Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 69,986   Posts: 1,524,002   Online: 860

Fuji Neopan Acros 100, EI 200 Caffenol-C-M, 12min, 20C

1. Ezzie
    Fuji Acros i Caffenol-C-M (umodifisert) i 12min ved 20C.

Om du ønsker noe større kontrast kan du øke til 14 eller 15 minutter uten fare. Acros er som TMX, den tåler å bli pushet, men tåler også pull etter eller to stopp.

Oppskrift: "Caffenol.blogspot.com - recipies"
    1. Vannfri natrium/sodiumkarbonat (i mitt tilfelle Stabil Krystal Soda). 54g/l
    2. Askorbinsyre (i mitt tilfelle Santa Maria Askorbinsyre) 16g/l
    3. Pulverkaffe (Luxuskaffe, rik på robusta) 40g/l

1 og 2 blandes sammen først, når alt er klarnet legger man til kaffen. Det er viktig at man ikke straks kaster blandingen i tanken. Ingrediensene må gjennomgå en kort kjemisk reaksjon før man begynner å fremkalle. Dessuten må temperaturen ned i 20C, det tar litt tid. Bruk evt vannbad for å få ned temperaturen.

For en 120 film trengs 530ml ferdig blanding, for en 135 film 350ml.

Agiterer første minutt, så tre vendinger pr minutt. Stoppes med vannskylling i 1min, fiksering skjer som normalt.

Tips ved skanning av negativ. Få med så mye informasjon som mulig, om resultatet blir noe flatt og med lite kontrast så er det helt OK. Kontrast etc gjør du noe med i etterbehandling, hvor du har mye større kontroll.

Tatt med Kowa Super 66 / 85mm

Begge tatt med Flexaret Va

2. Ezzie
    Ezzie
    Har nå testet å fremkalle en film nr 2 i samme suppe ved bruk av en Peterson 4 tank. Denne tar kun en 120 film (evt to 135). Istedenfor å helle ut fremkalleren i vasken etter første film, heller jeg den over i et beger og gjenbruker det straks første film er ute av fikseren og kan legges over i noe annet for vask. Viktig fremkalleren holdes ved 20C. For å gi fremkalleren en liten oppkvikker la jeg til 5ml med pulverkaffe, og ellers la jeg til ca 10% på fremkalilngstiden. Og det fungerer utmerket. Mulig jeg samler to filmer og fremkaller slik i fremtiden, sparer tid og fremkaller.

Altså:
    1) Fremkaller som tidligere beskrevet: C-C-M, men legg til 5ml (teskje måleskje, ja jeg vet vi opererer med metrisk vektenheter her, men det er enklere med en liten teskje, enn å begynne å måle opp noen små gram)
    2) +1 minutt fremkallingstid, dvs 13 minutter
    3) Ellers alt likt. Ingen endring i agiteringsregime eller annet.

Eksempel, (fortsatt EI 200 husk):
  3. Helinophoto
    Helinophoto
    Fantastisk flott bilde av trærne i tåka =)
  4. Ezzie
    Ezzie
    Legacy Pro 100 er også Acros. C-C-M, 12min ved 20C og resultatene er som forventet. Typisk glatt fin struktur og velkontrollerte lyse partier.

135 film denne gang:

Heddal stave church by Eirik0304, on Flickr

The long way home by Eirik0304, on Flickr
Results 1 to 4 of 4

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin