Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 70,536   Posts: 1,544,112   Online: 987

Kodak Tri-X, EI400, Caffenol-C-H(RS), 14;30min ved 20C

1. Ezzie
    Tri-X i Caffenol-C-H (RS) i 14min ved 20C.

RS = redusert soda konsentrasjon, I forhold til vanlig C-H så er det ca 3/4 så mye soda. Se oppskrift under

Oppskrift:
    1. Vannfri natrium/sodiumkarbonat (i mitt tilfelle Stabil Krystal Soda). 40g/l
    2. Askorbinsyre (i mitt tilfelle Santa Maria Askorbinsyre) 16g/l
    3. Pulverkaffe (Luxuskaffe, rik på robusta) 40g/l
    4. Kalium Bromide 1g/l

1 og 2 blandes sammen først, når alt er klarnet legger man til kaffen. Det er viktig at man ikke straks kaster blandingen i tanken. Ingrediensene må gjennomgå en kort kjemisk reaksjon før man begynner å fremkalle. Dessuten må temperaturen ned i 20C, det tar litt tid. Bruk evt vannbad for å få ned temperaturen.

For en 120 film trengs 530ml ferdig blanding, litt avhengig av tank, for en 135 film 350ml.

Agiterer 12 ggr første minutt, så tre vendinger pr minutt. Stoppes med vannskylling i 1min, fiksering skjer som normalt.

Tips ved skanning av negativ. Få med så mye informasjon så mulig, om resultatet blir noe flatt og med lite kontrast så er det helt OK. Kontrast etc gjør du noe med i etterbehandling, hvor du har mye større kontroll.

2. FiatluX
    FiatluX
    Elsker det format!
  3. Helgesverre
    Helgesverre
    Dette er ikke for å gjøre meg interessant, men her føler jeg at jeg er litt dum. Jeg savner en begrunnelse angående redusering av soda, det er neppe kun en fiks idé. Jeg holder nå på å fremkalle noen Tri-X 120 som er godt utdaterte, og velger oppskriften din herover. Så forvirres jeg av at du går fra å benevne filmen Tri-X til å endre dette til TMAX 100. Jeg antar dette er en skrivefeil? Men jeg beundrer resultatet ditt. Flott !
  4. Helgesverre
    Helgesverre
    Bare noe mer nysgjerrighet: Et slikt "cognacboks-kamera" som jeg velger å se på som en panoramasak er vel vanskelig å håndtere? Bruker du stativ og libelle?
    Min første Tri-X er ferdigtørket og resultatet ved øyensyn viser at noe kluss før fiksering forlenget tiden til noe mer enn 15 minutter. Filmen var ukritisk lagret og 6-7 år utdatert. Derfor er de ueksponerte deler preget av et tydelig slør, men tror jeg klarer å få noe ut av dette likevel. Og et halvt døgn etter kan jeg vel greie de to neste filmene i samme literblanding??
Results 1 to 4 of 4

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin