Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 71,857   Posts: 1,583,090   Online: 914

Page 6 of 7 FirstFirst 1234567 LastLast
Results 51 to 60 of 66

Thread: fotohuis rovo?

Willie Jan's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Images
    49
    Quote Originally Posted by Jed Freudenthal View Post
    Het gaat zowel om film als papierontwikkelaar. En ik praat uit mijn ervaring over zwart-wit chemie. Ikzelf koop eenvoudige chimicalien zoals natriumcarbonaat, kaliumcarbonaat, natriumsulfiet, ammoniumthiosulfaat 'en gross' op nederlandse adressen. Ontwikkelstoffen vaak in het buitenland. Je moet op internet gewoon de beste prijzen uitzoeken. De meeste chemicalien zijn stabiel. Als je een partijtje inslaat, kun je jaren verder. Een enkel chemicalie, zoals glycine, is niet stabiel als je het zomaar aan de lucht bewaart. Maar als je het van de lucht afsluit, bijv. door er wat butane (camping gas) op te blazen gaat het jaren mee. Dat koop ik maar eens in de drie jaar. Met andere chemicalien doe ik wel 10 of 15 jaar, zonder speciale voorzorgen. Het is met de bulk chmicalien vaak zo dat 25 kg goedkoper is dan 2 kg. Het grote voordeel van wat grotere hoeveelheden is, behalve de prijs, dat je lange tijd constante kwaliteit hebt. Je moet er natuurlijk wel voor zorgen dat de chemicalien opgeslagen liggen in een verpakking zodat er geen vocht bij kan komen. Verscheidene chemicalien worden watervrij aangeleverd, en dat moet je zo houden. Dus, pas op voor platic zakken met gaten erin!

Jed

zo stop ik fixeer zout in een 25 liter plastic emmer met deksel.
    als de mayo op is, heb ik weer een emmer

fred's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    1
    interessant wending...
    misschien een topic beginnen met wat recepten?
    of een namiddag bijeenkomst in combinatie met bezoek aan museum?

Shooter
    35mm
    interessant wending...
    misschien een topic beginnen met wat recepten?
    of een namiddag bijeenkomst in combinatie met bezoek aan museum?
    Fred, wat zou ik graag daarvan deelgenoot geweest zijn!

Theo
    Last edited by argentic; 02-15-2009 at 11:45 AM. Click to view previous post history. Reason: quote gerepareerd

Willie Jan's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Images
    49
    Pas op als je je gaat verdiepen in chemie klutsen.

Het punt dat men in het verleden recepten is gaan bakken heeft te maken met kleinbeeld film. Er moest dermate uitgeperst worden dat je er 40x50 mee kon afdrukken en het liefst zonder korrel.
    Als je op 6x6 of groter werkt is dit helemaal niet interessant meer. Iedere ontwikkelaar voldoet dan...

Goed leren licht meten/intepreteren, dat is eigenlik waar je moet beginnen!
    Daar kan je je kwaliteit mee omhoog halen.
    Daarna een ontwikkelaar kiezen en deze gaan gebruiken en na verloop van tijd kom je er wel achter wat de juiste combo is van tijd en kiepen etc..
    De tijd die een ander opgeeft is voor jou hoogstwaarschijnlijk niet bruikbaar.
    Stel dat die persoon integraal licht meet en zijn meter 1 stop overbelicht. Dan zal hij op een tijd uitkomen die misschien 30% hoger ligt dan die van iemand anders waarvan de lichtmeter wel korrekt (lees geijkt) is...

Daarom gebruik ik hoofdzakelijk een spotmeter om uit te vissen hoe of het licht daarwerkelijk verdeeld is in de scene.

Merlin's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by th. van Kints View Post
    Jaap, voor het geval je interesse voor zou hebben:
    Ebay.de - Saunders vergr. raam 40x50 staat momenteel € 25,50,
    nog 4 dgn en 20 uur te gaan...
    Het Saunders bord is uiteindelijk weggegaan voor € 251,- excl. € 32,- verzendkosten. Soms zit het mee, soms zit het tegen.
    Groeten uit Deventer,
    Jaap

"Ik ben de ideale man:
    Ik ben verlicht, net als mijn onderwerp,
    ik ben gevoelig, net als mijn platen,
    ik ben goed ontwikkeld, net als mijn papier,
    volgens mijn vrouw ben ik alleen iets te veel gefixeerd,
    ze vindt dat ik beter kan stoppen..."

FotoGys's Avatar
    Shooter
    Medium Format
    Images
    1
    Quote Originally Posted by clogz View Post
    Hallo Guus,

Zou je misschien de details van de door jou genoemde ontwikkelaars kunnen geven?

Hans
    Nou Hans, hier dan mijn lopende experiment.

Ik ben begonnen met de Beutler High Def. developer 105 (volgens darkroom cookbook) maar vond de lichte grijzen in het onscherpe deel van de opname niet mooi. Daarom heb ik geprobeerd wat de invloed is van Borax volgens de verhouding zoals in D23-Divided staat aangegeven. Ik heb al mogen ervaren dat je niet de vergelijkbare hoeveelheid Borax kunt oplossen in een liter, deze kristalliseert uit in omgevingstemperatuur. Ik heb dit terug moeten brengen tot 25%.

De baden zijn daarom als volgt :

Bad A:
    in 1 l. water opgelost 10 g metol en 50 g sulfiet;

Bad B:
    in 1 l water opgelost 50 g borax;

Per film maak ik een eenmalige oplossing waarvoor ik neem:
    50 ml A + 200 ml B + 250 ml water (dus 0,5g metol, 2,5 g sulfiet en 10 g borax per rolfilm)

Ik belicht mijn FP4 op iso64 en ontwikkel 9 min.@20grd. De resultaten stellen mij al zeer tevreden, hetgeen niet wil zeggen dat ik nu al het maximum eruit weet te halen.

Voor het experiment met de papier ontwikkelaar ga ik af op het recept E72 van Chris Patton, waarbij ik de phenidone vervang door metol en eventueel als vervolg experiment de soda vervang door borax.
    Dit recept is te vinden op http://www.jackpcs.com/pde72.html (of de darkroom cookbook formule #81)

Tot zover reikt mijn extra dimensie die ik aan de fotografie geef, dus nog in een pril stadium, maar al zeer tevreden met de eerste resultaten.

Guus
    Fotografen zien veel meer in hun leven

Willie Jan's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Images
    49
    Mocht er iemand interesse hebben,
    ik heb nog een darkroom cookbook (als nieuw) te koop.

clogz's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    114
    Guus, hartelijk dank!

Hans
    Digital is best taken with a grain of silver.

Shooter
    Medium Format
    Laat maar even weten Willy wat je vraagt voor het boek

ruud.

AgX
    AgX is offline

Shooter
    Multi Format
    Robert Vonk is blijkbaar hier terug als `RobertV´.

Page 6 of 7 FirstFirst 1234567 LastLast

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin