Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 70,953   Posts: 1,558,019   Online: 1113

Page 1 of 2 12 LastLast
Results 1 to 10 of 14

Shooter
    Medium Format

Activiteiten van Forte per 26-01-2007 worden beeindigd

Via mijn internationale contacten is medegedeeld dat door aanhoudende verliezen bij Forte in Hongarije de bedrijfsactiviteiten per 26 januari 2007 worden beeindigd.

Dat e.e.a. al niet zo best ging was al langer bekend maar nu wordt door het management van Forte zelf de stekker eruit getrokken.

Forte levert film, chemie en fotopapier en m.n. dat laatste was onder een aantal gebruikers zeer geliefd. Hierdoor zullen ook een aantal OEM afnemers in problemen gaan komen waaronder o.a. Bergger.

naaldvoerder's Avatar
    Shooter
    35mm
    Images
    26
    Erg slecht nieuws...... Op termijn kijken of Foma het gat kan vullen.

Jaap Jan Helder

Merlin's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Idem, heel jammer. (Ik had meer infromatie van René verwacht.) Vooral hoe het papier op toners reageert zal ik missen.
    Groeten uit Deventer,
    Jaap

"Ik ben de ideale man:
    Ik ben verlicht, net als mijn onderwerp,
    ik ben gevoelig, net als mijn platen,
    ik ben goed ontwikkeld, net als mijn papier,
    volgens mijn vrouw ben ik alleen iets te veel gefixeerd,
    ze vindt dat ik beter kan stoppen..."

Daan72's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    9
    Heel jammer.

Quote Originally Posted by naaldvoerder View Post
    Erg slecht nieuws...... Op termijn kijken of Foma het gat kan vullen.

Jaap Jan Helder
    Wat zijn de verschillen tusen de Forte en Foma film?

Quote Originally Posted by Merlin View Post
    Idem, heel jammer. (Ik had meer infromatie van René verwacht.) Vooral hoe het papier op toners reageert zal ik missen.
    Ik heb rené ge-emaild en hij bevestig dit verhaal.
    Ik ben benieuwd wie er overblijven in de markt als de film markt weer stabiel is?

Daniel

Merlin's Avatar
    Shooter
    4x5 Format

De spoeling wordt dun...

Ik koop eigenlijk alleen bariet. Kentmere dan maar? Of raden jullie Ilford aan?
    Groeten uit Deventer,
    Jaap

"Ik ben de ideale man:
    Ik ben verlicht, net als mijn onderwerp,
    ik ben gevoelig, net als mijn platen,
    ik ben goed ontwikkeld, net als mijn papier,
    volgens mijn vrouw ben ik alleen iets te veel gefixeerd,
    ze vindt dat ik beter kan stoppen..."

Shooter
    Multi Format
    Gelukkig duurt het voor mij nog een paar jaar eer ik op zoek moet naar een nieuwe film in 8x10 en 7x17. De diepvries zit voor een kwart vol.

Ondertussen kan Forte misschien al een doorstart gemaakt hebben... ;-)

G

Shooter
    4x5 Format
    Via informele routes heb ik vernomen dat de Forte productie in de oude fabriek uit 1922 gestaakt wordt. Gezien de ouderdom van het machinepark is dat niet zo verwonderlijk. Er wordt niet gesproken over een eventuele voortzetting op nieuw materieel. Dat moeten we afwachten. De papierproductie op het Agfa machinepark is inmiddels ook weer gestart. En Agfa films worden op zijn minst tot 2009 gegarandeerd.
    In de handel gaat alles met horten en stoten.

Jed

Shooter
    4x5 Format
    Hallo Allemaal,

Wat betreft het Forte verhaal kan ik kort zijn, dat is over, althans bij hun in Hongarije, er wordt nu bekeken of Kentmere wellicht iets kan doen met de formule's en het gieten op eigen machines. Ik heb inmiddels de contacten gelegd tussen Forte en Kentmere vice versa. Het Agfa verhaal tjsa, ik heb ook gehoord dat er nog steeds voorraden zijn die opgekocht zijn alsof het lijkt dat de produktie opnieuw is opgestart uit betrouwbare bronnen, wie zal het zeggen. In ieder geval wanneer daadwerkelijk blijkt dat de produktie van de Agfa papieren weer opgestart worden zal de prijs uiteindelijk niet meer aantrekkelijk zijn, want eerst moet er een hoop geld worden geinvesteerd en dan moet je de concurrentie weer aan met de bestaande partijen, bovendien zijn veel Agfa gebruikers overgestapt op Ilford of Kentmere, Foma etc., conclusie iemand die dit iniatief neemt doet dat om geld te verdienen lijkt me.
    Graag jullie visie,

René de Caluwé,
    Kentmere Benelux,

P.S. Jaap het gras was al voor m'n voeten weg gemaaid door Robert vandaar dat ik wat later reageer.

hka
    hka is offline
    hka's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Quote Originally Posted by Merlin View Post
    Ik koop eigenlijk alleen bariet. Kentmere dan maar? Of raden jullie Ilford aan?
    Als je Forte Polywarmtone gewend bent kom je met Kentmere niet weg (is mijn ervaring). Zeer beperkte gradatiecurve, boven 3 - 3,5 gaat er niets meer. Een ander bijkomend probleem vind ik de hoge gevoeligheid. Daarmee bedoel ik de korte belichtingstijd. Je hebt nauwelijks de mogelijkheid om iets tegen te houden of door te drukken. Ben al aan het experimenteren geweest met ND filters maar dat is niet de oplossing.

Overigens zag ik elders op het engelse APUG dat er gesproken wordt over een doorstart van Forte. Wellicht weet RV daar meer over.

Zou mijn voorkeur hebben...
    harry

Release, the best you can do...

Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by hka View Post
    Als je Forte Polywarmtone gewend bent kom je met Kentmere niet weg (is mijn ervaring). Zeer beperkte gradatiecurve, boven 3 - 3,5 gaat er niets meer. Een ander bijkomend probleem vind ik de hoge gevoeligheid. Daarmee bedoel ik de korte belichtingstijd. Je hebt nauwelijks de mogelijkheid om iets tegen te houden of door te drukken. Ben al aan het experimenteren geweest met ND filters maar dat is niet de oplossing.

Overigens zag ik elders op het engelse APUG dat er gesproken wordt over een doorstart van Forte. Wellicht weet RV daar meer over.

Zou mijn voorkeur hebben...
    Forte heeft de know-how als geen ander om papier te maken. In het bijzonder de warmtoonpapieren. Forte zit alleen met verouderde machinerie. Het is gewoon een kwestie van onderhandelen op welke machines de productie wordt voortgezet. Er zijn genoeg machines, dus Forte heeft de troeven in handen.Wat er uit de bus rolt is een kwestie van afwachten.

Jed

Page 1 of 2 12 LastLast

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin