leicam5,

Ik ben bekend met contrastfilters. Alleen houd ik er persoonlijk niet zo van, vanwege een stukje extra glas voor de lens wat naar mijn ervaring de scherpte niet zo ten goede komt. Tevens denk ik, dat hier niet zozeer de oorzaak in gezocht moet worden. Dit denk ik, omdat de contrast omvang zeker te doen was.

Willie Jan,

Ik heb tijdens deze foto op verschillende gebieden via spotmeting op verschillende plaatsen gemeten. Hierbij kwam ik tot de conclusie, dat het contrast omvang zeker te doen was. De metingen weet ik zo niet meer uit het hoofd, maar het was zeker te doen. Wat ik wel weet, is dat de foto gemaakt is met diafragma f16 uiteindelijke; sluitertijd weet ik niet meer.

Kleurfilters zijn misschien een optie, heb ik in het verleden ook wel gebruikt, maar ik ben er nooit zo van om een stukje extra glas voor mijn lens te zetten.

Marco B en Marc Leest,

Ik zal bij het volgende experiment eens de ontwikkeltijd te verkorten met -20%. Wat ik wel frapant vind: Hoe kan het dan dat onder dergelijke zelfde conditie de hooglichten wel beter uitpakken bij dezelfde ontwikkeltijd van 7.5 minuten...?

Benny