intelligente opmerking!!!
Printable View
intelligente opmerking!!!
Inderdaad: de opmerking is niet gek. Maar dat had (zelfs ik) als eerste uitgesloten toen ik mijn test-strook droog had gemaakt... :-(Quote:
Originally Posted by janké
Ik houd het bij een 250watt lamp ipv 100...Quote:
Originally Posted by SoulSurround
Niks speciaals geroken bij het vergroten, het (angst) zweet dat je uitbrak...?
:-)
Nieuwsgierig hier: Laat ons het gauw weten Jeroen... :-)
Ik kan niet wachten totdat ik naar huis kan van m'n werk... ik zal jullie zo snel mogelijk op de hoogte brengen!Quote:
Originally Posted by fred
Ik hoop dat het de lamp is want het verschil in snelheid van het papier is niet groot genoeg (Kentmere is 1 stop gevoeliger):
Agfa MCC111:
320 ISO op Gradatie 0-3˝
160 ISO op Gradatie 4-5
Kentmere Fineprint VC:
160 ISO op Gradatie 0-3˝
80 ISO op Gradatie 4-5
Ilford MGIVFB:
200 ISO op Gradatie 0-3˝
100 ISO op Gradatie 4-5
Shit... 100 Watt (12 Volt). Maar nu ben ik toch niet meer zeker van het gebruikte diafragma omdat, toen ik de kop van de Durst afnam, ik het diafragma open zag staan. Kortom, ik zal jullie even niet verder vermoeien. Dit weekend maak ik nog een print... en kom daarna bij jullie terug met de resultaten.Quote:
Jeroen
Jeroen,Quote:
Originally Posted by SoulSurround
Ik heb altijd een behoorlijke voorraad papier bij op de beurzen, mocht het
op dat moment niet voorradig zijn, geen nood ik heb een pakhuis vol, en
Engeland is dichtbij.
René
www.renedecaluwe.nl
Hallo Rene,
Ik heb al eens eerder wat proeven gezien op kleine stukje papier. Heb je die van al je papier? Dan kom ik graag nog even langs in Houten. (en dan even lenen en in daglicht bekijken...)
Om even aan te geven dat het hier niet echt om een extreem negatief gaat; bij deze een scan van de afdruk te vinden op:Quote:
http://home-l2.tiscali.nl/~ti096126/apug_jeroen.jpg
Jeroen
P.S. Na verloop van tijd zal de foto waarschijnlijk verwijderd worden omdat ik op die site niet zoveel ruimte heb.
Robert, nog even wat 'kwantitatieve' data opgezocht. Ik heb in het verleden twee Leitz V35 vergroters gestest met de splitgrade en hetzelfde negatief. Ik heb twee redelijk identieke prints terwijl de afdrukgegevens verschilden (bij dezelfde hoogte & diafragma):Quote:
Originally Posted by Fotohuis
1e V35: 17.7 sec. op gradatie 2.3
2e V35: 26.1 sec. op gradatie 2.1
Ik dacht... ik post het hier maar even 'voor 't nageslacht' :D
Om even een vergelijk te maken:
ik heb de waarden die de splitgrade weergeeft nog even precies nagemeten via een normaal gedekt negatief
bij vergroting van 30-40 (V35 14x) :
bij f 5,6 : 341 seconde
bij f 4 : 158 seconde
bij f 2.8 : 71 seconde.
bij vergroting zelfde negatief van 24-30:(V35: 10x)
bij f 5,6: 187 sec
bij f4 : 82 sec.
bij f2.8 : 36 sec.
Wat is er mis?
met vr gr H. de M.
-------------------------------------------------------
Om even aan te geven: Met mijn Dunco zit ik rond 50 Seconden bij f=8 met een gemiddeld negatief maar dan wel op 40X50cm ! (Middenformaat afdruk 6X4,5). T.o.v. mijn vroegere oude Meopta geeft deze vergroter bijna 2,5X meer licht met eenzelfde 100W lichtbron.
Robert
PS. Jeroen, op welk formaat gelden jouw waarden? en met welk diafragma (f) ?