Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 68,769   Posts: 1,484,213   Online: 899

Page 1 of 2 12 LastLast
Results 1 to 10 of 14
    Teslangelfire

Verkeerd verwachtingspatroon?

Ik heb even wat hulp nodig.

Ik ontdek deze community van bijna 50.000 Mohikanen op internet (sorry, ben wat traag soms), tast royaal in de buidel om zo'n prachtig initiatief te steunen en stel me netjes voor op de daartoe geeigende plaats. Vervolgens komen er honderdvijftien man voorbij waarvan er twee me welkom heten. Ik post een voor mij prangende vraag waar ik mijn films kan laten ontwikkelen en afdrukken en krijg vier reacties.

Mijn vraag, ben ik een ondankbaar jong en moet ik mijn zegeningen tellen of ligt de responsdrempel erg hoog op dit forum?

sandermarijn's Avatar
    Shooter
    35mm
    Images
    11
    Als je meer respons wilt kun je beter op het Engelstalige forum posten; zo vreselijk veel actieve Nederlandse/Belgische APUG'ers zijn er niet.

Ik breng mijn film naar de doka of naar kruidvat/hema.

Welkom op APUG!

Groetjes, Sander

Shooter
    4x5 Format
    Een van de belangrijkste overwegingen mijn analoge geklungel te beeindigen was
    Nu merk ik dat ik het bovenstaande verkeerd heb gelezen. Mijn interpretatie was dat je niet meer analoog fotografeerde.
    Het is dus leuk om te horen dat je wel degelijk tot de club behoord. Om je te helpen met een goed adres om je films te ontwikkelen ben ik helaas niet de goed, daar ik mijn eigen film zelf ontwikkel en afdruk.
    Printen is net als leren fietsen. Theorie helpt niet, je moet het doen.

Marco B's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    169
    Quote Originally Posted by Teslangelfire View Post
    Mijn vraag, ben ik een ondankbaar jong en moet ik mijn zegeningen tellen of ligt de responsdrempel erg hoog op dit forum?
    Vooral ondankbaar jong denk ik

Serieus, maar als je post in het "Off-topic" sub-forum met een titel die ook wat negatief overkomt "Leuk dat analoog fotograferen, maar..." op een in de basis Engelstalig forum waar 98% van de leden sowieso je post niet kunnen begrijpen, maar wel je post zien langskomen op de Home en hem daarom deels dus zullen bezoeken, en je verwacht vervolgens momentaan antwoord op je vraag, dan vraag je wel veel...

Daarnaast vraag ik mij af, je post doorlezend, waarom je terug bent gegaan naar de film?

Je bent eruit gestapt omdat je volgens jouw "nergens" meer terecht kon, die situatie is zeker niet verbeterd... (maar er zijn nog plekken waar je terecht kunt, alleen niet altijd meer "naast de deur" - ben je bereid ook eens te reizen of film per post te versturen?).

Je wilt even snel 3 ZW rolletjes ontwikkeld en afgedrukt hebben tegen de beste prijs / kwaliteit (denk ik nog steeds mogelijk via de wat betere fotozaak, maar eens te meer niet meer altijd om de hoek).

Je constateert dat hier de laatste der Mohikanen (terecht) rondhangen, en veel daarvan zijn bereid om zelf de ontwikkeltank ter hand te nemen, gedwongen door nood of liefde. Welke keuze maak jij?

Ook qua ZW afdrukwerk is het nu of je eigen doka, of diep in de buidel tasten voor prachtige afdrukken bij een echt pro-lab (en eigenlijk beide, want fotopapier is net als film tegenwoordig duur!). Kleur zou bij elke betere fotozaak nog gewoon moeten kunnen.

Weet je zeker dat je niet liever gewoon digitaal blijft werken?

Maar goed:

Pro ontwikkelen en afdrukken tot op mega formaten:
    http://www.kleurgamma.com/
    http://www.deverbeelding.nl/
    http://www.aap-lab.nl/
    http://www.fotokiekie.com/

Andere handige adressen waar je veelal ook zult kunnen laten ontwikkelen en afdrukken:
    http://www.fotodenboer.nl
    http://www.nivo-schweitzer.nl/
    http://www.fotohuisrovo.nl/
    http://www.fotoabro.nl/
    http://www.eyesonmedia.nl/
    http://www.calumetphoto.nl/

Laat je niet bedotten door een soms minder professioneel ogende website. Zo is Foto Den Boer meer dan de moeite van een bezoek waard, de kleine winkel is van vloer tot plafond gevuld met analoog, maar je krijgt daar geen beeld van door het bekijken van de website!
    My website

"The nineteenth century began by believing that what was reasonable was true, and it wound up by believing that what it saw a photograph of, was true." - William M. Ivins Jr.

"I don't know, maybe we should disinvent color, and we could just shoot Black & White." - David Burnett in 1978

"Analog is chemistry + physics, digital is physics + math, which ones did you like most?"

sandermarijn's Avatar
    Shooter
    35mm
    Images
    11
    Quote Originally Posted by Marco B View Post
    Laat je niet bedotten door een soms minder professioneel ogende website. Zo is Foto Den Boer meer dan de moeite van een bezoek waard, de kleine winkel is van vloer tot plafond gevuld met analoog, maar je krijgt daar geen beeld van door het bekijken van de website!
    Foto Den Boer is geweldig, zowel in termen van doka-assortiment (echt de laatste der Mohikanen) als in service. Nivo-Schweitzer mag er ook zijn trouwens. En allebei op een steenworp afstand (als je ver kunt gooien).

Bedankt voor je lijstjes met ontwikkel/afdruk-adressen Marco. Altijd handig om te hebben. De pro-adressen kende ik nog niet, zelfs niet van naam.

Shooter
    4x5 Format
    Quote Originally Posted by sandermarijn View Post
    Als je meer respons wilt kun je beter op het Engelstalige forum posten; zo vreselijk veel actieve Nederlandse/Belgische APUG'ers zijn er niet.

Ik breng mijn film naar de doka of naar kruidvat/hema.

Welkom op APUG!

Groetjes, Sander
    De meesten van ons ontwikkelen zelf. Voor de gene die nieuw zijn in deze materie hebben we een onderdeel in dze site : doka introductie. Hier kun je persoonlijke adviezen van iemand uit je buurt krijgen.
    Er zijn natuurlijk heel wat commerciele mogelijkheden. Maar die zijn al genoemd

Jed

Teslangelfire
    Vooral ondankbaar jong denk ik

Serieus, maar als je post in het "Off-topic" sub-forum met een titel die ook wat negatief overkomt "Leuk dat analoog fotograferen, maar..." op een in de basis Engelstalig forum waar 98% van de leden sowieso je post niet kunnen begrijpen, maar wel je post zien langskomen op de Home en hem daarom deels dus zullen bezoeken, en je verwacht vervolgens momentaan antwoord op je vraag, dan vraag je wel veel...

Daarnaast vraag ik mij af, je post doorlezend, waarom je terug bent gegaan naar de film?

Je bent eruit gestapt omdat je volgens jouw "nergens" meer terecht kon, die situatie is zeker niet verbeterd... (maar er zijn nog plekken waar je terecht kunt, alleen niet altijd meer "naast de deur" - ben je bereid ook eens te reizen of film per post te versturen?).

Je wilt even snel 3 ZW rolletjes ontwikkeld en afgedrukt hebben tegen de beste prijs / kwaliteit (denk ik nog steeds mogelijk via de wat betere fotozaak, maar eens te meer niet meer altijd om de hoek).

Je constateert dat hier de laatste der Mohikanen (terecht) rondhangen, en veel daarvan zijn bereid om zelf de ontwikkeltank ter hand te nemen, gedwongen door nood of liefde. Welke keuze maak jij?

Ook qua ZW afdrukwerk is het nu of je eigen doka, of diep in de buidel tasten voor prachtige afdrukken bij een echt pro-lab (en eigenlijk beide, want fotopapier is net als film tegenwoordig duur!). Kleur zou bij elke betere fotozaak nog gewoon moeten kunnen.

Weet je zeker dat je niet liever gewoon digitaal blijft werken?

Hallo Marco,

Dank voor je uitgebreide reactie. Het was geenszins mijn bedoeling een 'negatief' klinkende stelling te plaatsen. Het is denk ik gewoon mijn schrijfstijl. Wist ook niet zo een twee drie waar deze anders te plaatsen dan in 'off topic'.

Waarom ik teruggegaan ben naar film? Ik ben er nooit vanaf geweest. Dat ik het 'overwogen' heb wil niet zeggen dat ik het ook gedaan heb Heb alleen al erg lang niet meer gefotografeerd. Maar zou het weer heel graag willen. Heb echt een heel fraaie verzameling van allerlei camera's en lenzen (ben wel een Canon FD adept met veel mooie lichtsterke (L) objectieven). Stuk voor stuk allemaal beter dan ik ooit zal kunnen fotograferen. Mis alleen door een drukke baan de tijd echt vaak in een doka door te brengen. Een winkel of internetbedrijf waar je je films met goed vertrouwen naar toe kunt brengen en waar je niet direct een PL hoeft af te sluiten als je een fors aantal afdrukken wenst trekt mij dus wel erg aan. Ik hoef niet voor een dubbeltje op de eerste rang, dat niet. Maar het moet wel een beetje redelijk blijven. Heb verder zoals geschreven vroeger erg veel in de doka gezeten, en beschik nog altijd over alle spullen.

Waarom analoog en niet digitaal? Het trekt me gewoon niet aan. Hoe meer men je meewarig aankijkt wat je met die ouwe meuk aanmoet, hoe vastbeslotener ik raak die spullen te blijven koesteren. Of anders gezegd, hoe meer ik 'moet', hoe minder ik wil. En eerlijk is eerlijk, wat ik nu aan analoge spullen bezit zou me naar digitaal omgezet een godsvermogen kosten. Last but not least speelt de romantiek van het nostalgische (weet je hoe zwaar een F1 'old' met motordrive is?) een grote rol mee. Zware degelijke materialen, echt vakmanschap. Zal de leeftijd wel zijn denk ik. En het zal misschien onzin zijn, maar ik verbeeld me ook altijd verschil te zien tussen tussen analoge en digitale foto's. Analoog lijkt wat 'vetter', natuurlijker. En eigenlijk kan ik nog wel tal van redenen bedenken waarom ik geen afscheid wil nemen van mijn analoge spullen. Maar genoeg gezeverd, nu eerst maar eens fotograferen.

Nogmaals dank voor je moeite.

Mvg Jean-Philippe

Adri van Loenhout's Avatar
    Shooter
    Medium Format
    Images
    4
    Dit vind ik een heel goed adres in Breda, heb ik goede ervaringen mee.

http://www.deafdruk.nl/diensten.html

p.s. had je vraag niet eerder gezien, druk, druk, druk...................

mvg, Adri

argentic's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Ik kende Foto den Boer niet (kom niet vaak in Amsterdam), maar van de website wordt je inderdaad niet vrolijk. Meer 404's en foutmeldingen dan pagina's.
    Wilbert
    http://www.photovergne.com
    Cours photo en Auvergne

Marco B's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    169
    Quote Originally Posted by argentic View Post
    Ik kende Foto den Boer niet (kom niet vaak in Amsterdam), maar van de website wordt je inderdaad niet vrolijk. Meer 404's en foutmeldingen dan pagina's.
    Geloof mij, vergeet de website en bezoek de winkel!

De enige nuttige pagina van de site is de Contact pagina voor het vinden van het adres

Zoals gezegd, letterlijk van vloer tot plafond gevuld met analoog. Ik denk toch wel het grootste assortiment van film, papier en chemie in Nederland op dit moment.

Liever een baggerwebsite maar een fatsoenlijke winkel en service, dan andersom (tenzij je natuurlijk als winkel ten doel hebt om je omzet via internetverkopen te halen, wat bij Foto Den Boer zeer zeker niet het geval is).

Maar gezien je eigen opmerkingen over je eigen werktijden in je winkel in Frankrijk en de prioriteit van je eigen websites (zeer laag) in deze recente APUG thread, zou ik toch zeggen dat je met Foto Den Boer zou moeten kunnen sympathiseren

Als laatste: ze hebben die site redelijk recent veranderd, maar duidelijk niet afgemaakt voor hem online te gooien. Niet handig, maar ja... Eens te meer, liever een levend persoon achter de counter dan een virtuele in de computer.
    My website

"The nineteenth century began by believing that what was reasonable was true, and it wound up by believing that what it saw a photograph of, was true." - William M. Ivins Jr.

"I don't know, maybe we should disinvent color, and we could just shoot Black & White." - David Burnett in 1978

"Analog is chemistry + physics, digital is physics + math, which ones did you like most?"

Page 1 of 2 12 LastLast

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin