Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 70,495   Posts: 1,543,021   Online: 794

SLR, Fødsel, barndom og ungdomstid

1. Removed Account2
    Undrer på om det er flere som samler slike :

Fra venstre Praktina IIa, bajonettfatning (ligner litt overraskende på Canon FD), 1/2 - 1/500, lukker fungerer, objektiv skarpt og fint, uten skade eller fungus.

I midten Zenit E (Moskva-OL logo), med Soligor 135mm med T-2 overgangs-fatning til M42, lukker og lysmåler fungerer utmerket.

Til høyre Canon T90- "the Tank", siste generasjon før EOS, manuell fokus, full elektronikk, motorfremtrekk av film, benyttet Canon FD og har således et kollosalt utvalg av objektiver tilgjengelig som er lett og billig å finne, orginaloptikk og 3-parts leverandører fra alle produsenter.

Alle disse fungerer og kommer til å fortsette å fungere i lang tid. Utfordringen er å finne objektiver til Praktina, man skulle ha kjøpt opp på slutten av 1970-tallet når disse kameraene ble solgt ut somn restlager fra småannonser bak i annonseseksjonen av Modern Photography.
  2. Removed Account2
    Ettersom ingen svar kommer, er det ett spørsmål jeg sitter med : er denne gruppen *egentlig* forbeholdt mennesker som er interessert i mediumformat, storformat og bladfilm?
  3. Johs
    Johs
    Nei , de samles, repareres og selvfølgelig brukes. Det skjer jo mye banebrytende på filmsiden i disse tider. Fokuset er muligens flyttet litt på seg. Bruktmarkedet lever jo sitt eget liv i disse tider. I 2009/10 kjøpte jeg 2 M7 og 2 M6 samt noen objektiver til M. Leica R ble det 3 stk.R6 og en R8 samt 7 stk R objektiver.
    2 stk Bergheil 6X9 og en Linhof 6X9.
    3 stk Hasselblader og noen objektiver
    Samt en 4X5" Linhof til.
    Utvidet også Minolta samlingen med en veldig pen sort XE-1.
    I Stavanger fant jeg en Yashika124G til, som ny!!
    Ønsker meg en Contarex med utskiftbare bakstykker som i sin tid kostet kr.310.- pr stk.

I kveld kjøpte jeg av Vidar en HB 501 med 80mm og magasin. 100% pen utgave.
    Så noe samling er det vel men jeg ønsker å bruke alt.
    Skal teste ut Agfa sin nye film, 80S.

Mest av alt ønsker jeg en ZEISS IKON Ikarex 35S BM +2,8/50mm Tessar, 100% pen sort utgave.

Oles 8X10" Gandolfi er vel noe av det peneste jeg har sett!, ...mangler forstørrer.
    Har en Durst 138S og denne er vel mitt optimale mål: Ebony 5x7 SVU2 Field View Camera

Har du kikket på de engelsk språklige gruppene våre?
    Johs
  4. Pres10
    Pres10
    Fant ultraminiatures i dag! Er det noen som har bruke for en Kiev 30 montro (overskudd, fulgte med en annen sak, av og til bare må man)?

Fikk mine Yashica før hega, en Mat og en 635 MED 35mm konv. kit. Begge ble prøvet ut i helga, Mat med 120 Ilford FP4 (outdated kandidat for Cofenol) 635 med TriX (outdated, Cofenol det også....) Moro å føle begrensingen 80mm med 35mm film og intet alternativ, det skjerper øyet - og gir trening til føttene!

Hadde samme opplevelse tidligere i uken, en tur ut med Ferrania Lince 3, mitt første småbilledkamera, med 45mm Steinheli Cassar : litt stusselig lite billedutsnitt, merkelig hvor langt bak man må, når det hverken er en 35mm, 28mm eller 24mm i bag'en! Skjerper sansene.
  5. Johs
    Johs
    I kveld var det klubbkveld og Andreas fortalte og lot oss beføle sin nyervervede Praktica FX2 fra Antonio Stasi i Bergen. Han fortalte også mye om LUXUS modellen Praktina som Erik postet et bilde av. Jeg spurte Andreas om han kan fortelle litt?
    Han skal prøve å få litt tid neste uke.

Andreas tok Agfas ny film og brukte den på en Flexaret med adapter for 135film. Etter mørkeromskvelden lyste hele ansikte hans av beundring over resultatene fra Flexaretens 80mm.
    Pres10, det gav mersmak for meg også.
    Johs
    Vi får bare vente.
  6. Removed Account2
    Hei Johs. Hils Andreas: nå har jeg TO Praktina, både en IIa og en FX!! Kvaliteten er helt upåklagelig, jeg påstår at de var helt på høyde med vest-tysk i tiden rett rundt 1950, og SLR ble jo unnfanget og født i Dresden!

Den siste kom med en Tessar til og med og både pentaprisme og en se-nedi-og-ikke-se-fokus-søker.
    Det skal bli en sann fornøyelse å sette film i begge og dra på sykkeltur i nærområdet, Kodak Gold i den ene og Lucky 100 i den andre.

Erik

PS på en eller annen måte har jeg klart å dobbeltregistrere meg på disse forumene, Erik er Erik samme hva nicket sier!
Results 1 to 6 of 6

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin