Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 70,331   Posts: 1,537,219   Online: 872

Results 1 to 10 of 10
    Huib's Avatar
    Shooter
    Plastic Cameras
    Images
    2

Foto's zijn terug...

althans volgens de Kodak spot die ik ineens op prime-time op alle kanalen over de treurbuis zie rollen. Juist het afdrukken van foto's is fun verteld de spot.

Kodak lijkt dus serieus pijn te lijden in de finishing markt en onderneemt aktie.

Tsja het was al voorspeld, digitaal is niet alleen het einde van de chemische fotografie maar ook van een hele industrie die leefde van het feit dat je niet om hen heen kon om te zien wat je gemaakt had.

Bijt de slang hier in eigen staart? een scenario waar niemand aan gedacht heeft?

Bedrijven als kodak zullen toch wel scenario's en strategien ontwikkelen en zo iets toch voorzien? dat hoop ik toch?

Huib

Shooter
    Plastic Cameras
    Quote Originally Posted by Huib
    Tsja het was al voorspeld, digitaal is niet alleen het einde van de chemische fotografie maar ook van een hele industrie die leefde van het feit dat je niet om hen heen kon om te zien wat je gemaakt had.
    Bijt de slang hier in eigen staart? een scenario waar niemand aan gedacht heeft?
    Huib, dat is heel wel mogelijk. Opmerking nummer 1 van de grote groep mensen die alleen maar vakantiekiekjes met een wegwerpcamera neemt (en daar is absoluut niets tegen, dat is en blijft de kern van de fotografische industrie, resp. de inkomsten voor de fabrikanten) is dat het toch wel behoorlijk prijzig is, zeker als je je filmpjes naar een echte fotograaf brengt (versus de supermarkt met veel lagere prijzen). Digitaal lost dat probleem op. Je bekijkt ze één keer op je beeldscherm en daarna nooit meer. De opkomst van de fototelefoons zal dit proces alleen maar versterken: je maakt een fotootje op het strand en piept 'm over naar je collega die hard aan het ploeteren is, en voilà, c'est tout.

Ik denk dat het punt is dat het in de praktijk voor heel veel mensen veel te omslachtig blijkt om steeds maar weer alle foto's op de computer te gaan fine-tunen, als ze al een computer hebben. En dan krijg je ze terug en dan blijken ze ineens te donker of te roze, terwijl dat vorige keer nog niet zo was. Dus jij weer je beeldscherm bijstellen (als je daar nog zin in hebt), tot jouw lab weer een nieuwe operator in dienst neemt, die het dolletjes vindt om bij elke foto het scherptefilter op 10 te zetten. Colormailer heb ik het over.

Wat ik wil zijn m'n digitale huis-tuin-en-keukenfoto's gewoon bij de fotograaf dumpen, met de mededeling '10x15 graag'. De rest zal mij werkelijk worst wezen. Ik heb zelf het gevoel dat heel veel mensen dat eigenlijk vinden en helemaal geen zin hebben om uren met Photoshop door te brengen.

Overigens, nieuw in Frankrijk: afdrukautomaten op stations en dergelijke. daar duw je je flashkaart of een cd in en je zegt '10x15 graag' en binnen een minuut of zo (!) rollen de foto's uit de automaat, en dat voor een zeer redelijke prijs (ik meen 23 cent of misschien zelfs 18 of 15).

Bedrijven als kodak zullen toch wel scenario's en strategien ontwikkelen en zo iets toch voorzien? dat hoop ik toch?
    Ik denk dat niemand tien jaar geleden heeft kunnen voorzien welke vlucht digitaal zou nemen, ook Kodak niet. Ik denk dat niemand nu kan voorzien op welke manier digitaal zich voort zal gaan zetten. De groeicijfers van digitale cameraverkopen vlakken sterk af. In 2002 ging dat in Europees en/of 'wereldverband' (maar alleen in de zogenaamde ontwikkelde landen uiteraard) om iets in de orde van +175%. Vorig jaar was dat iets van +35%. Erg benieuwd hoe deze trend zich verder zal ontwikkelen. Er komt een moment dat consumenten helemaal niet meer bereid zijn om weer eens 1000 euro op tafel te leggen (wat ze twee jaar daarvoor ook al hadden gedaan), als je ook met je mobiel plaatjes kunt schieten (3mp sinds kort, las ik net ergens).

Eea. geldt uiteraard niet voor professionele (kleur)fotografen of alle amateurs die van wanten weten (en dat ook leuk blijven vinden).

Een slang die zijn eigen staart begint te verorberen? Zou heel wel kunnen. Hoe het verder zal gaan? Ik heb geen flauw idee op dit moment, behalve dat steeds meer mensen zullen ontdekken dat er erg veel hype in digitale fotografie zit verborgen. En dat analoge fotografie een heleboel ingebouwde voordelen heeft. Maar toegegeven, ook enkele nadelen, zoals een histogramcontrole meteen na de opname.

Groet, Paul.

argentic's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by paulmat
    Ik denk dat niemand tien jaar geleden heeft kunnen voorzien welke vlucht digitaal zou nemen, ook Kodak niet.
    Tien jaar geleden misschien niet. Toen zat ik nog met DOS te klooien. Maar ik herinner mij nog een gesprek met mijn lokale fotoboer een jaar of zes geleden waarin hij me vooorspelde dat digitaal het einde zou gaan worden van zijn kostwinning. Hij bedoelde dat als (bijna) iedereen een digitale camera heeft waar hij tevreden mee is, er geen enkele reden meer is om je foto' s te laten ontwikkelen bij de fotograaf of de supermarkt. Helaas had hij nog meer gelijk dan hij dacht. Want als ik mijn neven en nichten zie, dan constateer ik dat die helemaal geen foto' s meer af laten drukken. Een keer bekijken op de computer, en eventueel op een CD branden. (En over tien jaar komen ze er achter dat al hun foto' s onleesbaar zijn geworden. Maar dan is mijn fotoboer al lang failliet.)

Gilbert
    Wilbert
    http://www.photovergne.com
    Cours photo en Auvergne

Shooter
    Large Format
    Quote Originally Posted by argentic
    (En over tien jaar komen ze er achter dat al hun foto' s onleesbaar zijn geworden. Maar dan is mijn fotoboer al lang failliet.)

Gilbert
    Hm, ja: het is dan ook niet voor niets dat ze bij de vaklabs inmiddels apparaten hebben geïnstaleerd waar je een digitaal bestand in stopt en dan krijg je het allerlaatste op technisch gebied: een afdruk op een stukje film, ook wel 'dia' of 'negatief' genoemd...

Ik ben overigens van mening dat mijn neven die foto's van ze verrreweg het beste op hun computer kunnen 'bewaren'!

Jan

argentic's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by Jan Nieuwenhuysen
    Ik ben overigens van mening dat mijn neven die foto's van ze verrreweg het beste op hun computer kunnen 'bewaren'!

Jan
    Je bedoelt dat de kwaliteit zodanig hoog is, dat ze beter samen met de harddisk kunnen crashen ;o)

Gilbert
    Wilbert
    Cours photo en Auvergne

Shooter
    Large Format
    Inderdaad. En het was ook iets algemener bedoeld.
    Digitale fotografie is voor 'onze neven' een fantastisch medium. Polaroid zonder afdruk. Je hebt direct resultaat dat je overal kunt tonen. Je laat tevens zien dat je met nieuwe technologie om kunt gaan. Na 10 jaar zijn de plaatjes waarschijnlijk weg omdat de computer is gecrasht of de cd te lang als onderzetter is gebruikt. Nou en? Die plaatjes zijn helemaal niet bedoeld om bewaard te worden. Een cameraatje is een modeaccessoire. Het gemaakte plaatje is een sociale activiteit. Ik denk dat het maken van plaatjes in de groep van onze neven sociologisch gezien een activiteit is die vergelijkbaar is met het gillen van meisjes tijdens popacts of het tunen van auto’s door jongens. Die auto gaat toch ook over een paar jaar zonder enige scrupules naar de sloop? Het digitaaltje van neef is gewoon sociaal gereedschap. Net als zijn auto en zijn kleding.
    Net als zijn auto de bijkomende functie heeft om neef van A naar B te kunnen rijden en zijn kleding die om hem te beschermen tegen klimaatsomstandigheden, heeft neefs digitaaltje de bijkomende functie er mee te kunnen fotograferen. Het is pech voor je fotoboer dat hij als tussenpersoon in dit proces is uitgeschakeld. Hij lijkt daarin op de navigatoren de lijntekenaar. Hij zal ergens anders in moeten gaan bemiddelen dan fotorolletjes.
    Mijn vermoeden is dat als neef zich over een paar jaar heeft voortgeplant het belangrijk voor hem is die mijlpaal voor het nageslacht vast te leggen. Idem als hij afstudeert en daarmee een functionele plek in de volwassen groep verovert. Neef heeft dan een aantal opties: hij huurt een professionele plaatjesmaker die een beeld voor hem moet maken dat aan zijn sociale aspiraties voldoet of hij investeert extra in apparatuur waarvan hij verwacht dat dat het gewensde plaatje oplevert. Wat neef ook doet, en misschien doet hij wel allebei (fotograaf voor afstuderen of huwelijk, apparatuur voor de eerste baby), hij zal tegen die tijd een onvergankelijk beeld willen als blijvend bewijs van zijn succes als voortplanter of plaatsveroveraar. En dus komt er onvermijdelijk een afdruk. Een afdruk die neef de rest van zijn leven als trofee zal willen bewaren. Aan die wens zal de afdruk tenminste moeten voldoen. De huidige afdrukken kunnen dat overigens beter dan ooit.

Jan

Huib's Avatar
    Shooter
    Plastic Cameras
    Images
    2
    Jan,

in jouw betoog zit een conclusie/vraag opgesloten die ons fotografen weer met beide voeten op de grond zet: waar halen wij de arrogantie vandaan dat fotografie eeuwigheidswaarde heeft, dat alles bewaard moet blijven. Maar daarmee zijn we dan ook volledig off-topic v.w.b. deze draad.

Huib

argentic's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Inderdaad off-topic. Maar wel een leuke thread voor Ethiek en Filosofie.

Gilbert
    Wilbert
    Cours photo en Auvergne

Shooter
    Large Format
    Off-topic in de afdeling off-topic!? Dat kan alleen ethiek en filosofie zijn!

Ha!
    Jan

Shooter
    Plastic Cameras
    [...] waar halen wij de arrogantie vandaan dat fotografie eeuwigheidswaarde heeft, dat alles bewaard moet blijven.
    Dat is geen arrogantie maar de allereigenste karaktereigenschap van fotografie: "dat wat geweest is", vastleggen, bewaren of behouden. Daar heeft het op zijn minst 150 jaar om gedraaid, of laat ik zeggen: mede om gedraaid.

Paul.

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin