Quote Originally Posted by Frits Flits
Volgens mij moest ik zelfs meer dan 50 euro betalen voor de laatste doos. Nadeel van de 55 vind ik dat de gevoeligheid van de polaroid niet gelijk is aan die van het negatief.
Dat is inderdaad een probleem! Het komt er vaak op neer dat je hebt ofwel een goed positief danwel een goed negatief. En om nou twee sheets te belichten om zowel een goed positief als een goed negatief te krijgen is ook niet alles met die prijzen....
Aan de andere kant, als die hoge marge helpt om Polaroid te laten overleven dan is me dat ook wel wat waard.

Helaas ben ik maar zelden in cyberspace om prompt te kunnen reageren en vandaar mijn vertraagde reactie op eerdere berichten:
Om met de oorspronkelijke vraag te beginnen: Ik heb een Horseman 670 met extra 4x5" adapter, maar die combinatie wordt schaars gebruikt. Daarnaast werk ik met een oude Arcaswiss 4x5" eenoogspiegelreflex met draaibare achterwand. Het geheel is op een optische bank gemonteerd met een normaal, verstelbaar voorraam en een niet verstelbaar spiegelreflexhuis als achtercomponent (instellen op matglas of via de spiegel). Omdat het spiegelreflexhuis een zeker volume inneemt zijn optieken pas vanaf 250 mm bandpuntsafstand mogelijk. Daarmee is het een ideale portretcamera, ook al omdat de snelste sluitertijd slechts 1/100 sec is (waarschijnlijk vanwege die grote spiegel die eerst weg moet). In ieder geval is het niet iets om eens een dagje landschappen mee te doen. De laatste tijd hapert de spleetsluiter en ik zit in zak en as om dat gerepareerd te krijgen. Al met al denk ik dat het een tamelijk unieke camera is, die ik nog nooit elders heb gezien.

Tenslotte als reactie op een eerder bericht: Zelf emulsies gieten is doenlijk, maar het goede resultaat staat en valt met de kwaliteit van de gelatine. De beste fotokwaliteit gelatine komt van huiden en is moeilijk te verkrijgen. Het urenlang "rollen" van de emulsie in ijswater is overigens ook geen pretje!

Fred44