Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 70,695   Posts: 1,549,033   Online: 1001

Page 3 of 4 FirstFirst 1234 LastLast
Results 21 to 30 of 40

Thread: kiekjes

fred's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    1
    Quote Originally Posted by SoulSurround View Post
    Dus, weet er iemand een goedkope compacte/lichte camera met een lichtgevoelige zoomlens?! ;-)
    een rolleiflex sl35 (een massa te koop op e-bay)
    of een leica minilux met een 2.4 summarit 40mm lensje (schuift weg als je het toestel uitzet)
    of een olympus mµ met vast lensje

eigenlijk moeten we steeds een fototoestelletje bij hebben...
    ik zondig ook steeds tegen deze regel...

mvrgr
    Fred

fred's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    1
    Quote Originally Posted by Jed Freudenthal View Post
    Nu merk ik jouw nieuwe uitspraak 'Black is more than a Colour'
    pas op, Fred. Kun je deze uitspraak nog toelichten?

Jed
    Jed, gewoon een marketing slogan die ik ergens zag en overnam...
    ik weet zelfs niet meer bij welk product ze het gebruikten...
    zal er eens moeten over nadenken om er een inhoud aan te geven....

in ieder geval: alleen de doka werkers kunnen de zwarten (0, I, II) goed printen...

Shooter
    4x5 Format
    [QUOTE=fred;568582]de uitspraak is niet van mij Geert, het was een slimmere mens die dat gezegd heeft...

De uitspraak van de kapstok is inderdaad goed van toepassing op familiefotos. Het is dus maar goed dat Fred die slimmere mens geciteerd heeft. Dit houdt echter niet in dat je ook bij een familiefoto best wat toegevoegde waarde (bijv. je eigen visie) mag verwachten. De historie wordt dan mogelijk wat geweld aan gedaan; maar een gekruid verhaal in familie-verband kan toch geen kwaad. Sinterklaas heeft hier toch niet een alleenrecht.
    Voor reportagefotografen lijkt mij dat wat anders te liggen; daar verwacht je een soort objectiviteit. Eigenlijk tamelijk vervelende fotografie.

Jed

hka
    hka is offline
    hka's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Dus, weet er iemand een goedkope compacte/lichte camera met een lichtgevoelige zoomlens?! ;-)
    Voigtlander Bessa's. Voor kiekjes is een meetzoeker uitermate geschikt. Voor deze camera's kun je zeer lichtsterke optieken van verschillende makelij kopen, dus voor elke beurs, daarnaast zijn ze uiterst betrouwbaar en gebruiksvriendelijk.
    Het liefst fotografeer ik met vaste brandpunten. Dat zooooeeemen doe ik door een metertje naar voren of naar achteren te gaan....
    Mijn grote voorbeeld daarbij is nog altijd HCB die altijd slechts met één lens op de meetzoeker werkte en wat heeft die man niet gemaakt?
    harry

Release, the best you can do...

dirkv's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Snapshotten deed ik in het begin maar weinig, helaas. Hoe langer ik fotografeer hoe meer ik mijn matige kiekjes waardeer. Wel probeer ik uiteraard mijn serieuzere werk te blijven verbeteren.

Voor de kiekjes gebruik ik:
    yashica T3D met 2.8 35mm. Echt een aanrader. Het is een simpele compact met een mooi lichtsterk carl zeis lensje.
    yashica T4 met 3.5 35mm
    olympus mju2 2.8 35mm. Ook een heel fijn ding. Erg klein, net iets groter dan een sigarettenpakje.
    yashica electro cc35 met 1.8 35mm ( de enige meetzoeker)
    rollei prego micron met 3.5 30mm/24mm

En als het kwik en dirty moet de canon ixus 500 met 3x zoom.
    Last edited by dirkv; 01-05-2008 at 07:49 AM. Click to view previous post history.

Merlin's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Lichtgevoelig maakt het moeilijk, maar anders zou je aan pinhole-fotografie kunnen denken. Gewoon een simpel doosje meenemen, die niemand op het strand als fototoestel herkent. (Daar kan je zelf op het naaktstrand mee terrecht...:o) En anders zou ik zeggen, kijk eens op marktplaats hoe weinig men wil hebben voor prima analoog spul. Daar kan je best wel een risico mee lopen. Plus: de dief is alleen op zoek naar digitaal spul. Dus als je zo redeneert: een oude leica M met een 50mm 1.0 noctilux, om van te watertanden! (HCB here i come) Maar ja, da's geen zoom. Je wilt ook zo veel! En Sinterklaas is al naar Spanje, de kerstman zit al op de Noordpool, de eindejaarsloterij is voorbij. Wat ga je nou doen?

Groeten uit Deventer,
    Jaap

"Ik ben de ideale man:
    Ik ben verlicht, net als mijn onderwerp,
    ik ben gevoelig, net als mijn platen,
    ik ben goed ontwikkeld, net als mijn papier,
    volgens mijn vrouw ben ik alleen iets te veel gefixeerd,
    ze vindt dat ik beter kan stoppen..."

Shooter
    4x5 Format
    Doordat in de manier waarop ik foto's maak steeds tijd neemt om 1 foto te maken. Dat krijg je zo als je op vlakfilm gaat werken. Is de 36 of 20 opnames die op een kleinbeeld film moeten een scheer onoverkomelijke berg. En dat werkt ook door als ik familie foto's maak. Ik hou van de concentratie die voorafgaat aan 't indrukken van de ontspanknop. (Volgens mij komt hier ook mijn aversie tegen digi vandaan, de urgentie om je te consenteren ontbreekt.) Maar ja als je met familie of vrienden onder elkaar bent is 't ook een beetje raar om je (geestelijk) af te zonderen om een foto te maken.

Al met al best lastig om er een goede modus voor te vinden.

Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by fred View Post
    Jed, gewoon een marketing slogan die ik ergens zag en overnam...
    ik weet zelfs niet meer bij welk product ze het gebruikten...
    zal er eens moeten over nadenken om er een inhoud aan te geven....

in ieder geval: alleen de doka werkers kunnen de zwarten (0, I, II) goed printen...
    Fred, ik vraag het hierom; fotografisch gesproken is zwart 'niets'. Net zo goed representeert wit het gehele spectrum. Vraag iemand niet om met photoshop een zwarte telefoon rood te maken. De consequentie is dus: kleur is minder dan niets. Ja, Goethe zei het al: 'Farbe hat kein Gewicht', om de citaten-la weer eens open te trekken.

Jed

Shooter
    Plastic Cameras
    Images
    5
    Ik vrees dat het gaat uitkomen op de volgende uitspraak: "Voor iedere situatie is er wel een 'beste' camera, maar niet andersom.".

Twee jaar geleden heb ik van m'n vrouw een Olympus Mju gekregen (met 35mm 2.8 lens); op zich ideaal voor strand/skien en dergelijke... maar ik verlies daar (waar Jed al even op kwam) mijn eigen stijl mee (ik isoleer vaak een onderwerp door gebruik te maken van - weinig - scherptediepte). Bovendien is de kwaliteit zo-zo.
    De Minilux (40mm) heb ik gehad, die gaf erg mooie kleuren maar ik had weer moeite met het feit dat die niet handmatig in te stellen was (alleen diafragma-voorkeur) en toch nog redelijk zwaar was.

Maar goed, wellicht is een matige kwaliteit inherent aan kiekjes. Anders zou het door anderen niet als "kiekje" gezien worden. Een blurry foto kan eigenlijk ook zeer sfeervol zijn, zolang je 'kapstok' maar getriggerd wordt!

Misschien dat ik de dieven maar voor lief moet nemen... "leven in angst" is zo-ie-zo niet echt prettig.

Merlin's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    ... Een blurry foto kan eigenlijk ook zeer sfeervol zijn, zolang je 'kapstok' maar getriggerd wordt!
    En ik me maar rot ergeren aan mijn eigen kapstok? Nee, dan liever wat meer gewicht meenemen en een fatsoenlijke foto hebben. Op mijn werk hebben we een uitspraak (in het kader van citeren) "De prijs wordt snel vergeten, maar de kwaliteit wordt elke dag geproeft." Kortom, je kunt heel veel gewicht meesjouwen en een mooie foto nemen, je vergeet dat je het moeilijk hebt gehad bij het nemen er van, maar de kwaliteit zie je altijd terug. Omgekeerd vergeet je hoe makkelijk je het hebt gehad met een lichte maar slechte camera, de slechte kwaliteit zie je altijd. Kwaliteit is gewoon een manier van leven.
    Groeten uit Deventer,
    Jaap

"Ik ben de ideale man:
    Ik ben verlicht, net als mijn onderwerp,
    ik ben gevoelig, net als mijn platen,
    ik ben goed ontwikkeld, net als mijn papier,
    volgens mijn vrouw ben ik alleen iets te veel gefixeerd,
    ze vindt dat ik beter kan stoppen..."

Page 3 of 4 FirstFirst 1234 LastLast

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin