Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 70,224   Posts: 1,532,555   Online: 1045

Results 1 to 8 of 8
    Contrastique's Avatar
    Shooter
    Large Format
    Images
    68

Interesse in Huren Doka?

Ik weet niet of dit de geschikte locatie is hiervoor...zo niet ,laat het weten en ik zal het verwijderen.

Ik zit met een aantal ideeen in mijn hoofd maar weet niet goed of ze realistisch c.q. haalbaar zijn.
    Zouden er mensen die je kent, weet of zelf misschien die geinteresseerd zouden zijn in het huren van een volledig uitgeruste doka?
    Een doka, ervanuitgaande dat tot en met grootformaat afdrukken mogelijk zouden zijn.
    Een doka waar het werken met verscheidene alternatieve procedes mogelijk is.

Ik wil graag iets opzetten waar ook andere mensen gebruik van kunnen maken, maar ik durf niet goed te zeggen of mensen uberhaupt hierin geinteresseerd zouden zijn...

De locatie zal Maastricht zijn.

Willie Jan's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Images
    49
    Ik ben bang dat je locatie niet echt ideaal is voor de rest van NL,
    misschien moet je eens informeren bij fotoclubs in limburg (via de fotobond te vinden) of er interesse is.
    en misschien bij fotografie opleidingen in de buurt.

Shooter
    Medium Format
    bij de fotoopleidingen zijn de analooggroepen te klein en worden vaak verwaarloosd.of weggedaan
    je ziet dat ook bij fotoclubs
    verder zeg je dat je speciale procedes willen bevorderen.
    deze komen bij de normale fotoopleiding niet voor.
    Dus wellicht toch interessant en de moeite waard om het te onderzoeken.
    er zijn toch wel mensen die daar interesse in hebben.
    Dus fotoclubs bv.
    Als je curussen wilt geven ( dagcursus ) kijk eens naar de site van Moersch in Keulen
    hij verkoopt chem,maar geeft ook spec trainingen ( bariet bv en Lith )
    http://www.moersch-photochemie.de/

leuk initiatief en succes.

Contrastique's Avatar
    Shooter
    Large Format
    Images
    68
    Bedankt voor de reacties!
    Fotoclubs afgaan is zeker een heel goed idee. Ik moet een beetje kijken waar potentiele mensen vandaan kan halen.
    Cursussen geven lag zeker ook in de planning, samen met het opzetten van een prof studio die ook tevens voor verhuur kan dienen. Ook een expositieruimte had ik in gedachte. Maar het is nogal een prestigieus idee, en vooral, het kost geld. En dan met name het onderbrengen van de faciliteiten. Huren, kopen? Industrieterrein? Veel ruimte maar weinig controle en heb ik niet veel zin om als meisje alleen te zitten met alle apparatuur. Wel redelijk betaalbaarder dan het andere alternatief dat een groot huis kopen is en dat opdelen in woonruimte en de andere helft studio etc. Dat is wel mijn droomoplossing haha maar ja.... Ik droom graag

Het risico is gewoon groot en het is handig je markt eerst eens af te tasten eer ik een sprong in het diepe maak.

De locatie is voor de rest van Nederland niet erg gunstig maar ik wil beslist niet verhuizen, en van de andere kant liggen we heel dicht bij Belgie en Duitsland. Dat heeft ook zijn voordelen.

Merlin's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Ik moest gelijk denken aan Apug's eigen Mudar, Jeroen de Wijs, die in Veghel (bij eindhoven, da's voor mij vanuit het noorden in de buurt van jou) in het Instituut Pieter Breughel workshops geeft. Als ik nu op de website van het instituut kijk, zie ik diverse workshops (kooldrukken, natte plaat collodium proces). Ik heb daar een workshop lithprinting gevolgd (workshop met Wolfgang Moersch). Mischien zou je eens informatie aan hem kunnen vragen (jeroen@mudar.nl), of misschien zelfs krachten kunnen bundelen.
    Groeten uit Deventer,
    Jaap

"Ik ben de ideale man:
    Ik ben verlicht, net als mijn onderwerp,
    ik ben gevoelig, net als mijn platen,
    ik ben goed ontwikkeld, net als mijn papier,
    volgens mijn vrouw ben ik alleen iets te veel gefixeerd,
    ze vindt dat ik beter kan stoppen..."

argentic's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Hoi Indra,

Ik zie niet waarom Maastricht een slechte locatie zou zijn. Je zit vlak bij Luik, Aken en Heerlen. De kunst is om die paar analoge fotografen ook te bereiken.

Maar ik betwijfel of het financieel haalbaar is zodra je huur, verwarming, water en electriciteit moet gaan betalen. Wij hebben hier in Clermont-Ferrand een bloeiende groepsdoka met elk jaar tussen 20 en 30 nieuwe inschrijvingen. Bijna allemaal jongeren en studenten die niets anders kennen dan digitaal. Maar financieel kunnen we alleen overleven omdat we het lokaal, verwarming, water en licht gratis krijgen van de studentencampus. Zouden we dat allemaal in de contributie moeten doorberekenen, dan zouden we geen enkele inschrijving krijgen. Daarvoor is bij 30 deelnemers per jaar de spoeling te dun.

