Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 70,566   Posts: 1,545,383   Online: 1031

Page 4 of 4 FirstFirst 1234
Results 31 to 40 of 40

Thread: kiekjes

Shooter
    Plastic Cameras
    Images
    5
    Quote Originally Posted by Merlin View Post
    Kortom, je kunt heel veel gewicht meesjouwen en een mooie foto nemen, je vergeet dat je het moeilijk hebt gehad bij het nemen er van, maar de kwaliteit zie je altijd terug.
    Ziet je naaste omgeving dat ook in ;-)?!

Merlin's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Dat is (serieus bezien) op zich ook een discussie binnen de discussie: voor wie neem je foto's? Ik ben geen professional met een opdracht. Ik ben lekker asociaal: ik kiek voor mezelf. Ik beoordeel mijn eigen kwaliteit, ik ben mijn eigen maatstaf. Zelfs voor het achteloos genomen plaatje. Altijd zijn er mensen die er verstand van (denken te) hebben, die eerder een foto goed vinden dan ik. Alleen kritiek van vakbroeders neem ik serieus. En zelfs dat niet altijd, want ik neem mijn eigen foto en niet hun foto. Mijn oog is uniek en zo heb ik het bedoeld.

Dat is natuurlijk wel erg zwart-wit, maar dat is waar ik van houd. Ik heb een tijdje aan lomografie gedaan, eigenlijk uit nood: de digitale camera deed het te langzaam. Dan krijg je onverwachte beelden. Misschien wel de echte kiekjes. Maar mij verveelt het. Ik zie het te veel op de fotoclub, semi-artistieke registratieve half scherpe (half vage, is het glas half leeg of half vol?) toevalstreffers die ik niet langer dan een halve minuut onthoud. Ik heb liever een beeld wat bestudeerd is, waar een balans in zit, een compositie, sfeervol en gedetailleerd. Maar ik ben op mijn fotoclub dan ook een analoge dinosaurus. Dat is mijn weg. Ik kan en wil niet anders. Dus zeg van mijn werk wat je wilt, ik kiek voor mezelf.
    Groeten uit Deventer,
    Jaap

"Ik ben de ideale man:
    Ik ben verlicht, net als mijn onderwerp,
    ik ben gevoelig, net als mijn platen,
    ik ben goed ontwikkeld, net als mijn papier,
    volgens mijn vrouw ben ik alleen iets te veel gefixeerd,
    ze vindt dat ik beter kan stoppen..."

Shooter
    Plastic Cameras
    Images
    5
    Oh ik bedoelde eigenlijk meer: dat mensen (veelal 'niet fotografen') met wie je bijvoorbeeld een uitstapje maakt wel 1 keer wat langer stil willen blijven staan als je een mooi beeld wilt maken. Maar dat je op een gegeven moment hun geduld op de proef aan het stellen bent wanneer je niet binnen 10 seconden de foto hebt genomen.

Merlin's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    In dat geval zet ik eerst mijn spullen klaar en roep ik ze dan er bij. Ze zijn zeker twee minuten geïnteresseerd in alle spullen die ik heb klaargezet, daarna worden het leuke portretjes. En dan kan je ze laten spelen met een blaasbalg-ontspanner. Laat ze zelf een foto maken (maar ondertussen doe je het stiekum op je eigen moment). Geef je kids speelgoed, etc. enz. Laat ze iets leuks doen, dan is het geheel minder statisch. Ik heb twee kleintjes die zich graag omkleden in verkleedkleertjes. Dan heb je zo een half uur om kwalitatieve kiekjes te nemen.

Als het onderwerp niet langer dan tien seconden stil zit, begin ik er meestal niet meer aan. Een goede foto is ook weten wanneer je een foto niet moet nemen. En het scheelt me enige ergernis als ik niet hoef te wachten op dat een stuiterend kind tot rust is gekomen. Ik kom straks wel terug. Volwassenen kan je het uitleggen en kan je voorbeeld foto's laten zien. Laat zien wat je onder kwaliteit verstaat en ze zullen begrijpen dat het wat langer duurt. Misschien is het ook wel het lot van een kwaliteitswerker om anderen te scholen?
    Groeten uit Deventer,
    Jaap

"Ik ben de ideale man:
    Ik ben verlicht, net als mijn onderwerp,
    ik ben gevoelig, net als mijn platen,
    ik ben goed ontwikkeld, net als mijn papier,
    volgens mijn vrouw ben ik alleen iets te veel gefixeerd,
    ze vindt dat ik beter kan stoppen..."

