bijzonder "gevoel"
Toch wel. Kijk, net zoals Jeroen de Wijs dokacursussen geeft en waarschijnlijk af en toe met kromme tenen toekijkt hoe een 805 carrier over de grond gaat of duimdikke vingerafdrukken op een glas AN-glas komen (zijn story), heb ik natuurlijk ook klanten die na 2 doka cursussen nog niet het verschil weten tussen belichtingstijd en kontrast.

Als die dan vragen welke doka-analyser ze moeten bestellen zal ik ze nooit een SWA-2000 aanraden, misschien een Heiland split grade en dan met het advies die vooral (lees alleen) op de geprogrammeerde instelling te gebruiken.

Maar dat wil natuurlijk niet zeggen dat betreffende personen met veel plezier en toewijding hun eigen negatieven afdrukken met een eindresultaat welke nog veel beter is dan als ze hun z/w rolletje naar de Hema zouden brengen.

Maar goed, de discussie ging over analysers en split grade en ik heb er geen enkel probleem mee hierover uitgebreide informatie te verstrekken. Iedereen moet zelf maar uitmaken of datgene wat besproken is goed bij zijn werkwijze past en of dit voldoende meerwaarde en plezier geeft aan de hobby of misschien wel zijn/haar beroep.

Groetjes,

Robert