Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 70,198   Posts: 1,531,436   Online: 816

Page 3 of 7 FirstFirst 1234567 LastLast
Results 21 to 30 of 66

Thread: fotohuis rovo?

Merlin's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Het stoort me ook al jaren dat er geen productiedatum op de verpakking staat. Maar ook de samenstelling kan je niet controleren. Wijzigingen in formuleringen kun je niet constateren. Ik vond dat een goede beurt van Wolfgang Moersch, die zet de ingrediënten wel op de verpakking. Zo'n vanzelfsprekende openheid van zaken zijn we zelfs niet gewend van de overige producenten. Is dat niet verplicht in Europa? Geldt zeker alleen als je het opeet of -drinkt? Smaakt vast niet goed.

Wat chemie betreft ben je beter af als je het Film Developing Cookbook koopt (heel goed houdbaar ), koop de gewenste chemie en maak het zelf. Of koop voorgemixed poeder i.p.v. aangemaakte vloeistof. Gebruik gedestilleerd water (of PEG) voor stockoplossingen.
    Maar ook als je kant-en-klaar koopt: stop het zsm in bruin glazen flessen (te verkrijgen bij de apotheek) onder beschermende atmosfeer (propaan/butaan (aanstekervloeistof), een paar druppels ether, of beter nog: argon).
    Houd de fles uit het licht (in de kast wegstoppen, ik zet de ontwikkelaar zelfs in de koelkast, maar ik weet niet of dit meetbaar is op de houdbaarheid) en natuurlijk ook ver weg houden van kinderhandjes (alhoewel dit met de houdbaarheid niets te maken heeft).
    Groeten uit Deventer,
    Jaap

"Ik ben de ideale man:
    Ik ben verlicht, net als mijn onderwerp,
    ik ben gevoelig, net als mijn platen,
    ik ben goed ontwikkeld, net als mijn papier,
    volgens mijn vrouw ben ik alleen iets te veel gefixeerd,
    ze vindt dat ik beter kan stoppen..."

Merlin's Avatar
    Shooter
    4x5 Format

on-topic

Om weer over te gaan naar de topic: overigens ben ik blij dat de website van Robert weer on-line is, dat betekent dat hij zelf waarschijnlijk ook weer on-line is, of wel in de benen. Ik wens Robert een goede handel, al was het maar omdat er niet zo heel veel (goede) doka-winkels in Nederland over zijn.
    (En daarmee bedoel ik dus niet dé dokawinkel, want daarmee wil je niet vergeleken worden.)
    Groeten uit Deventer,
    Jaap

"Ik ben de ideale man:
    Ik ben verlicht, net als mijn onderwerp,
    ik ben gevoelig, net als mijn platen,
    ik ben goed ontwikkeld, net als mijn papier,
    volgens mijn vrouw ben ik alleen iets te veel gefixeerd,
    ze vindt dat ik beter kan stoppen..."

kraker's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    13
    Quote Originally Posted by Merlin View Post
    Wat chemie betreft ben je beter af als je het Film Developing Cookbook koopt (heel goed houdbaar )
    (Ik dwaal nu NOG verder van de oorspronkelijke thread af, maareh...)

Hee, alweer een goed boek. Hm, ik heb wel zijn Darkroom Cookbook, daar staan toch ook aardig wat film developers in. Voegt dit boek daar nog veel aan toe? Of zijn het gewoon een paar hoofdstukken geknipt en geplakt? (Heeft iemand beide boeken en kan die persoon er iets over zeggen?)

shuttr.net
    -- A sinister little midget with a bucket and a mop / Where the blood goes down the drain --

argentic's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Nu zijn we met drie onderwerpen bezig in één thread. Goede onderwerpen, maar graag in hun eigen thread.

En jawel, het Film Developing Cookbook voegt echt een heleboel toe.
    Wilbert
    http://www.photovergne.com
    Cours photo en Auvergne

Shooter
    35mm
    " ik zet de ontwikkelaar zelfs in de koelkast,"J

Jaap, de Hr. van Beugen waarschuwt in zijn Doka-Informatiekranten
    dit vooral NIET te doen. Er zit toch een chemicus in de groep. Kan die
    dit bevestigen?

Theo

Shooter
    35mm
    Gisteren heb ik Robert 2x aan de telefoon gehad. Ligt nog in het ziekenhuis, kennelijk met zijn lap-top op
    zijn schoot. Hebben samen zijn site bekeken. Is kennelijk in het week-end thuis. Wat zijn praten betreft is hij volkomen genezen. De Niagara waterval.
    Theo

Willie Jan's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Images
    49
    Quote Originally Posted by Merlin View Post
    en natuurlijk ook ver weg houden van kinderhandjes (alhoewel dit met de houdbaarheid niets te maken heeft).
    Houdbaarheid van de kinderen verlengen...

Shooter
    35mm
    Lukt niet, ze zijn groot voor je het weet.

hka
    hka is offline
    hka's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Quote Originally Posted by AgX View Post
    Harry,

Waar vraag jij om met betrekking tot fotochemie?

-) aangifte datum van produktie resp. aangifte houdbaarheid in ongeopende staat

-) aangifte tijdstip van houdbaarheid na openen
    In de eerste plaats ben ik er in geïnteresseerd dat ik leesbare data vindt en niet zoals nu allerlei cryptische omschrijvingen.
    Of dat nu de productiedatum is of de uiterste verbruiksdatum maakt me geen bal uit. Op een pak suiker van 1 kg staat het, op een pakje vanillesuiker van 6 gram staat het ook in begrijpelijke Jip & Janneke taal.
    Het kan volgens mij niet zo zijn dat we voor meer dan 100 euri een pak Ilford papier kopen die al jaaaaarenlang op de verwarming heeft gelegen bij een of andere fotozaak of magazijn van de importeur.
    Als ik straks weer een rol papier koop moet ik wel bijna 500 euri dokken mag ik dan weten hoe het zit?? Uiteindelijk is het bij film wel mogelijk dus waarom niet bij papier en chemie.
    Het is bederfelijke waar en daar moet volgens mij dus zo'n datum op. Full stop.
    Als ik vandaag of morgen eens even zin heb ga ik het toch eens aankaarten bij een of andere instantie. Misschien wel bij het Europese Hof want als ze zich bezig kunnen houden met de kromming van de bananen is dit wellicht een ander leuk klusje waar wel een of andere ambtenaar zin in heeft.

Aangifte houdbaarheid na tijdstip van openen is zeker ook een goede indicatie waar je iets mee kunt. Maar in mijn geval was het spul dat ik net geopend heb en voor Jan met de korte achternaam heb staan gebruiken met de vermeldde frustraties ten gevolge.
    De stoom komt nog uit mijn oren als ik er aan denk..
    harry

Release, the best you can do...

hka
    hka is offline
    hka's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Quote Originally Posted by th. van Kints View Post
    Wat zijn praten betreft is hij volkomen genezen. De Niagara waterval.
    Theo
    Theo,
    Hebben ze daar niets aan kunnen doen ??
    harry

Release, the best you can do...

Page 3 of 7 FirstFirst 1234567 LastLast

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin