Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 69,955   Posts: 1,522,813   Online: 1001

Polypan-F 35mm fra bulk, EI 50, Caffenol-C-L, 6min vannbad, 70min @ 20C

1. Helinophoto
    Oppskrift:
    1. Vannfri natrium/sodiumkarbonat (Stabil Krystal Soda). 16g/l
    2. Askorbinsyre (i mitt tilfelle Askorbinsyre fra Apoteket) 10g/l
    3. Pulverkaffe (First price instant) 40g/l
    4. Kaliumbromid 1-2g/l

Jeg blandet 0.5l fremkaller, og kuttet derfor alle ingredienser til det halve.
    Kaliumbromidmengden var 0.9g (har klumpet seg en del og den klumpen var 0.9g)

Blandet 1, 2 , 3 og 4, passet på at alle ingredienser var godt utblandet før iblanding av neste ingrediens.

Jeg la så filmen i bløt i Paterson tanken i vann med 20 grader i 5-6 minutter. Samtidig lot jeg fremkalleren stå i vannbad like lenge, for å få temp til 20 grader.

Bløtleggingen av filmen, bestod av å fylle paterson-tanken 90% full av vann, agitere godt (5-6 vendinger), slå løs evt luftbobler og la stå i 5-6 minutter.

Fremkalling:
    Kontinuelige vendinger de første 30 sekunder, deretter tre ganske kontante vendinger ved 2, 4, 8, 16 og 32 minutter. Så la stå til 70 minutter er gått.

Stoppbad var 3 vannskyllinger i 1min (hard agitering), eller til man ikke lenger ser spor av caffenolen når man heller ut.

Brukte en generell fixer med hardner for denne filmen.

Scannet som positiv på Nikon Coolscan V og invertert i etterbehandling, justert sort og hvitpunkt manuelt for best kontroll over skygge/høylys og kontrastnivå på ferdig bilde.

Results 1 to 1 of 1

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin