Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 70,291   Posts: 1,535,434   Online: 795

Å blande sin egen fremkaller......

1. Removed Account2
    Inspirert av en diskusjon på Foto.no har jeg kikket litt på gamle fotobøker og fremkaller-resepter.

Utgangspunktet var en dskusjon om Cafenol (fremkalle film med ting du finner på kjøkkenet), det førte til et dykk bl.a. her på APUG og et par blogger med mere informasjon om Cafenol (kaffe og vitamin C). Jeg er i ferd med å oversette til norsk (sorry Sverige!) med korrekte betegnelser på kjemikalier, med linker og kilder til det man trenger ut over vanlig kjøkkenvare. Resultatet blir en PDF-fil, spørsmålet er hvor man best skal legge ut noe slikt, slik at flere kan få sjansen til å prøve på et ordentlig grunnlag og ikke det overfløatiske og unøyaktige en leser på nettet fra USA (just a pich of this and a drab of that....).

Men inspirert av dette fant jeg fram til en gammel tysk resept, universalfremkaller for film og papir, med standmixturer med nesten ubegrenset holdbarhet, som blandes til formålet, og som kan tilpasses til kalde og varme toner for papir, finkorn og aggressiv fremkalling for film.

Her er det også korrekte oversettelser av navn på kjemikalier (igjen norske navn, som avviker sterkt fra svenske - jeg leste i sin tid organisk kjemi på svensk og har ikke kommet meg enda....) og linker og kilder på disse kjemikaliene.

Dette vil også foreligge som en PDF-fil, og samme spørsmål: hvor lagres det best?
  2. Per Hallgren
    Per Hallgren
    Finns deres pdf-fil att få någonstans?
Results 1 to 2 of 2

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin