Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 70,930   Posts: 1,556,858   Online: 922

Page 2 of 4 FirstFirst 1234 LastLast
Results 11 to 20 of 40

Thread: kiekjes

Willie Jan's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Images
    49
    Quote Originally Posted by argus View Post
    In het slechtste geval - zoals ik deze week bij een neef zag - wordt het geheugenkaartje uit de digi er zondermeer ingestopt en krijg je letterlijk ALLE foto's te zien, zonder enige selectie...
    Laatst hadden we bij de fotoclub een avond waar iemand met 300 foto's kwam aanzetten om te laten zien. geen tijd om te selecteren....
    We hebben nu het reglement aangepast dat men maximaal 10 foto's op een stick mag zetten om te tonen.

hka
    hka is offline
    hka's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Harry,
    Is dat dan een kiekjesreflexcamera? G
    Het betreft hier een traditionele "antifamieljereflexcamera"
    Let wel; de schoenendoos is van chloorvrijkarton gemaakt. Waar dat dan ook goed voor is...?
    harry

Release, the best you can do...

Shooter
    4x5 Format
    Ik bedoel maar: een familiefoto kan heel wat betekenen, net zo als het in onbruik geraakte familie-album.
    Helemaal mee eens. Als ik door een oude doos met plaatjes kijk zijn 't vaker de foto's die iets over mijn historie vertellen waar ik bij blijf hangen. Van mijn "artistieke" werk zijn 't maar een zeeeeeer gering aantal die de tand des tijds weten te doorstaan.

Misschien moest ik maar eens meer energie in de kiekjes steken ;-)

fred's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    1
    Quote Originally Posted by gary mulder View Post
    Helemaal mee eens. Als ik door een oude doos met plaatjes kijk zijn 't vaker de foto's die iets over mijn historie vertellen waar ik bij blijf hangen. Van mijn "artistieke" werk zijn 't maar een zeeeeeer gering aantal die de tand des tijds weten te doorstaan.

Misschien moest ik maar eens meer energie in de kiekjes steken ;-)
    de functie van de fotografie is voor 99%: "kapstok van het geheugen"
    daar blinkt dan de analoge fotografie in uit: na 30-40 jaar heb je nog altijd intakte negatieven

Merlin's Avatar
    Shooter
    4x5 Format

Wat moet je nou met oude negatieven?

Quote Originally Posted by fred View Post
    na 30-40 jaar heb je nog altijd intakte negatieven
    Het is natuurlijk prachtig, die negatieven. Ik heb zelf ook albums vol opgeborgen, stapels negatieven. Maar wat doe je er nog mee? Zoals Jed een verzoek krijgt om een negatief van veertig jaar geleden, dat heb ik nou nooit. Ondertussen sleep ik al vijftien jaar al mijn negatieven mee, kijk er nooit naar. Dat is natuurlijk zonde, want Ansel Adams was een groot gedeelte van zijn leven druk om zijn oude negatieven beter af te drukken, wat uiteindelijk mijn doel ook is. Maar bedenk:
    Quote Originally Posted by Willie Jan View Post
    Er is een uitspraak: "Ik moet mijn mooiste foto nog maken"
    Dan moet je vooral naar voren kijken en niet naar je oude negatieven. Dat zijn 'vergissingen van het verleden', of toch niet?

Quote Originally Posted by hka View Post
    Let wel; de schoenendoos is van chloorvrijkarton gemaakt.
    En vergeet je schoenen er niet uit te halen... ;-)
    Groeten uit Deventer,
    Jaap

"Ik ben de ideale man:
    Ik ben verlicht, net als mijn onderwerp,
    ik ben gevoelig, net als mijn platen,
    ik ben goed ontwikkeld, net als mijn papier,
    volgens mijn vrouw ben ik alleen iets te veel gefixeerd,
    ze vindt dat ik beter kan stoppen..."

Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by Merlin View Post
    Het is natuurlijk prachtig, die negatieven. Ik heb zelf ook albums vol opgeborgen, stapels negatieven. Maar wat doe je er nog mee? Zoals Jed een verzoek krijgt om een negatief van veertig jaar geleden, dat heb ik nou nooit. Ondertussen sleep ik al vijftien jaar al mijn negatieven mee, kijk er nooit naar. Dat is natuurlijk zonde, want Ansel Adams was een groot gedeelte van zijn leven druk om zijn oude negatieven beter af te drukken, wat uiteindelijk mijn doel ook is. Maar bedenk: Dan moet je vooral naar voren kijken en niet naar je oude negatieven. Dat zijn 'vergissingen van het verleden', of toch niet?
    Het is niet alleen het verzoek om een nieuwe afdruk van een 40 jaar oud negatief te maken. Een jaar geleden heb ik ook weer nieuwe drukken gemaakt van andere negatieven van 40 jaar terug. Het waren geen familiefotos, maar fotos uit de 'andere categorie'. Het waren opnamen, die ik destijds in Andalusie en Marocco heb genomen. Ik kon dan zien wat ik met de moderne materialen kan bereiken door te vergelijken met de oude drukken. Een interessante vergelijking. Maar het is ook een ervaring om vast te stellen wat er al zo in 40 jaar gebeurd is. Zo heb ik een opname waarop een ezel te zien is die in de tredmolen loopt om water naar boven te krijgen (Andalucia).
    Het interessante van de analoog zwart-wit fotografie is dat de druk makkelijk 100 jaar kan worden. En dat is belangrijk voor familie en voor andere fotografie. Maar voor beiden geldt dat je er extra waarde dan historische waarde aan toevoegt. Ook van een lelijk familie-lid kun je allicht nog een interessant portret maken.

Jed

Shooter
    Multi Format
    Quote Originally Posted by Jed Freudenthal View Post
    Ook van een lelijk familie-lid kun je allicht nog een interessant portret maken.
    Jed
    Het excuus van karakterkop werkt in dat geval altijd!

De uitspraak van Fred vind ik nog steeds de beste: kapstok van het geheugen.

G

fred's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    1
    Het excuus van karakterkop werkt in dat geval altijd!

De uitspraak van Fred vind ik nog steeds de beste: kapstok van het geheugen.

G
    de uitspraak is niet van mij Geert, het was een slimmere mens die dat gezegd heeft...

bij een (oude) foto kan je "verhalen" vertellen die in je geheugen helemaal naar de achtergrond verdwenen waren

dus fotografie moet per definitie als één van de belangrijkste "issues" hebben: "makkelijke archiveerbaarheid"

heb het archief (archiefwand) gezien van "de perlinghi"
    (zo'n 15000 negatieven per jaar)
    maar wat een "bereikbaarheid", "tastbaarheid", "zekerheid"...
    [nulletjes en eentjes geven alleen maar "onzekerheid"]

Shooter
    4x5 Format

Black is more than a colour

Nu merk ik jouw nieuwe uitspraak 'Black is more than a Colour'
    pas op, Fred. Kun je deze uitspraak nog toelichten?

Jed

Shooter
    Plastic Cameras
    Images
    5

Bedankt!

Wat een geweldige reacties, ik had niet verwacht dat zoveel mensen zouden reageren! In eigenlijk alle antwoorden herken ik stukjes van mijn redenatie... al is het waarschijnlijk andersom (dat mijn redenatie is gevormd door het door de tijd lezen van dit soort stukjes:-). Voor mij zijn "familiekiekjes" (want daar had ik het inderdaad over) wellicht net zo belangrijk (zo niet, belangrijker) dan "echt fotowerk". Ik denk dat ik daarom ook "moeite" heb met het feit dat ze in "kwaliteit" vaak onderdoen voor fotos waar je goed over hebt kunnen nadenken. Zoals hierboven gezegd is het ook een andere "tak van sport", 't zogenaamde "snapshotten".

Tot op heden zit ik eigenlijk op de lijn van 'Merlin' (kiekjes fotografeer ik met een analoge spiegelreflex (EOS3), in kleur en vervolgens standaard afgedrukt). Maar ook daar krijg ik weer dilemma's:
    - In Nederland is het vaak niet echt licht; denk aan Kerst binnen etc.. Dus zou je een lichtgevoelige lens (vaste brandpunt) moeten gebruiken. Echter een zoom levert een afwisselendere serie op.
    - En ook niet onbelangrijk; zo'n spiegelrefex is toch nog een "heel gezeul".
    - Ten slotte laat ik die toch ook liever niet onbemand in m'n strandtas... oftewel, ik 'mis' kiekjes.

Op zich heb ik wel eens "leica" zitten denken, maar dan kom ik altijd uit bij die strandtas. De laatste tijd schiet ik ook 'kiekjes' met m'n rolleiflex; maar ook daar heb je het "strandtas-dilemma" en het "gezeul". De digicompact van mijn vrouw is weer weinig lichtsterk... en meestal vallen geflitste fotos (van een compactcamera) direct af.

Dus, weet er iemand een goedkope compacte/lichte camera met een lichtgevoelige zoomlens?! ;-)

Page 2 of 4 FirstFirst 1234 LastLast

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin