Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 70,915   Posts: 1,556,342   Online: 1139

Page 1 of 3 123 LastLast
Results 1 to 10 of 23

Thread: Frans avontuur

argentic's Avatar
    Shooter
    4x5 Format

Frans avontuur

Zoals beloofd geef ik een korte samenvatting van ons Frankrijk avontuur. Of moet ik zeggen Fotocursus avontuur?

We wonen nou sinds twee jaar in een natuurreservaat ter grootte van de hele provincie Overijssel namens "Livradois-Forez", in de Auvergne (Centraal Massief) op 9 uur rijden van Eindhoven.

Vorig jaar heb ik mijn eerste seizoen fotocursussen gedraaid. Gezien het gebrek aan marketing viel het resultaat niet tegen. Rond drieduizend euro omzet. Daar blijft niet veel netto winst van over, en het is al helemaal geen kostwinning. Maar het was een hoopvol begin. Vooral omdat alle klanten (inclusief een professional) uiterst tevreden waren. Een klant is zelfs al twee keer teruggeweest.

Sindsdien hebben we een bijna 2 eeuwen oude boerderij gekocht met 250 m2 bijgebouwen, en een adembenemend uitzicht over de hele keten van vulkanen waarvoor de Auvergne bekend staat. Het stond sinds 30 jaar leeg. Dus hebben we in de wintermaanden verbouwd, verbouwd en nog eens verbouwd. Vaak bij - 10 graden. Het is een ontzettend afmattende tijd geweest. O.a. omdat we 6 maanden op een tijdelijk adres woonden, en dagelijks veel kilometers aflegden. Op het laatst voelde het alsof we al twee jaar aan het verhuizen waren. Het kwam mijn strot uit. Maar nu zit ik hier behaaglijk bij de houtkachel in ons eigen huis.

Aan Phot-O-Vergne (zo heet mijn bedrijf) ben ik amper toegekomen. Enkelen van jullie hebben me gezien in Houten toen ik wegens familieomstandigheden even in Nederland was. Daar heb ik wat folders uitgedeeld. Maar eigenlijk ben ik aan reclame maken niet toegekomen. Ik probeer dat nu een beetje in te halen.

Intussen werk ik aan het huis en de cursusruimten. We hebben plaats genoeg, en er komen dus een groepsdoka, een grote fotostudio, een kantoortje en zelfs een of twee pensionkamers.

Mijn franse vrouw werkt fulltime als ergotherapeute. Onze drie dochters zijn gewend aan de franse school, maar spreken amper nog Nederlands. En ik vind het een zegen om hier te wonen. We verdienen nog niet de helft van in Nederland. Maar de leven is hier onvergelijkbaar veel aangenamer. Een dorpssfeer zoals ik me herinner uit mijn jeugd. Natuurlijk is hier ook wel eens wat. Maar mensen zijn ongecompliceerd, eerlijk en uiterst behulpzaam. Hier hoeft je auto niet op slot. Buren staan met raad en daad klaar. En sta je in een weiland te fotograferen, dan komt de boer je niet wegjagen, maar kennis maken.

We genieten uitbundig van de prachtige natuur, de reeën, vossen, dassen en wilde zwijnen, en van tientallen vogelsoorten die in Nederland al decennia op de beschermde lijst staan. Vooral het licht is hier geweldig. Ik raak niet uitgefotografeerd. Volop natuur, middeleeuwse gebouwen, ruines, grillige fruitbomen, en fotogenieke mensen. In Nederland zag ik af en toe prachtige dramatische luchten, landschappen en mooi avondlicht. Hier gebeurt me dat drie keer per week.

Voor dit jaar staan weer een aantal cursussen gepland. Maar wegens te weinig reclame zijn nog niet veel inschrijvingen. Stiekem vind ik dat wel prima. Want dan worden het een soort privé-cursussen. Erg gezellig en leerzaam voor iedereen. Intussen klus ik als fotograaf wat bij. Bruiloften voor een lokale fotograaf. Open haarden voor het bedrijf wat onze houtkachel geleverd heeft. Misschien in de zomer sportfotografie op de Puy de Dome. Samen met een kennis heb ik een kleine groepsdoka opgezet op de campus van Clermont Ferrand. Als tegenprestatie moeten we gratis cursus geven aan de studenten. Tot onze grote verbazing loopt het storm ! Vijf avonden dokacursus in de week met maar liefst 26 cursisten ! Allemaal studenten van rond de twintg. Binnenkort starten we een tweede doka. Ook in Bièvres zag ik dat vooral de jongeren in analoog geinteresseerd zijn.

We hebben drie jaar geleden de keuze gemaakt om naar Frankrijk te verhuizen. (Wel veel beter voorbereid dan de programma's op de Nederlandse TV. Mijn vrouw is Française, ik spreek sinds 20 jaar vloeiend frans en heb er al eerder gewoond.) Twee jaar geleden hebben we een eigen huis en goede baan in Nederland vaarwel gezegd. Sindsdien is het een afmattende tijd geweest. Maar nu hebben we onze eigen stek op een geweldige plek, en kan ik eindelijk serieus aan mijn fotocursussen gaan werken.

We hebben er nog geen seconde spijt van gehad.

P.S. Nog even geduld voor mijn website. Die ben ik momenteel aan het updaten omdat ik bezoek van hackers heb gehad.
    Last edited by argentic; 06-06-2008 at 11:23 AM. Click to view previous post history.
    Wilbert
    http://www.photovergne.com
    Cours photo en Auvergne

Breunes's Avatar
    Shooter
    Medium Format
    Images
    14
    Fijn Wilbert dat het zo loopt. Tijd voor een LF weekend bij jou.

Ben
    Das Licht macht dem Denker und Forscher die meiste Freude. (from Swiss farmhouse)

Willie Jan's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Images
    49
    Misschien een APUG holland bijeenkomst?

Leuk om te horen.
    Wij zijn net terug uit de haut-saone waar een stel uit de gemeente waar wij wonen een hotelletje zijn begonnen. Inderdaad heel ongecompliceerd. Een boerderij uit 1670, ochtendfile betreft 3 autos die voorbijkomen en een grandioos uitzicht. lekker onthaasten.

Veel succes!

argentic's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Tijd voor een LF weekend bij jou.
    Misschien een APUG holland bijeenkomst?
    Altijd van harte welkom. Zowel wie een cursus wil, als wie simpelweg vakantie wil vieren in deze prachtige regio. Ik help graag met tips voor fotogenieke plekken en reservering van camping, B&B, hotel e.d.
    Wilbert
    Cours photo en Auvergne

hka
    hka is offline
    hka's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Wilbert,
    Goed te horen dat je je plekje gevonden hebt. En dan nog wel een plekje met onmetelijk veel fotogenieke uitdagingen.
    Een Kroegmeeting aldaar zou niet mis zijn.
    harry

Release, the best you can do...

clogz's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    114
    Hallo Wilbert,
    Fijn te horen dat het je goed gaat!
    Hans
    Digital is best taken with a grain of silver.

PieterB's Avatar
    Shooter
    35mm
    Images
    9
    Klinkt goed! Misschien komt het er ooit wel eens van om op cursus te komen. Nog veel bij te leren :-)
    "The camera can be the most deadly weapon since the assassin's bullet. Or it can be the lotion of the heart - Norman Parkinson".

argentic's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Hoewel ik moderatortaken uitvoerde en mee bleef lezen, kwam er van berichten posten de laatste tijd niet veel. Blijkbaar werd ik onzichtbaar voor jullie. Dus heb ik me voorgenomen om wat meer mijn stem te laten horen. En om een update te geven van hoe het me hier in Frankrijk vergaat. Bij deze :

We zijn inmiddels 2 1/2 jaar verder dan mijn eerste mail. Mijn fotocursussen liepen steeds beter. Maar ze waren te veel vakantiegebonden om er een kostwinning uit te halen. Dus ondanks het succes moest ik concluderen dat dit een doodlopende weg was. Ik geef nog steeds fotocursussen, en mijn klanten zijn nog steeds tevreden (tenminste, daar ga ik vanuit als ze terugkomen). Maar het is nu een nevenactiviteit.

Ik ben een jaar makelaaragent geweest, omdat ik vijf talen vloeiend spreek, en beter dan een Fransman in de gaten heb wat buitenlanders hier zoeken. Op zich leuk werk. Maar toen zakte de hele huizenmarkt in elkaar. Nu trekt die weer aan, maar inmiddels heb ik een andere kostwinning.

