Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 71,500   Posts: 1,571,614   Online: 1249

Kodak TMAX 100, EI 80, Caffenol-C-M, 16min, 20C

1. Ezzie
    Kodak TMAX 100 (TMX) i Caffenol-C-M (umodifisert) i 16min ved 20C.

Caffenol-C-M og TMX i 16min gir relativ høy kontrast. Man kan også klare seg med 14min om man ønsker lavere kontrast.

Oppskrift: "Caffenol.blogspot.com - recipies"
    1. Vannfri natrium/sodiumkarbonat (i mitt tilfelle Stabil Krystal Soda). 54g/l
    2. Askorbinsyre (i mitt tilfelle Santa Maria Askorbinsyre) 16g/l
    3. Pulverkaffe (Luxuskaffe, rik på robusta) 40g/l

1 og 2 blandes sammen først, når alt er klarnet legger man til kaffen. Det er viktig at man ikke straks kaster blandingen i tanken. Ingrediensene må gjennomgå en kort kjemisk reaksjon før man begynner å fremkalle. Dessuten må temperaturen ned i 20C, det tar litt tid. Bruk evt vannbad for å få ned temperaturen.

For en 120 film trengs 530ml ferdig blanding, for en 135 film 350ml.

Agiterer første minutt, så tre vendinger pr minutt. Stoppes med vannskylling i 1min, fiksering skjer som normalt.

Tips ved skanning av negativ. Få med så mye informasjon så mulig, om resultatet blir noe flatt og med lite kontrast så er det helt OK. Kontrast etc gjør du noe med i etterbehandling, hvor du har mye større kontroll.

Results 1 to 1 of 1

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin