Quote Originally Posted by SoulSurround
O ja, waar ik dan wel benieuwd naar ben (Argentic?!), hoe wordt er gedacht over het gebruik van dit soort apparatus voor de bariet uitwisseling?

Houdoe,
Jeroen
Of je wel of niet een analyser gebruikt voor de bariet-uitwisseling maakt
niet uit. Het is een werkinstrument. Niks meer en niks minder. Je kunt de
allerduurste APO vergrotings-lens bezitten. Maar als je niet weet hoe je
scherp moet stellen heb je er niks aan. Hetzelfde geldt voor analysers. Ze
wordt pas handig als je ze niet meer nodig hebt D.w.z. voordat je een
analyser echt goed kunt gebruiken moet je al redelijk af kunnen drukken, en
zowel belichting als contrast goed kunnen beoordelen. En je moet vooral weten wat je met je foto's uit wilt drukken.

Zo'n analyser helpt je om sneller een goede standaardafdruk te bereiken. Maar mijn expositie-afdrukken zijn zelden standaard afdrukken. In de praktijk wil ik bijna altijd bepaalde beeldelementen meer of minder benadrukken, de sfeer beinvloeden etc.

Een goede analyser is een professioneel stuk gereedschap wat je werktempo kan verhogen, papier kan besparen en een stuk gemak in de doka betekent. In die zin is het een goed investering. Maar als beginner heb je zo'n analyser echt niet persé nodig.

Achteraf denk ik wel: Als ik al het geld wat ik door de jaren heen aan
allerlei amateur-rommel heb besteed meteen in professionele apparatuur had
gestoken, was ik veel eerder en goedkoper klaar geweest. Maar ja, zo gaat dat nou eenmaal.

Ik heb de Zonemaster II in combinatie met de Stopclock Pro. De Analyser Pro
is die twee apparaten in één behuizing, waarbij enkele functies weg gevallen
zijn. In feite zijn het dezelfde apparaten, waarbij elk zijn eigen voor- en
nadelen heeft.

Ik vind deze hele draad over de Heiland splitgrade en de Analyser Pro een beetje onzinnig. In de praktijk zijn het beiden professionele precisie apparaten, met allebei uitstekende service van de fabrikant. Ze werken echter volgens verschillende filosofien. Dus hebben beiden hun sterke punten en zwakheden afhankelijk van je eigen voorkeur en werkmethoden. Je zult dus altijd fanatieke voor en tegenstanders blijven houden. Zoiets als de discussies over Nikon en Canon, of over Leica en Contax.

Houdoe