Ik had meerdere aanbiedingen gehad om fotozaken over te kopen. Maar als overal de ene na de andere fotozaak sluit... Totdat een collega me zijn zaak aanbood voor de prijs van de (zeer redelijke) huur. Dat bood perspectief. Lukt het niet dan ga je hoogstens enkele duizenden euros de boot in voor de opzeggingtermijn en belastingen. Daar valt overheen te komen. Maar een winkel betekent uren, hééĺ veel uren draaien. Dus heb ik in eind 2009 voorgesteld om het samen te doen.

Michel, mijn collega kon nog geen email versturen. De zaak ging dus recht op het faillissement af. Ik heb hem een jaar lang bijgeschoold. Linux en GIMP, Window$, Photo$hop en Lightroom. (jawel, ik ben een van de weinigen die daarvoor betaald hebben...) En we hebben topklasse digitale apparatuur aangeschaft (Nikon camera's, Epson V700 scanner en 7900 printer). Maar uiteindelijk heeft hij twee maanden geleden toch afgehaakt. Dus nu ben ik eigenaar van een kleine fotozaak in Frankrijk. Een flinke verandering sinds ik voor de minister van Justitie werkte.

Als kleine zelfstandige leer je veel in korte tijjd. Bijvoorbeeld dat elke euro slechts 17 cent in je portemonnee oplevert. De staat verdient met de BTW (19.6%) meer aan mijn klant dan ikzelf. De rest gaat op aan inkoop, vaste lasten (huur, stroom, verwarming, internet, fotoapparatuur, etc.) sociale verzekeringen en ... nóg meer belastingen! Want als je over je handelswaar al belasting betaald hebt mag je dat over je onderneming, je apparatuur, je uithangbord, je etalage, muziek in de zaak, de kamer van koophandel, het VVV-bureau, je personeel en over je eigen salaris nóg een keer doen. Allemaal verplicht, niks facultatief. Ik heb altijd links gestemd, maar je zou er rechts van worden. Kortom, als ik niet minimaal voor 6000 € per maand verkoop, kom ik niet eens aan een minimumloon, om over personeel maar te zwijgen. Op een zakje afdrukken verdien ik gemiddeld 2 € en op een fototoestel 10-20 €. Dan moeten er heel wat klanten over de drempel stappen. Werkweken van 60 - 70 uur voor niet eens het minimumloon. Je moet echt een roeping hebben om vandaag professioneel fotograaf te worden. Michel had er na 30 jaar flink zijn buik van vol. Toch draai ik de winkel met plezier. Ik ben een mensen-mens en bij justitie heb ik persoonlijk van zakelijk leren onderscheiden. Dus heb ik plezier in het contact met mijn klanten. En de voldoening als je een perfect portret of bruiloftsalbum af kunt leveren maakt veel goed.

In mijn provinciestadje bestaat de omzet uit pasfoto's, (digitale) afdrukjes, fototoestellen en lijsten. Ik ben dus weer begonnen met bruiloften en portretten. Vooral dat laatste begint goed te lopen. Ook het kopiëren en restaureren van oude foto's loopt goed. Mijn kennis van oude procédés komt daarbij goed van pas. Allemaal digitaal natuurlijk. Als verstokt bariet-fanaat investeren in een Epson 7900 van 5000 €(afdrukken van 60 cm breed, en één set inktpatronen kost 1100 € exclusief BTW)... Dat was niet niks. Nou, ik heb er geen spijt van. Absolute topklasse afdrukken. Dat moet ook, want om te overleven moet ik een reputatie opbouwen van kwaliteitsfotograaf. Voor de goedkope afdrukjes gaat men naar de Aldi. En waarom zou je een dure fotograaf betalen als je al een dure camera hebt? Ik moet me dus onderscheiden door topkwaliteit, en foto's die men niet zelf kan maken.

In een straal van 50 km (20.00 zielen) heb ik één directe concurrent. Maar zijn winkel ligt op 500 m afstand. Dus mijn kwaliteit, service en klantencontact moeten onberispelijk zijn. Bovendien is 70% van mijn klanten grijs. Dus gaat de decoratie van de zaak in januari op de schop, en start ik in 2011 een marketingcampagne om meer jongeren en jonge gezinnen binnen te krijgen. Aan stagiaires van de lokale middelbare school heb ik geen gebrek. Die komen vanzelf. Ze kosten vooral tijd, maar ze zijn een welkome afwisseling.

Na jarenlang steeds slechtere cijfers groeit nu de omzet weer. Mijn doel is om binnen enkele jaren parttime personeel aan te kunnen nemen. Misschien dat ik dan nog iets van de pubertijd van mijn dochters mee kan pikken.

Heb ik spijt van onze verhuizing naar Frankrijk? Absoluut niet. Ik zou niet meer terug willen naar Nederland. Ik werk meer uren dan ik in Nederland ooit gedaan heb. Al toen ik fotocursussen opzette en voor makelaar speelde, maar nu helemaal. Dus ons gezinsleven staat aardig onder druk, en van de boerderij renoveren komt helemaal niets meer. Toch is het leven hier meer ontspannen dan in Nederland. We hebben hier de ruimte in een adembenemende natuur. En Fransen zijn veel minder gestressed of assertief dan Nederlanders. Ze zijn vooral ook veel minder verwend en egocentrisch.

Dat merken we vooral als we Nederlandse familie en vrienden op bezoek krijgen. (Frankrijk is een vakantieland, dat hebben we inmiddels begrepen...) Je bent heel blij als je ze weer ziet. En even blij als ze weer gaan. Vooral degenen die denken dat je hun gratis privé tour-operator bent. Want tijdens hun vakantie gaat ons werk gewoon door. Dus één dag vrijmaken voor hen betekent twee dagen overwerk voor ons. Of degenen die gratis twee weken meeëten zonder af te wassen, om daarna flink boodschappen in te slaan voor... Nederland. Gelukkig zijn er ook enkele uitzonderingen.

En analoog? Het werk aan mijn cursusdoka hier in huis ligt nu stil wegens tijdgebrek. Maar de groepsdoka in Clermont-Ferrand is een groot succes. We hebben sinds een jaar zelfs een betaalde parttime beheerder aan kunnen stellen (een soort Melkertbaan). En we gaan uitbreiden naar Lyon en misschien Parijs. In de zaak heb ik weer een plank gereserveerd voor doka-chemie, papier, en zwartwit rolletjes. Want tot mijn grote verbazing krijg ik jongeren in de zaak die analoog willen leren. Binnenkort geef ik de eerste les filmontwikkeling aan klanten van de zaak. En ik heb al twee (schandalig dure) pakjes Impossible polaroid verkocht aan... jongeren !

ANALOOG IS DOOD ! LANG LEVE ANALOOG ! !
    Last edited by argentic; 02-04-2011 at 11:54 AM. Click to view previous post history.
    Wilbert
    Cours photo en Auvergne

Shooter
    4x5 Format
    Bij tijd en wijlen vertrekt er een stel uit mijn omgeving om zich in het aantrekkelijk ogende vrije buitenland, meestal frankrijk, te vestigen. Met enige jaloersheid hoor ik van hun voornemens. Vooral als er hier op mijn mat bij de voordeur weer een paar blauwe enveloppen liggen. (ondernemer mét personeel)
    Als ik jou verhaal lees denk ik niet dat die blauwe enveloppen minder worden, dus daar hoef ik niet jaloers om te zijn. Blijft natuurlijk dat je daar meer de ruimte en mooie natuur om je heen hebt.

Van mijn kant is het bezoeken van vrienden in Fr ook niet altijd alleen maar boodschappen doen voor NL. Daar ik uit de bouw kom mag ik daar dan in hun krottje verder bouwvakken...En geen werkkleding meenemen heeft ook geen zin. Die hebben ze dan wel voor me te leen.
    Printen is net als leren fietsen. Theorie helpt niet, je moet het doen.

argentic's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by gary mulder View Post
    Als ik jou verhaal lees denk ik niet dat die blauwe enveloppen minder worden, dus daar hoef ik niet jaloers om te zijn.
    Nee, de gezamelijke sociale lasten en belastingen (inclusief BTW) liggen hier op 58%. En dat terwijl de uitkeringen een héél stuk lager zijn dan in Nederland. Maar Sarkozy heeft bij aantreden gewoon zijn salaris verdubbeld. Dat verklaart waar het geld blijft. En daar moet je dan als Fransman trots op zijn...

Quote Originally Posted by gary mulder View Post
    Van mijn kant is het bezoeken van vrienden in Fr ook niet altijd alleen maar boodschappen doen voor NL. Daar ik uit de bouw kom mag ik daar dan in hun krottje verder bouwvakken...En geen werkkleding meenemen heeft ook geen zin. Die hebben ze dan wel voor me te leen.
    Heel herkenbaar
    Last edited by argentic; 12-19-2010 at 04:46 PM. Click to view previous post history.
    Wilbert
    Cours photo en Auvergne

Page 1 of 3 123 LastLast

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin