Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 68,702   Posts: 1,482,655   Online: 618

Page 1 of 2 12 LastLast
Results 1 to 10 of 15
    PieterB's Avatar
    Shooter
    35mm
    Images
    9

Die onhoudbare drang toch....

Om mijn fototoestel te nemen en door die zoeker te kijken - niet voor het technologische maar nee, voor het overstijgende, diepere...: het maken van een mooie compostie. Slechts 2 dingen houden me tegen om niet altijd met een camera rond te lopen.... de tijd (1) want als je student bent kan je moeilijk je reflextoestel meenemen naar de lessen... niet dat er een verbod op is en (2) mogelijke onderwerpen (in relatie met die tijd want als je tijd hebt kan je mss ook wel op reis of op locatie gaan) Je kan toch moeilijk je fototoestel meenemen op café om een aantal mede-studenten te trekken terwijl je een pintje drinkt tijdens de (dit jaar vele) springuren....

Wat een ambetant gevoel - foto's willen nemen en er niet in staat toe kunnen zijn. Jullie begrijpen me wel.... niet? Gelukkig heb je dan nog Internet en nog meer speciaal apug en kan je tijdens de lessen informatica stiekem even kijken of er nieuwe negatiefjes in de gallery zitten - desnoods even naar altphotos....

Maar toch.... ik mis het agiteren en die klik zoveel.... het hulpmiddel dat aanvoeld als het verlengde van jezelf om zo'n mooie beelden te bewaren... met ons medium voor wel honderd jaar.... (mits wat zorg)

Het moest er even uit.
    (lol)

Groeten Pieter
    "The camera can be the most deadly weapon since the assassin's bullet. Or it can be the lotion of the heart - Norman Parkinson".

clogz's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    114
    Beste Pieter,
    Als ik jou was zou ik gewoon op café en tijdens de lessen fotograferen. Zelf vind ik het nog steeds een gemis dat ik dat destijds niet heb gedaan.
    Gegroet
    Hans
    Digital is best taken with a grain of silver.

Breunes's Avatar
    Shooter
    Medium Format
    Images
    14
    Ik ben het met clogz eens, gewoon doen. Maar gebruik een meetzoeker, bv een bessa. Minder opvallend en maakt nauwelijks herrie. Over twintig jaar zul je ons dankbaar zijn dat we dit geadviseerd hebben

PieterB's Avatar
    Shooter
    35mm
    Images
    9
    Ja maar dan nog: in de leranenopleiding SO hier heb je veel te weinig tijd om ook nog eens te kunnen ontwikkelen, alhoewel dat kan ik oplossen door 2 filmpjes tegelijk te ontwikkelen.... Maar die reflex is veel te groot... vandaag raakt ie wel nog mee...
    Hoeveel kost een holga of een minox of een goede goedkope manueel in te stellen camera 35mm. En zeggen dat ik ooit op mediumformaat wou beginnen.... (mijn scanner kan dat aan maar die toestellen zijn me nog iets te duur - kunnen jullie een bepaalde MF aanraden, volledig manueel, niet duur maar wel sterk LEES kan tegen wat spat-water , een stootje en een heel klein beetje modder)

Raar: het forum systeem plaatst spat water (spa****er) aan elkaar met sterretjes...
    "The camera can be the most deadly weapon since the assassin's bullet. Or it can be the lotion of the heart - Norman Parkinson".

PieterB's Avatar
    Shooter
    35mm
    Images
    9
    Vandaag heb ik in ieder geval mijn camera al mee (niet voor in de les maar de weg hiernaartoe) station - park -...
    Want daar komen we bij mijn tweede probleem: onderwerpen...

EDIT: daarnet in de kast mijn pa's oude Olympus-35 SP gevonden met Zuiko 1:1,7 42mm lens. Jammer genoeg is de lichtmeter stuk. Hoeveel kost een goedkope lichtmeter OF/EN waar vind ik een tabel met aanvangsvoorwaarden.
    Dat spul heeft een lichtsterke lens en is niet groot, dus lijkt me wel interessant, niet?

Marc Leest's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    12
    Quote Originally Posted by PieterB
    Maar die reflex is veel te groot... vandaag raakt ie wel nog mee...
    drumroll:

De beste camera aller tijden in zijn klasse:

Olympus µ-II, 35mm 2,8 lens

(€120)

http://www.nl.olympus.be/consumer/ph...3A%5D%2DSeries

Onklopbaar met Delta400 of Delta3200.
    Heb ik ALTIJD bij mij
    M.
    We cannot change how the cards are dealt, just how to play the hand...
    Randy Pausch

argentic's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    daarnet in de kast mijn pa's oude Olympus-35 SP gevonden met Zuiko 1:1,7 42mm lens. Jammer genoeg is de lichtmeter stuk. Hoeveel kost een goedkope lichtmeter OF/EN waar vind ik een tabel met aanvangsvoorwaarden.
    Dat spul heeft een lichtsterke lens en is niet groot, dus lijkt me wel interessant, niet?

Prima cameraatje met een goed objectief. Geweldig als fotografisch notitieblokje.

Je kunt er alles nog met de hand op instellen. En als je een werkende losse belichtingsmeter 2ehands op de kop tikt ben je de man. 1 keer meten, camera instellen en schieten maar. Zolang de lichtomstandigheden niet veranderen kun je je gang gaan. Even goed en even snel als een volledig automatische belichting, met als voordeel dat je lichtmeter niet misleid kan worden door tegenlicht etc. Voor een losse lichtmeter kun je het beste eens op een fotograficabeurs rondkijken. Hier www.fotografica.nl vind je een beurskalender voor Nederland, Duitsland en Belgie. 7 nov in Heerlen, 28 nov in Antwerpen etc.

Meer info vindt je op http://www.ph.utexas.edu/~yue/misc/35SP.html

Overigens is die Olympus Mju van Marc ook een echte aanrader. Klein, geen overbodige fratsen en een geweldig objectiefje.

G.
    Wilbert
    http://www.photovergne.com
    Cours photo en Auvergne

PieterB's Avatar
    Shooter
    35mm
    Images
    9
    Bedankt voor de link Gilbert!
    Nu ik dit gelezen heb ben ik volledig te vinden voor die rangefinder.
    Voorlopig probeer ik goede resultaten te bereiken met de 'sunny 16 rule', want een lichtmeter zal ik mss pas op die beurs aanschaffen want nieuw is dat iets te duur voor mijn budget (nieuw zou ik liefst een spotmeter hebben maar die gossen dinges kosten veel te veel geld)

argentic's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    (nieuw zou ik liefst een spotmeter hebben maar die gossen dinges kosten veel te veel geld)
    Bedenk wel dat voor straatfotografie veel sneller te werken is met het witte bolletje van een handbelichtingsmeter. Een spotmeter is wel exacter, maar vergt ook veel meer ervaring van de fotograaf. Ik gebruik mijn spotmeter heel intensief, maar eigenlijk alleen voor grootformaat fotografie. Als het voor reportages sneller moet, vind ik een gewone meter veel handiger.

G.
    Wilbert
    http://www.photovergne.com
    Cours photo en Auvergne

Shooter
    Plastic Cameras
    Quote Originally Posted by Marc Leest
    De beste camera aller tijden in zijn klasse: Olympus µ-II, 35mm 2,8 lens
    Ik heb vroeger vrij veel met de mju 105 gefotografeerd, met zoomobjectief van 35-105. Fraaie plaatjes mee gemaakt, prima toestelletje maar mechanisch niet top (heb last van lichtlekken en een afgebroken objectiefdeksel).

De II met vast objectief kan alleen maar nog beter zijn.

Groet, Paul.

Page 1 of 2 12 LastLast

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin