Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 70,198   Posts: 1,531,443   Online: 786

Page 7 of 7 FirstFirst 1234567
Results 61 to 66 of 66

Thread: fotohuis rovo?

elbuveli2ETHPY's Avatar
    Shooter
    Medium Format

recepten,

Quote Originally Posted by Jed Freudenthal View Post
    Ik heb het vaker naar voren gebracht. Als je je chemie zelf mengt weet je wat er ingaat en in welke hoeveelheden. De productiedatum is bekend, en je hoeft niet naar de fotoboer. Je moet een voorraad chemicalien inslaan, dat wel. Het resultaat is uiterst consistent.
    Voor het zelf mengen van recepturen hoef je geen chemicus te zijn. Het is vergelijkbaar als een keukenrecept.
    Als je toevallig geinteresseerd bent in de achtergronden van de recepturen is dat meegenomen. Dan kun je gaan varieren en experimenteren.
    Maar, ook hier, een chemische achtergrond is vaak niet nodig om bepaalde resultaten te verkrijgen. Je leert gewoon hoe bepaalde stoffen werken, zoals een kok in de keuken omgaat met zijn ingredienten. Nog slechts enkele tientallen jaren geleden varieerden fotografen zo hun recepten. En, geloof mij, dat waren niet allen wetenschappers.

Jed
    Hallo Jed,

Zijn jou recepten zelf ontwikkeld door de loop van de tijd,of heb je ze uit een oud boek,ik heb namelijk nog een heel oude foto en film encyclopedie van Focus,waar ook veel recepten instaan,vandaar dat fotostudenten juist dat boek zo graag wilden hebben,en ik heb ook nog een boekje over Agfa-recepten,en ik denk dat je nog veel meer van die boeken hebt.
    en een apotheek of drogist van de oude stempel zal heel moeilijk te vinden zijn,vermoed ik.

Ruud.

Shooter
    4x5 Format
    modificatie
    Quote Originally Posted by elbuveli2ETHPY View Post
    Hallo Jed,

Zijn jou recepten zelf ontwikkeld door de loop van de tijd,of heb je ze uit een oud boek,ik heb namelijk nog een heel oude foto en film encyclopedie van Focus,waar ook veel recepten instaan,vandaar dat fotostudenten juist dat boek zo graag wilden hebben,en ik heb ook nog een boekje over Agfa-recepten,en ik denk dat je nog veel meer van die boeken hebt.
    en een apotheek of drogist van de oude stempel zal heel moeilijk te vinden zijn,vermoed ik.

Ruud.
    De recepten voor film ontwikkelaars en (licht) alkalische fixeer heb ik zelf ontwikkeld. Dat betekent, dat je het recept niet in een ouder boek zult vinden.
    De recepten voor de filmontwikkelaars (pyrogallol en pyrocatechein) zijn op de APUG site gepubliceerd. De gemodificeerde TF3 fixeer vind je terug in de nieuwste uitgave van ik meen het boek van Steve Anchell en Bill Troop. Bovendien heeft Bill mijn modificatie op internet gerplaatst.

De ontwikkeling, die ik heb gedaan betreft meestal een verhoging van de betrouwbaarheid van een oudere bewezen ontwikkelaar. Bovendien ben ik alleen daar gaan ontwikkelen, waar ik om (theoretische gronden) voordeel van verwachtte. Verder heb ik een an ander bezien vanuit de eigenschappen van de moderne fotografische materialen. Want, vooral na 1970 hebben zich daar wel wezenlijke veranderingen (ten gunste) voorgedaan.

Jed
    Last edited by Jed Freudenthal; 02-28-2010 at 07:22 AM. Click to view previous post history.

Merlin's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Als je in de oude boeken kijkt, maar ook in Darkroom of Film Developing Cookbook, dan vind je meer recepten dan je lief is. Maak een keuze en blijf er bij.
    Quote Originally Posted by elbuveli2ETHPY View Post
    ...en een apotheek of drogist van de oude stempel zal heel moeilijk te vinden zijn,vermoed ik.
    Ik was bijna apotheker, totdat bleek dat een apotheker alleen voorverpakte geneesmiddel verkoopt (99% van het assortiment). Er zijn apothekers ter wille in de aanschaf van chemie, maar ze kunnen -omdat ze zijn aangesloten bij een keten- alleen dat inkopen wat ze voor de bedrijfsvoering nodig hebben. Dat zijn meestal nogal basale chemicaliën, en bijv. geen metol, om maar iets voor de hands liggend te noemen. Voor informatie kan je het beste op dit forum terecht, voor chemie zijn diverse winkels al genoemd in diverse eerdere posts (1, 2, 3 en 4).
    Groeten uit Deventer,
    Jaap

"Ik ben de ideale man:
    Ik ben verlicht, net als mijn onderwerp,
    ik ben gevoelig, net als mijn platen,
    ik ben goed ontwikkeld, net als mijn papier,
    volgens mijn vrouw ben ik alleen iets te veel gefixeerd,
    ze vindt dat ik beter kan stoppen..."

Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by Merlin View Post
    Als je in de oude boeken kijkt, maar ook in Darkroom of Film Developing Cookbook, dan vind je meer recepten dan je lief is. Maak een keuze en blijf er bij RL]).
    Het lijkt mij geen probleem om een receptuur te vinden; zeker als je genoemde boeken in huis hebt. Het probleem is de keuze om dat te krijgen wat je wens is. Omdat smaken veel verschillen zijn er geen standaard-keuzen.

In het Darkroom of Film Developing Cookbook staat het nodige over de werking van ontwikkelaars, met hert doel wat inzicht te geven en niet te gaan prijsschieten. Maar de theorie mag nog zo mooi zijn, de beeldkwaliteit kun je toch pas echt beoordelen aan een reel resultaat.

In zo een situatie maak ik een vergelijkende test. Ik maak kleine hoeveelheden van verschillende ontwikkelaars aan en vergelijk de resultaten op flinke proefstroken van een representatief negatief.. En met het aanmaken van recepturen, kun je kleine hoeveelheden aanmaken. Je zit niet gelijk aan een 5 liter verpakking vast.
    En de werking van een filmontwikkelaar onderzoek je via een vergelijkbare test.
    Zo kun je je ervaring opbouwen.

Jed

Merlin's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Als kleine aanvulling op Jed: neem de tijd. En ik zeg niet dat de test lang moet duren, maar na de resultaten mag je best even de tijd nemen. Je hebt misschien wat beelden die je zo goed vindt, zeg maar dat de techniek naar behoren is. Maar wat vind JIJ nou mooi? Neem de tijd in de beoordeling. Leg je beelden ergens neer waar je vaker langs komt en kijk er vaker naar. Ik vind namelijk dat je je smaak ontwikkeld terwijl je bezig bent. Je kunt wel naar iets op zoek zijn, maar misschien vind je niet iets beters, maar wel iets mooiers...
    Groeten uit Deventer,
    Jaap

"Ik ben de ideale man:
    Ik ben verlicht, net als mijn onderwerp,
    ik ben gevoelig, net als mijn platen,
    ik ben goed ontwikkeld, net als mijn papier,
    volgens mijn vrouw ben ik alleen iets te veel gefixeerd,
    ze vindt dat ik beter kan stoppen..."

Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by Merlin View Post
    Als kleine aanvulling op Jed: neem de tijd. En ik zeg niet dat de test lang moet duren, maar na de resultaten mag je best even de tijd nemen. Je hebt misschien wat beelden die je zo goed vindt, zeg maar dat de techniek naar behoren is. Maar wat vind JIJ nou mooi? Neem de tijd in de beoordeling. Leg je beelden ergens neer waar je vaker langs komt en kijk er vaker naar. Ik vind namelijk dat je je smaak ontwikkeld terwijl je bezig bent. Je kunt wel naar iets op zoek zijn, maar misschien vind je niet iets beters, maar wel iets mooiers...
    Helemaal mee eens. Ik heb mijn teststrookjes vaak op een stukje karton geplakt Samen met de technische gegevens. Zo kon ik ze naderhand weer eens goed bekijken. Je kijk op de dingen kan van dag tot dag veranderen

Jed

Page 7 of 7 FirstFirst 1234567

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin