Switch to English Language Passer en langue franÁaise Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 71,849   Posts: 1,582,856   Online: 784

Page 5 of 7 FirstFirst 1234567 LastLast
Results 41 to 50 of 66

Thread: fotohuis rovo?

Shooter
    35mm
    De iedeale man heeft mijn dag weer goedgemaakt. Ik heb "maar" een Kaiser Promask, een zusje van
    Dunco. Ik geef toe het is maar behelpen. Echter hij is oer solide, zuiver haaks, zwaar, geen speling.
    Ik dacht een goed stuk gereedschap te hebben.
    Ga binnenkort een Leitz raam 24x30 ophalen tegen € 40. Een iets kleiner formaat is toch wel eens
    makkelijk. Heb op ebay.nl 2x geboden en ze zijn weggegaan voor € 127 en € 135. Moet een beetje
    rekening houden met mijn budget.
    Ik zal proberen de dreun te verwerken.

Verder heb ik leuk contact gehad met Wilbert.

Tevens las ik in het kennismaking hoofdstuk over je huiselijke zorgen. Ik kan er over meepraten.
    Dat is de reden dat ik de laatste 20 jaar non actief ben geweest en probeer nu via Apug, mijn
    motivatie weer op te kricken.

Buiten ziet het er thans zeer zonnig uit. Is vanacht wat sneeuw gevallen en geeft de tuin een
    leuk aanzien.

Groetjes, Theo

Shooter
    4x5 Format

Chemie zelf mengen

Ik heb het vaker naar voren gebracht. Als je je chemie zelf mengt weet je wat er ingaat en in welke hoeveelheden. De productiedatum is bekend, en je hoeft niet naar de fotoboer. Je moet een voorraad chemicalien inslaan, dat wel. Het resultaat is uiterst consistent.
    Voor het zelf mengen van recepturen hoef je geen chemicus te zijn. Het is vergelijkbaar als een keukenrecept.
    Als je toevallig geinteresseerd bent in de achtergronden van de recepturen is dat meegenomen. Dan kun je gaan varieren en experimenteren.
    Maar, ook hier, een chemische achtergrond is vaak niet nodig om bepaalde resultaten te verkrijgen. Je leert gewoon hoe bepaalde stoffen werken, zoals een kok in de keuken omgaat met zijn ingredienten. Nog slechts enkele tientallen jaren geleden varieerden fotografen zo hun recepten. En, geloof mij, dat waren niet allen wetenschappers.

Jed

Merlin's Avatar
    Shooter
    4x5 Format

Over soepjes

Als toevoeging op Jed zou ik ook willen zeggen dat we geen van allen in de toekomst kunnen kijken, maar dat het zeer goed mogelijk is dat op een bepaald moment sommige formuleringen gewoon niet meer verkrijgbaar zullen zijn. Zo was er onlangs nog sprake van dat Ilford niet meer levensvatbaar zou zijn, Agfa werd ten grave gedragen. Uiteindelijk wordt de soep (nog) niet zo heet gegeten, maar het is absoluut een voordeel van eigen chemie: jouw soepje blijft altijd bestaan.

Voor mij was deze redenering een reden om te beginnen met eigen chemie. Wat Jed al noemt is dat het heel eenvoudig is. En wat schetste mijn verbazing? Je kunt met chemie je eigen uitdrukking van je beeld beÔnvloeden. Je kunt veel expressiever zijn, dan steeds maar dezelfde ontwikkelaar gebruiken. Of zoals AA het al zei, dat het negatief de partituur is en de afdruk de uitvoering. (vroegah dacht ik bij het ontwikkelen dat alleen het papier (en de gebruikte filtering, etc.) het contrast en kleur van de afbeelding stuurde, maar dat doe je natuurlijk ook met de chemie...)

Door met de ingrediŽnten van soepjes te spelen heb ik eindelijk gevonden waar ik altijd al naar keek in prints van sommige iconen, maar dat heb ik nu in afdrukken van mezelf. En dan heb ik het natuurlijk over het microcontrast, randscherpte en andere zaken die Jed ons heeft laten zien op de bijeenkomsten. Ik kan in ieder geval nu technisch uitdrukken wat ik wil, nu alleen nog op zoek naar beeldinhoudelijk een mooie voorstelling en compositie...
    Groeten uit Deventer,
    Jaap

"Ik ben de ideale man:
    Ik ben verlicht, net als mijn onderwerp,
    ik ben gevoelig, net als mijn platen,
    ik ben goed ontwikkeld, net als mijn papier,
    volgens mijn vrouw ben ik alleen iets te veel gefixeerd,
    ze vindt dat ik beter kan stoppen..."

FotoGys's Avatar
    Shooter
    Medium Format
    Images
    1
    Quote Originally Posted by Jed Freudenthal View Post
    Ik heb het vaker naar voren gebracht. Als je je chemie zelf mengt weet je wat er ingaat en in welke hoeveelheden. De productiedatum is bekend, en je hoeft niet naar de fotoboer. Je moet een voorraad chemicalien inslaan, dat wel. Het resultaat is uiterst consistent.
    Ik kan Jed's standpunt onderstrepen, het is niet moeilijk, een hele uitdaging om enig begrip te ontwikkelen en vooral zeer verrassend in de resultaten. Mijn eerste pogingen stemmen mij hoopvol om "eenvoudige" basisstoffen toe te passen welke makkelijk verkrijgbaar zijn en hiermee het maximale eruit te halen. Dit geeft, als je er interesse in kunt ontwikkelen, nog een extra dimensie aan je fotografie.

Guus
    Fotografen zien veel meer in hun leven

Shooter
    35mm
    Zijn er dan nog chemicaliŽn los te koop en zo ja waar dan?
    Vroeger bij van Puffelen maar die is er toch niet meer?
    Wordt er nu gesproken over film en/of papierontwikkelaar.
    Theo

Willie Jan's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Images
    49
    Quote Originally Posted by th. van Kints View Post
    Theo
    http://www.hekserij.nl (geen grap)

vraag wat je nodig hebt, hij heeft niet alles op de site.

http://www.jdphotochem.com

vrij goedkoop vooral bij grotere afnames.

Dit zijn sites die aan particulieren verkopen.
    als je via via als bedrijf ergens kan inkopen is het misschien goedkoper.
    nadeel is dat je dan meestal een fors aantal kilos krijgt...

AgX
    AgX is offline

Shooter
    Multi Format

FotoGys's Avatar
    Shooter
    Medium Format
    Images
    1

welke toepassing

Theo
    Ik gebruik metol met borax voor de film (eerste successen geboekt) en de combinatie metol/vitamine c/borax voor papier. Hiermee moet ik nog aan de gang.

Ik heb de stofjes gehaald bij hekserij.nl, er niet aan gedacht om contact op te nemen derhalve de kaluimmetabisulfiet van labstuff.nl betrokken, samen met een magneetroerder en andere attributen.

Dus mogelijkheden zijn er zeker.

Guus
    Fotografen zien veel meer in hun leven

Shooter
    4x5 Format
    Theo
    Het gaat zowel om film als papierontwikkelaar. En ik praat uit mijn ervaring over zwart-wit chemie. Ikzelf koop eenvoudige chimicalien zoals natriumcarbonaat, kaliumcarbonaat, natriumsulfiet, ammoniumthiosulfaat 'en gross' op nederlandse adressen. Ontwikkelstoffen vaak in het buitenland. Je moet op internet gewoon de beste prijzen uitzoeken. De meeste chemicalien zijn stabiel. Als je een partijtje inslaat, kun je jaren verder. Een enkel chemicalie, zoals glycine, is niet stabiel als je het zomaar aan de lucht bewaart. Maar als je het van de lucht afsluit, bijv. door er wat butane (camping gas) op te blazen gaat het jaren mee. Dat koop ik maar eens in de drie jaar. Met andere chemicalien doe ik wel 10 of 15 jaar, zonder speciale voorzorgen. Het is met de bulk chmicalien vaak zo dat 25 kg goedkoper is dan 2 kg. Het grote voordeel van wat grotere hoeveelheden is, behalve de prijs, dat je lange tijd constante kwaliteit hebt. Je moet er natuurlijk wel voor zorgen dat de chemicalien opgeslagen liggen in een verpakking zodat er geen vocht bij kan komen. Verscheidene chemicalien worden watervrij aangeleverd, en dat moet je zo houden. Dus, pas op voor platic zakken met gaten erin!

Jed

clogz's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    114
    Hallo Guus,

Zou je misschien de details van de door jou genoemde ontwikkelaars kunnen geven?

Hans
    Digital is best taken with a grain of silver.

Page 5 of 7 FirstFirst 1234567 LastLast

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  ó   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin