Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 71,821   Posts: 1,581,710   Online: 1000

Page 1 of 4 1234 LastLast
Results 1 to 10 of 40

Thread: kiekjes

Shooter
    Plastic Cameras
    Images
    5

kiekjes

Sinds ik meer met fotografie bezig ben maak ik minder fotos. Althans, ik ben me eigenlijk gaan verdiepen in fotografie om mooiere fotos (subjectief, ik weet het) te kunnen maken. Hoewel m'n beelden wel steeds mooier worden, belanden er eigenlijk weinig beelden meer in m'n "gewone" familiealbum. En dat laatste vind ik jammer.

Wellicht is het inherent aan het maken van mooiere beelden? Aangezien je dan veel selectiever op de ontspanknop drukt. Tevens is het materiaal waar ik nu mee werk een stuk minder "portable" dan de samsung compactcamera die ik vroeger had.

Mijn vraag aan jullie is: maken jullie - ook - veel kiekjes voor in 't album buiten het "echte" fotografeerwerk om. Of zien jullie deze "werelden" niet gescheiden?

De beste wensen allemaal!

Breunes's Avatar
    Shooter
    Medium Format
    Images
    14
    Dus Jeroen om kiekjes te maken gebruik je een kiekjes camera. Ik heb m'n vrouw een canon powershot kado gedaan en dat werkt geweldig. Krijg je geen last van rolverwarring;-)
    Ben
    Das Licht macht dem Denker und Forscher die meiste Freude. (from Swiss farmhouse)

Shooter
    Medium Format
    Images
    8
    Bij mij is het juist andersom: sinds ik me enkele jaren verdiep in fotografie zijn mijn 'kiekjes' alleen van betere kwaliteit geworden. Dat brengt mij nu op een punt dat ik moet gaan differentiëren aangezien ik simpelweg niet de tijd heb om alles in mijn doka af te drukken. Ik ga binnenkort over op scannen, waardoor ik de minder bijzondere foto's digitaal laat afdrukken en me in mijn doka alleen nog buig over de in mijn ogen betere foto's. Ik hoop daardoor meer tijd te krijgen om af en toe eens een echt fotoprojectje te ondernemen. Vooralsnog was ik het hele jaar zoet met het ontwikkelen, afdrukken en verwerken van de foto's die ik tijdens de vakantie(s) maakte en had het afdrukken vaak veel weg van productiewerk.

Merlin's Avatar
    Shooter
    4x5 Format

Ik ben 2 fotografen

Een kiekje moet je eigenlijk direct (laten) afdrukken. Het is net als met kliekjes (kiekjes maar dan met een L er in), als je het te lang in de koelkast laat, is de houdbaarheid verstreken en gooi je het alsnog maar weg. Ik fotografeer nog steeds met analoge spiegelreflex (F100), kleur en lekker snel. Die laat ik standaard afdrukken, en ik heb een schat aan gelukte en mislukte foto's. Die mislukte zijn toch ook wel erg leuk soms.

Als ik op bezoek ben bij m'n één van m'n buren, dan zie ik geen foto's hangen, zelfs geen mislukte. Ja, ze hebben een digitaal fotolijstje staan, waar zo nu en dan een andere foto te zien is. Bij mij hangt heel wat meer. Misschien zegt dat iets over mijn buren, die zichzelf meer opgeruimd vinden, wat ongetwijfeld het geval is. Maar ik wijt het ook aan dat men niet genoeg laat afdrukken, ondanks dat men in grote aantallen kiekjes maakt (veel meer nu men digitaal fotografeert).

Ik vind dat een kiekje niet mooi hoeft te zijn. Daar is het een kiekje voor. Als ik ga letten op compositie is het beeld al weer voorbij. Gewoon niet nadenken maar pakken dat beeld. En dus ook niet bij het uitzoeken en opsturen naar de afdrukcentrale nadenken en corrigeren, want daar gaat heel wat spontaniteit verloren.

Eigenlijk lijd ik aan een gespleten-fotograaf-persoonlijkheid-stoornis. Ik kiek in kleur en denk niet na, ik voel me een heel ander nadenkend mens als ik mijn 8x10" gebruik voor zwart-wit. De spontane kleuren foto gaan gemakkelijk op de grote hoop, is wel leuk. De moeilijk bereikte zwart-wit foto hangt nog jaren serieus te zijn aan de wand. Ik ben dus twee -gespleten- fotografen.
    Last edited by Merlin; 01-02-2008 at 02:47 PM. Click to view previous post history.
    Groeten uit Deventer,
    Jaap

"Ik ben de ideale man:
    Ik ben verlicht, net als mijn onderwerp,
    ik ben gevoelig, net als mijn platen,
    ik ben goed ontwikkeld, net als mijn papier,
    volgens mijn vrouw ben ik alleen iets te veel gefixeerd,
    ze vindt dat ik beter kan stoppen..."

clogz's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    114
    Een digi voor de kiekjes....film voor wat ik zelf wil doen.

Hans
    Digital is best taken with a grain of silver.

Shooter
    Medium Format
    Als ik foto's ga maken gaat de digi ook mee.
    Dit ook omdat deze voorheen ook dienst deed als belichtingsmeter.

groet,

Theo

hka
    hka is offline
    hka's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Kiekjes maak ik voornamelijk op 35mm. Die benoem ik als zijnde famieljefoto's. Schiet maar raak en achteraf selecteer ik ze uit en gooi de echte bagger meteen weg. Ga daar geen kostbare tijd aan besteden om ze te printen o.i.d.. Soms verbaas ik mezelf als er een echt "goede" bijzit (geldt overigens ook voor mijn serieuze werk ). Deze wil ik dan nog wel eens een keer printen. Voor het overige gaat het de grote schoenendoos in voor de eeuwigheid. Amen.
    harry

Release, the best you can do...

Shooter
    Multi Format
    Harry,

Is dat dan een kiekjesreflexcamera?

Digitaaltje voor de vriendin, zij maakt de kiekjes in huis.
    Voor mijn eigen kiekjes/snapshots gebruik ik meestal een 6x9 folder, een gevolg van mijn kleinenegatievenenpositievenfobie.

Quote Originally Posted by Merlin
    Als ik op bezoek ben bij m'n één van m'n buren, dan zie ik geen foto's hangen, zelfs geen mislukte. Ja, ze hebben een digitaal fotolijstje staan, waar zo nu en dan een andere foto te zien is. Bij mij hangt heel wat meer. Misschien zegt dat iets over mijn buren, die zichzelf meer opgeruimd vinden, wat ongetwijfeld het geval is. Maar ik wijt het ook aan dat men niet genoeg laat afdrukken, ondanks dat men in grote aantallen kiekjes maakt (veel meer nu men digitaal fotografeert).
    Die digitale fotokaders zijn pure horror, en dan heb ik het niet over de kwaliteit van het toestelletje.
    In het slechtste geval - zoals ik deze week bij een neef zag - wordt het geheugenkaartje uit de digi er zondermeer ingestopt en krijg je letterlijk ALLE foto's te zien, zonder enige selectie...

G
    Last edited by argus; 01-03-2008 at 05:30 AM. Click to view previous post history.

Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by hka View Post
    Kiekjes maak ik voornamelijk op 35mm. Die benoem ik als zijnde famieljefoto's. Schiet maar raak en achteraf selecteer ik ze uit en gooi de echte bagger meteen weg. Ga daar geen kostbare tijd aan besteden om ze te printen o.i.d.. Soms verbaas ik mezelf als er een echt "goede" bijzit (geldt overigens ook voor mijn serieuze werk ). Deze wil ik dan nog wel eens een keer printen. Voor het overige gaat het de grote schoenendoos in voor de eeuwigheid. Amen.
    Ik maak familiefotos en andere fotos. De familiefotos gaan, zoals gebruikelijk was, in een album. Ze zijn alleen voor de familie bedoeld. De andere fotos betreffen andere onderwerpen. Overigens zijn beiden analoog. De familiefotos worden in het algemeen sneller geschoten; wat overigens niet automatisch betekent dat ze slechter zijn. Het is een andere benadering dan bijvoorbeeld met een 4x5" camera. Zo heb ik 40 jaar geleden op een verjaardagsfeestje voor kinderen van ca 3 jaar portretjes met mijn (nu) 75 jaar oude Leica geschoten. Vorig jaar nog heb ik van een van de ouders van de jonge gasten de vraag gekregen om een nieuwe afdruk, omdat de oude afdruk die hun kamer 40 jaar sierde 'verongelukt' was. Ik bedoel maar: een familiefoto kan heel wat betekenen, net zo als het in onbruik geraakte familie-album.

Jed

Willie Jan's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Images
    49
    De beste wensen Jeroen,

Wat mij opvalt is dat ik (ook) steeds minder foto's maak. Zelfs op vakantie kijk ik eerst of het de moeite waard is.
    Daar ik volledig manueel werk (hasselblad 6x6) zorg ik er wel voor dat het de moeite waard moet zijn voordat ik er een foto van maak.

2 weken geleden met de mooie rijp op de bomen heb ik de 4x5 meegenomen op zaterdagochtend om 07.30 met 12 negatieven.
    Vervolgens tot 10 uur foto's gemaakt. Van die 12 heb ik tot nu to reeds 4 spetters afgedrukt.
    Wat ik op bv fotoapparatuur voorbij heb zien komen aan digi spul is over het algemeen aardig, maar je kan er verder niets mee...

Maw, naarmate je beter kijkt en steeds meer verstand van fotografie krijgt wordt je selectiever omdat de ervaring leert dat wanneer je twijfelt over een scene je deze vroeger toch maakte en er vervolgens niets mee deed, je nu doorloopt.

Er is een uitspraak: "Ik moet mijn mooiste foto nog maken"
    Als je tijd investeert in je hobby om te leren dan is dat zeker waar!

Page 1 of 4 1234 LastLast

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin