Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 70,548   Posts: 1,544,573   Online: 971

Størrelse på bilder på hjemmesiden

1. OMU
    Hei;

Har lenge hatt lyst til å lage en hjemmeside med noen av mine bilder. Men jeg har gruet meg litt for alt dataarbeidet. Men nå ha jeg tatt fart og registrert mitt domene og skal starte med å legge inn noen bilder.

Nå lurer jeg på hvilken størrelse og oppløsning jeg skal bruke?

På den ene siden må de jo være så store at de gir et inntrykk av hvordan bildene er på fotopapir, men samtidig ikke så store at de bare kan lastes ned og skrives ut med et greit resultat.

Fint om noen kan dele sine vurderinger/erfaringer med meg.

Takk

Odd Magne Ulvund
  2. kameranerd.com
    kameranerd.com
    Hei, jeg har laget noen hjemmesider både for meg selv og fotoklubben. Bruker nesten bestandig en grense på 1000 pixler bredde og i jpg. Da går det fort å laste, greit å kunne se på, men oftest er det for lite til at noen kan bruke det til reklame trykk osv, slik at de må be om større oppløsning hvis de ønsker å bruke bildene.

Kent
  3. Ole
    Ole
    For dem av oss som foretrekker å ha en "sidebar" åpen på en litt liten laptop-skjerm, er 600x800 absolutt maks.

Blir bildene større enn det må man scrolle for å se det hele.

Er der i tillegg tekst og manøvreringsknapper bør bildet være enda mindre, 640x480 er passe.
  4. OMU
    OMU
    Hei igjen og takk for svar.

I bl.a Photoshop er det valgmulighet for valg av kvalitet ved lagring, fra 100% og nedover.
    Bruker dere da 100% - valget, eller reduserer dere noe på kvaligeten?
    Jeg har selv vurder å gå ned til 80%

mvh
    Odd Magne
  5. Ole
    Ole
    80% er mer enn godt nok - i de aller fleste tilfeller. En sjelden gang innimellom er det synlig forskjell på 80% og 90%, og da må man selv avgjøre hva som er "godt nok".
  6. OMU
    OMU
    Hei igjen og nok en gang takk for raskt svar.

Da er det bare å gå i gang med skanning og få lagt ut noen bilder.

mvh
    Odd Magne
Results 1 to 6 of 6

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin