Benny ,
Moet Willie-jan bijtreden als hij aangeeft van eerst uit te gaan van een combinatie van film en ontwikkelaar , die je voor 100% kunt betrouwen.
Voor mij is dat in ieder geval zo , ik zal heel zelden met mijn ontwikkeling gaan schipperen.
Als jij spreekt van lichtomvang van de film , heb je die zelf vastgesteld of uitgegaan van andere gegevens.
Want als je de omvang goed kent kun je met de verlichting aan te passen al heel ver komen.
En als ik de foto bekijk moet ik vaststellen dat dit zeker en vast geen gemakkelijke opname is om overal goede doortekening te krijgen.
Wat betreft de contrast filters , ik gebruik ze af en toe , omdat ik veel interieurs fotografeer , waar heel dikwijls het licht langs de ramen binnenvalt en als dan het contrast te groot is , kan het handig zijn om zulke filters te gebruiken , heb wel filters die van doorschijnend opgaan tot de waarde van de filter, Heb ze wel in verschillende gratatie's.
Je moet zeker en vast geen bang hebben, als je filters gebruikt dat je scherpte gaat verminderen. IK werk tot nu toe ook met kleinbeeld.
Ik gebruik regelmatig filters en mijn beelden zijn toch altijd gestoken scherp zoals wij hier zeggen.