Breunes's Avatar
    Shooter
    Medium Format
    Images
    14
    Dus, weet er iemand een goedkope compacte/lichte camera met een lichtgevoelige zoomlens?! ;-)
    Jeroen een hele goede camera is de Canonet QL 17. Heeft een 1.7 40mm objectief met 6 elementen. Geen zoom, maar een fabelachtig tekenende lens. Goedkoop via ebay. Batterijen zijn niet meer te krijgen maar daarvoor zijn op internet oplossingen te vinden. Wordt wel de 'poor man's Leica' genoemd. Die van mij kreeg ik gratis;-)

Ben
    Das Licht macht dem Denker und Forscher die meiste Freude. (from Swiss farmhouse)

Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by SoulSurround View Post
    Oh ik bedoelde eigenlijk meer: dat mensen (veelal 'niet fotografen') met wie je bijvoorbeeld een uitstapje maakt wel 1 keer wat langer stil willen blijven staan als je een mooi beeld wilt maken. Maar dat je op een gegeven moment hun geduld op de proef aan het stellen bent wanneer je niet binnen 10 seconden de foto hebt genomen.
    Ik denk dat jij een camera zoekt, waarmee je in een kort moment een opname van een situatie wil maken, die je interessant lijkt te zijn. Dat doe ik met een reflexcamera. Met cameras waarbij je naar de persoon gaat kijken, verstoor je de situatie, doordat je naar de persoon kijkt en op een verkeerde manier aandacht trekt. In het verleden heb ik de Leica met novoflex gebruikt; later ben ik de Rolleiflex SLX en nu de 6008 gaan gebruiken. Deze cameras zijn weliswaar niet echt licht, maar ze zijn razendsnel, mede vanwege hun gewicht. Een lichte camera heeft geen massa en trilt; de aandacht van de fotograaf gaat uit naar 'het vermijden van trillingen'. De fotograaf is echter bezig met het maken van een foto.
    Wanneer je met een groep op pad gaat, moet je altijd een serieus ogende camera bij je hebben. Dus geen miniscuul gevalletje, dat je makkelijk mee kunt nemen. Dan geeft de groep je veel tijd voor het maken van fotos, mits je de groep er indirect ook wat in betrekt. Ik denk wel eens dat de hele boel van psychologische factoren aan elkaar hangt, als het gaat om de fotografie van mensen, zeker in de nabijheid van een groep mensen.

Jed

Shooter
    Plastic Cameras
    Images
    5
    Quote Originally Posted by Jed Freudenthal View Post
    Ik denk wel eens dat de hele boel van psychologische factoren aan elkaar hangt, als het gaat om de fotografie van mensen, zeker in de nabijheid van een groep mensen.
    Daar heb je ook wel weer gelijk in... een nieuw inzicht!

Shooter
    4x5 Format
    Ik denk wel eens dat de hele boel van psychologische factoren aan elkaar hangt, als het gaat om de fotografie van mensen, zeker in de nabijheid van een groep mensen.
    Niet te vergeten dat als je je eigen historie probeert vast te leggen je zelf onderdeel van de groep bent.

Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by gary mulder View Post
    Niet te vergeten dat als je je eigen historie probeert vast te leggen je zelf onderdeel van de groep bent.
    Dat is de achtergrond van mijn opmerking, 'mits je de groep er indirect ook wat in betrekt'. Je bent niet alleen fotograaf, maar je bent ook deel van een groep. Als je een van de personen uit de groep wil fotograferen, of je wil een landschap fotograferen, dan moet je de groep er gevoelsmatig in betrekken. Het is een collectief gebeureuren, waarbij historie wordt vastgelegd.. Een gefotografeerd persoon voelt zich op zijn gemak en het kan omslaan in 'een eer gefotografeerd te worden'. Het kan dan voorkomen dat iereeen wel gefotografeerd wil worden.
    Als er kinderen in de groep zijn, dan is het handig om daar mee te beginnen. Dan is het ijs snel gebroken, en kun je de opnamen nemen, die je eigenlijk van plan was te nemen.

Jed

Shooter
    Plastic Cameras
    Images
    5

and the winner is...

Compactheid en zoom hebben de strijd bij mij even gewonnen voor wat betreft de kiekjes. Al wilde ik wel een klein beetje kwaliteit... dus op dit moment loop ik met een Leica D-Lux 3 rond (die past in m'n jaszak).
    Maar ze hebben nog ver te gaan wat beeldkwaliteit betreft... 't gaat er net mee door. Anyway; ik ben weer ff onder de pannen ;-).

Page 4 of 4 FirstFirst 1234

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin