Quote Originally Posted by Canon Benny View Post
Hoi,

Standaard ontwikkel ik met Amaloco AM74, Rodinal of TMax Developer. Afhankelijk van hoe ik mijn film (negatief) belicht en het gewenste effect dat ik wens te krijgen.

Wat mij echter al een tijdje opvalt bij deze ontwikkelaars, is dat ze moeilijk kunnen omgaan met hooglichten. Hooglichten zijn niet geheel uitgebeten, maar naar mijn mening kan er nog meer detail in de hooglichten.

Uiteraard, zal het ook met de film combinatie met het soort ontwikkelaar te maken hebben en de manier van ontwikkelen, maar ik vind het een feit blijven dat de genoemde developers moeilijk met de hooglichten kunnen omgaan, zelfs wanneer het ruim binnen het dynamisch bereik van de film valt.

Films die ik gebruik:

- TMax 100 > meestal belicht als 50 ISO.
- TMax 400 > meestal belicht als 250 ISO.
- Delta 3200 > meestal belicht als 800 ISO.

Note: Ik weet dat TMax niet echt vergevingsgezind is, maar er moet toch meer detail uit de hooglichten te halen zijn...!?

Nu is het niet opeens zo dat deze spullen mij niet meer bevallen, maar ik weet zeker dat er meer detail uit de hooglichten valt te halen dan nu het geval is.

Wie is dit ook opgevallen? Of hoe kan ik nog meer detail uit de hooglichten halen? Of ben ik te kieskeurig...

Benny
Eenvoudig: Ontwikkeltijd reduceren.

-m-