Ik geef hier weliswaar regelmatig dokacursussen, en bouw bij mij thuis een groepsdoka om cursussen te geven. Maar ook dat kan alleen omdat ik die ruimte al heb. Als ik per maand 300 € huur moest betalen zouden de dokacursussen binnen een jaar failliet gaan.

Hetzelfde geldt voor Jeroen (Mudar). Hij zit in de doka van cultureel centrum Pieter Breughel in Veghel. Daarvoor betaalt hij echter niet elke maand huur. Bovendien is dat centrum zwaar gesubsidieerd.

Conclusie : Bij gebrek aan een groot eigen huis, probeer een cultureel (of ander) instituut te overtuigen om je gratis een ruimte te geven voor een cursus-doka. En wanneer mensen eenmaal weten dat je zoiets doet, krijg je uit de meest onverwachtte hoeken doka-apparatuur aangeboden voor niks of voor weinig.
    Last edited by argentic; 11-29-2009 at 01:29 PM. Click to view previous post history.
    Wilbert
    http://www.photovergne.com
    Cours photo en Auvergne

Marco B's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    169
    Quote Originally Posted by Contrastique View Post
    Het risico is gewoon groot en het is handig je markt eerst eens af te tasten eer ik een sprong in het diepe maak.
    Dat denk ik ook, en ik denk dat de markt er in Nederland te klein voor is. Als ik naar die Pieter Breughel site kijk, (Mooie link trouwens!), zie ik dat er in hetzelfde centrum vele andere dingen gebeuren. Op zo'n basis kan het wellicht wel, maar dat heeft waarschijnlijk al een behoorlijke geschiedenis (zie zojuist 40 jaar op de site).

Kijk ook naar het toch wel het mooie, maar wel vastgelopen, BW Factory initiatief van ons APUG lid Fred in België... http://www.the-bw-factory.be/nl/ Nu spelen er natuurlijk altijd allerlei verschillende redenen mee, maar daar kan Fred je dan wel meer over vertellen.

Als het nu nog in een compacte miljoenenstad als Londen of Parijs is, dan is het misschien anders, hoewel ook dan aansluiting bij andere kunstdisciplines en centra de kans op succes waarschijnlijk vergroot.

Je hebt trouwens een mooie website! Herkende een paar van je prachtige platen die ik ook al eerder op APUG langs had zien komen.
    My website

"The nineteenth century began by believing that what was reasonable was true, and it wound up by believing that what it saw a photograph of, was true." - William M. Ivins Jr.

"I don't know, maybe we should disinvent color, and we could just shoot Black & White." - David Burnett in 1978

"Analog is chemistry + physics, digital is physics + math, which ones did you like most?"

Contrastique's Avatar
    Shooter
    Large Format
    Images
    68
    Er zijn weer "een paar" dagen overheen gegaan, de gemoederen een ietwat tot rust gekomen, de realiteit een beetje ingedaald en nieuwe mogelijkheden hebben zich aangediend.

Op de eerste plaats, ja, als ik huur moet gaan betalen heeft het geen zin. Ik wil graag in de toekomst naar een groter huis, en dan vooral met de bedoeling mijn studio en doka uit te bouwen, is het een idee om vandaar uit te beginnen. Alleen dokaverhuur als die ruimte tevens mijn eigen ruimte gaat zijn is misschien alleen niet zo'n goed idee. Ik flip al uit als mijn vriend in de doka allemaal dingen overal en nergens neerlegt als ik bezig ben met het Collodion verhaal. Dat kan ik echt niet hebben; ik ben zo structureel en netjes daarin. Dus niet echt een goed idee om die ruimte te delen, dan zou ik gek worden volgens mij

Ik heb inmiddels een baan aangeboden gekregen bij het Kumulus in Maastricht waar ik de lessen analoge fotografie ga overnemen van iemand die met zwangerschapsverlof gaat. Dat is al helemaal tegek! Verder kan ik met hun ook in gesprek gaan over al dat andere wat ik ook van plan was, die mogelijkheid bieden ze me. Dan moet ik wel een en ander gaan uitwerken etc dus misschien gooi ik het wel over die boeg.

Verder ken ik het Pieter Brueghel centrum en ook Jeroen, ik heb daar bij hem laatst de workshop Wet Plate Collodion gevolgd. Ik heb het nog niet over samenwerking gehad, ik heb daar ook (bewust) niet aan gedacht omdat ik wil weten wat ik zelf van grond krijg. Hoef ik ook alleen mezelf te betalen.

Anyway, weer erg bedankt voor de reacties, het helpt bij het denkproces, zo kom je verder in je hoofd.

Dank je Marco! Ik ben hard met de platen bezig, doe eigenlijk niets anders meer, althans vrijwel geen regulier zwartwit behalve voor klanten en ik geniet enorm!

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin