keithwms,

Ik meet op de schaduwen, omdat ik probeer om zoveel mogelijk doortekening in de schaduwen te houden. Normaal klopt het volgende gezegde wel: "Bij een negatief zorgen de hooglichten wel voor zichzelf." Wanneer het binnen het contrast omvang van de film valt en je meet op de schaduwen (geen git zwarte schaduwen!), dan moeten normaal de hooglichten normaal tot goed uitvallen.

Delta 3200 heeft helemaal niet de optimale gevoeligheid van 3200 ISO. De werkelijke gevoeligheid ligt zo rond de 1000 a 1250 ISO. Dus als ik hem op 800 ISO belicht, pull ik hem 1/3 stopje als ik van een optimale gevoeligheid van 1000 ISO uit ga. Delta 3200, is dus in feite puur een push film...

Met een grijskaart precies hetzelfde. Tevens, is het meten via een grijskaart niet altijd even handig onder bepaalde omstandigheden.

Bracketing functie kan, maar wanneer je zeker weet dat je goed gemeten hebt en juist ontwikkeld, dan mogen dergelijke verschuivingen in de hooglichten niet voorkomen. Dus is bracketing in feite een lap middel wat niet de werkelijke oorzaak aanpakt.

Ik nijg er persoonlijk zeer naar, dat het door de combinatie van film en ontwikkelaar komt. Tevens is TMax geen vergevingsgezinde film en naar mijn ervaring Delta 3200 ook niet, alleen hebben deze films bepaalde karakters die mij aantrekken.

Dus misschien eens een keer een andere film met een andere combinatie van ontwikkelaar gebruiken, die wel goed met de hooglichten overweg kunnen. Echter, houd ik er ook weer niet van om van hak op de tak te springen, omdat ik vertrouwd ben met de genoemde films en ontwikkelaars, maar een keer testen kan nooit kwaad.

Meer reacties welkom met ervaring tot films, ontwikkelaar en hooglichten!

Benny