Waar kan ik ergens een handleiding hiervoor vinden?
Heb sinds kort een filmspoelapparaat maar de werking is me (nog) niet helemaal duidelijk.
Printable View
Waar kan ik ergens een handleiding hiervoor vinden?
Heb sinds kort een filmspoelapparaat maar de werking is me (nog) niet helemaal duidelijk.
Laten we eerst proberen duidelijk te krijgen wat een filmspoelapparaat is. Een daylight bulk film loader? Of iets om de film na het ontwikkelen, stoppen, fixeren mee te spoelen?
Voor een daylight bulk loader heb ik ooit een goede FAQ gevonden. Die kan ik niet meteen weer vinden, maar dit is wellicht ook een eerste stap.
bulk loader ;-)
Die FAQ is verdwenen.... maar google heeft me wel al wat informatie opgeleverd.
Is uiteindelijk geen ingewikkeld speelgoed :)
@kraker
goeie beelden op je weblog!
@pieter
wat kost dat tegenwoordig zo'n 30m KB film?
(interessant om eerst te calibreren en dan je diepvries vol te stoppen met van die 30m rollen)
Hoeveel filmen haal je uit een 30m rol?
Interessant ook om film te maken van 10 opnames...
Om nadien per onderwerp te gebruiken...
Lukt het een beetje? Ga je me eens een demootje doen dan?
Fred
Bedankt, Fred! :) Zulke berichten motiveren me... Ik vind het jammer dat ik niet vaker aan updates toe kom, maarja, kiezen tussen de doka in duiken of scannen... dan wint de doka het nogal eens ;)
Tsja, dit was dan wel @Pieter, maar ik geef ook maar alvast antwoord:Quote:
@pieter
wat kost dat tegenwoordig zo'n 30m KB film?
(interessant om eerst te calibreren en dan je diepvries vol te stoppen met van die 30m rollen)
Hoeveel filmen haal je uit een 30m rol?
Wat het kost hangt nogal van de film af, maar diverse Ilford films tussen 40 en 60 euro per 30 meter; 30 meter is als ik me niet vergis 17 of 18 rolletjes van 36 (ik spoel dan rolletjes van 42, nouja, waarschijnlijk wel afhankelijk van je camera... maar met een Canon EOS die op het eerste stuk nogal ruim doorspoelt kom ik met rolletjes van 42 op 36 opnamen, en dan is met een bulkloader het laatste frame soms al half belicht).
Inderdaad, soms zijn kortere rolletjes wel interessanter, hoewel het ook meer verlies oplevert...
Inderdaad: 18 films van een rol van 30,5m/100ft.
Inspoelen plm. 40-42 beeldjes ivm de aanloopstrook en 1 1/2 beeldje verlies met het aanplakken.
Prijzen:
http://shop.fotohuisrovo.nl/index.php?cPath=21_25_30
Waarbij de goedkoopste meter films op dit moment de Fomapan films zijn: 100,T200 of 400 voor dezelfde prijs als de inhoud in meters (30,5).
Fomapan cassettes (35mm) zijn overigens meerdere malen te gebruiken. Zijn tevens meteen DX gecodeerd wat wel eens handig kan zijn voor een 2e compact camera die soms ook nog mee gaat.
Fred,
Geen echt idee van de prijzen, maar wil bulkrollen gebruiken voor delta 100 en tri-x. Ondanks het verlies vooral met de bedoeling iets kleinere rollen 12 tot 24 beelden te maken, zodat ik gemakkelijker kan spelen met aanpassen van de ontwikkeling aan het licht. N, N+1 en N-1 in ieder geval :)
Ik moet het proberen, binnenkort want ik heb nog veel te veel dokawerk...
En de beelden van noorwegen zijn ook nog steeds niet af :(
@Fotohuis
Ik vond die fomapan cassettes soms toch scheeftrekken hoor.
Maar de meest ambetante blijven die van trix
Bij de bulk loader kreeg ik wat oude agfa 100 cassettes en die lijken ook wel mee te vallen. (anders zou de verkoper er ze ook niet bijsteken natuurlijk :p)