Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 70,280   Posts: 1,534,888   Online: 817

Kjenner noen til Skandinavisk Camera Industri

1. BTE 1948
    Benytter anledningen til et spørsmål i det Scandinaviske forumet :
    Et det noen som har kjenskap til eller kan komme med opplysninger rundt et kamera som heter : SKANDIA med modell betegnelse / serienr 556
    Laget ved Skandinavisk Camera Industri i Danmark ??
    Jeg la denne inn under en annen tråd her, men stiller spørsmålet på nytt i egen tråd.
    Mvh
    BTE
  2. Soeren
    Soeren
    Prøv at kontakte Danmarks fotomuseum
    http://www.fotomuseum.dk/ E-mail: mail@fotomuseum.dk

Eller Dansk Fotohistorisk Selskab
    http://www.objektiv.dk/start/index.html

Mvh Søren
  3. BTE 1948
    BTE 1948
    Mange takk for linke Søren jeg skal prøve å sende en mail ditt. Jeg har søkt endel på nett vedr dette kamera men tilslag er minimale.
    Prøver også å legge ved et bilde av dette kamera
    Mvh
    BTE
  4. gandolfi
    gandolfi
    citat:"På fotomuseet i Herning står det Scandia kamera, som grundlægge-
    ren af DFA, Ib Spangenberg, udviklede i sin kælder. Det er 40 år siden..."

så det er nok en god ide at skrive til Danmarks fotomuseum i Herning.
    eller ring til Bjarne Meldgaard der er daglig leder..

+45 9722 5322

jeg spekulerede på om det kunne være et NORKA kamera ("NOrdisk KAmerafabrik) men det ser lidt for nyt ud..

Det er desv meget svært at få gode oplysninger om gamle danske kameraer..
    hvorfor man ikke "vil" oplyse os nysgerrige, med mindre man køber sig til medlemskab af en historisk forening, ved jeg ikke...
  5. BTE 1948
    BTE 1948
    Har nå sendt en mail til Danmarks fotomuseum så man får se hva eventuelt svar blir.
    Det er definitivt en Skandia om jeg tolker dette rigtigt. Kamera er rigtignok ombygget med et Linfhof 4x5 bakstykke, men det følgte med den del som var der før denne ombygning og den er som de nye bilder jeg nå har lagt inn merket Skandia.
    Serienr er 356 ikke 556 som jeg skrev i første innlegg.
    Det følgte desverre ikke med noen objektiver.
  6. BTE 1948
    BTE 1948
    Mange takk for tips for å løse mine spørsmål vedr dette kamera. Har nå mottatt informativ mailer fra Bjarne Meldgaard.

mvh
    BTE
  7. gandolfi
    gandolfi
    Quote Originally Posted by BTE 1948 View Post
    Mange takk for tips for å løse mine spørsmål vedr dette kamera. Har nå mottatt informativ mailer fra Bjarne Meldgaard.

mvh
    BTE
    godt! men så må du jo oplyse os nysgerrige....
  8. BTE 1948
    BTE 1948
    Ja jeg skal gjerne prøve å stille nyskerrigheten med det lille jeg har til nå fått samlet. Dette er som sagt det jeg har fått av opplysninger ved min henvendelse til museumsleder Bjarne Meldgaard ved Danmarks Fotomuseum

Som sagt dette er en Skandia kamera produsert ved Skandinavisk camera industri i Danmark ved Ib Spangeberg. Skandiakamera kom på markedet i oktober 1954.
    Kamera var i produksjon frem til stopp i 1959. Noe om firmaet eller Ib Spangeberg vet jeg ikke. Hvor mange det er produsert vites heller ikke.
    Ved Dansk fotomuseum har man 2 stykker nr 304 og nr 405. Mitt har nr 356.

Mitt eksemplar er mest sansynlig desverre ikke 100& da det en gang er ombygget for å bruke et Linhof 4x5 bakstykke. Men det letes i skuffer og skap så hva som finne ettervært vites ikke.
    Jeg legger også ved en brochure.

Mvh
    BTE
  9. BTE 1948
    BTE 1948
    Hei igjen
    Jeg har nå montert kamera muligens nær slik det skal være. Det som jeg nå mangler er objektiv og plateholder/filmholder.
    Om det er noen som har interesse av å overta dette kamera så kan jeg godt selge/bytte dette. Man blir eventuelt sikkert enig :-)
  10. BTE 1948
    BTE 1948
    Quote Originally Posted by BTE 1948 View Post
    Hei igjen
    Jeg har nå montert kamera muligens nær slik det skal være. Det som jeg nå mangler er objektiv og plateholder/filmholder.
    Om det er noen som har interesse av å overta dette kamera så kan jeg godt selge/bytte dette. Man blir eventuelt sikkert enig :-)

Om noen har interesse av dette kamera så bytter jeg gjerne i 2 stk 8x10 filmkassetter. Frakten betaler jeg på kassettene og mottaker betaler fragt på kamera

Mva
    BTE
Results 1 to 10 of 10

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin