses, processing and module groups in the optics area, which is expected to lead to qualitative structural reform and further strengthen competitiveness. HOYA and PENTAX will mutually utilize their respective manufacturing sites and customer bases, in order to secure a competitive edge against newly emerging Asian players and strongly position themselves for sustainable growth in the face of structural change in the optics industry."
    en
    "Significant structural changes have occurred in optical equipment and related materials since the emergence of digital cameras. Competitors in Asia have grown rapidly and are expected to continue gaining market share through low price campaigns and increasing the added value of their products. Along with existing camera manufacturers, home appliance makers have also entered the digital camera market, further intensifying competition in this segment. In order to maintain growth capabilities, cost competitiveness must be strengthened by lowering production costs and focusing on unique, high-end products. Measured structural change is necessary to ensure differentiation in this environment."

Het Pentax 67II systeem is natuurlijk erg mooi, maar verder zijn de produkten van Pentax en Hoya toch meer gericht op de beginnende fotografen en kiekjesmakers :o, lees: niet de Apug lezers . Of wel soms?
    Groeten uit Deventer,
    Jaap

"Ik ben de ideale man:
    Ik ben verlicht, net als mijn onderwerp,
    ik ben gevoelig, net als mijn platen,
    ik ben goed ontwikkeld, net als mijn papier,
    volgens mijn vrouw ben ik alleen iets te veel gefixeerd,
    ze vindt dat ik beter kan stoppen..."

Willie Jan's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Images
    49
    Quote Originally Posted by Merlin View Post
    Het Pentax 67II systeem is natuurlijk erg mooi, maar verder zijn de produkten van Pentax en Hoya toch meer gericht op de beginnende fotografen en kiekjesmakers
    Ik geloof het niet....
    Optisch gezien is pentax een topmerk. de kleinbeeld 1.4 50mm is beter getest dan de leica, de 85 1.4 is identiek aan de contax 85 1.4 (zelf getest).
    Echter Pentax heeft geen miljoenen gepompt in reclame en het weggeven van cameras aan bekende fotografen. Pentax is dus een merk voor diegene die verder kijkt dan de brochure...
    Zou jammer zijn als er uiteindelijk nog maar 2 merken overblijven met plastieke lenzen. Echter sinds ik toch meer en meer op 4x5 werk, hoop ik alleen dat men 4x5 negatieven blijft maken.... anders moeten we weer naar de natte collodium platen die overigens veel scherper zijn dan welk negatief dan ook !!!!

informatie:
    http://www.pentax.co.jp/english/news...0061221-02.pdf
    pentax doet meer dan menigeen zal weten, o.a. in de medische wereld en brillen industrie. Men denkt een verdubbeling van groei te kunnen realiseren door verdere samenwerking.
    Last edited by Willie Jan; 12-27-2006 at 07:50 AM. Click to view previous post history.

hka
    hka is offline
    hka's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Ik denk dat deze move vooral ingegeven is door de synergie-effekten van beide bedrijven...
    harry

Release, the best you can do...

Merlin's Avatar
    Shooter
    4x5 Format

Survival of the Fittest

Darwin had het niet beter kunnen zeggen. Toen de digitale meteoor insloeg, zijn de bedrijven met ongezonde boekhouding weggevaagd. Het is vrij snel gegaan met de digitale evolutie. Maar als je nu je zaakjes nog niet op orde hebt, ben je een laatste creperende dinosaurus.
    Ik hield mijn hart vast, maar uiteindelijk blijkt dat er nog genoeg voor ons analogen is overgebleven. Als blijkt dat wij ook een uitstervend ras zijn, zal ook de niche-markt van de analoge fotografie instorten. Je ziet het nu al langzaam gebeuren met de tweedehands markten zoals 'Houten'. Hopelijk duurt dat nog een paar decades, maar het einde is in zicht als we met te weinig overblijven. Dan is het aanpassen geblazen...
    Groeten uit Deventer,
    Jaap

"Ik ben de ideale man:
    Ik ben verlicht, net als mijn onderwerp,
    ik ben gevoelig, net als mijn platen,
    ik ben goed ontwikkeld, net als mijn papier,
    volgens mijn vrouw ben ik alleen iets te veel gefixeerd,
    ze vindt dat ik beter kan stoppen..."

Willie Jan's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Images
    49
    Het probleem van Houten is dat het verslagen wordt door marktplaats.
    daarnaast zie je er steeds meer handelaren met nieuw spul en laten deze hun analoge spullekes waar je zo leuk in kunt snuffelen thuis...

Ook de fotokina is op dit moment omgeturnd in een computer beurs.
    het was de laatste keer dat ik er heen ben gegaan.

hka
    hka is offline
    hka's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Helemaal met WJ eens. In NL lopen we vaak voorop en ook nu weer met het overstappen op de digi-dingen. Duitsland is toch wat behoudener en dat is ook merkbaar op de duitse fotografica-beurzen. (Misschien weet Gilbert hoe het er in Frankrijk aan toe gaat?). Kwalitatief goed spul wordt er aangeboden en m.i. zijn daar minder rommelaars waarvan ik mijn levensdagen geen equipment zou kopen.
    Kortom geen enkele reden om je zorgen te maken. De grammofoonplaat leeft ook nog steeds (ondanks alle doemdenkers) en beleeft momenteel zelfs een revival. Waarom is dat? Omdat de digitale geluidsdragers niet die fijne nuances kunnen brengen die een vinyl wel heeft. Vergelijkbaar met het bokeh van (oude) lenzen contra de nieuw berekende typen die voor digitaal worden ingezet...! Allemaal een prettig en gezond 2007 gewenst.
    harry

Release, the best you can do...

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin